Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Wat is gamification van het leren? Bij gamification gaat het om het toevoegen van spelelementen aan online en/of offline leermomenten. De spelelementen zijn afgestemd op de leerdoelstelling én op de type spelers: achievers, killers, socializers en ontdekkers. Door het toepassen van gamification bij het leren bekrachtig je de verandering. Bijvoorbeeld met een kwis. Lees dit artikel en test daarna je kennis over 'Gamification van het leren' met de kwis!
Simpel gezegd is gamification het toepassen van spelelementen binnen een bepaalde discipline. De Hersenstichting bracht bijvoorbeeld de app ‘Ommetje’ uit, waarin de gedragsverandering ‘meer en regelmatig bewegen’ gestimuleerd wordt. En met succes! Juist door het invoegen van spelelementen als ‘belonen’, ‘onderlinge competitie’ worden mensen uitgedaagd en aangemoedigd om vol te houden en hun niveau op te krikken. Gamification werkt dus om op een leuke en ontspannen manier iets nieuws of nieuw gedrag aan te leren. En kan daarom ook prima toegepast worden binnen leerprogramma’s. En al is dit tegenwoordig vaak computergestuurd, dit is niet een vereiste.
Zo is het ook geen vereiste dat het gehele leertraject in een fascinerende game gegoten moet worden. Het is juist beter van niet als je wilt dat de lerenden het geleerde ook daadwerkelijk en goed in de praktijk gaan brengen. Een fantastisch spel dat ver van de praktijk afstaat en dat de cursisten zo boeit dat ze erin blijven hangen, is niet wat je wilt. En dan laten we de productiekosten van zo’n spel nog onbesproken. Beter is het om gamification in het klein en op een evenwichtige manier toe te passen binnen de leerstof. Precies op die plekken waar het nodig is om de lerende te prikkelen, te blijven boeien of motiveren.
Bij de keuze voor microlearnings heb je er al voor gekozen om de leerstof in kleine stukjes, verdeeld over de tijd op te knippen. Daarom leent microlearning zich ook heel goed voor het evenwichtig toepassen van gamification. Als onderdeel van het leertraject kun je bijvoorbeeld elke laatste les van de week prima eindigen met een spelvorm. Kies voor onderlinge competitie met collega’s of voor een beloningssysteem dat de lerende iets oplevert. Leuk om positief het weekend in te gaan en aanmoedigend om de leerlijn de week erop te vervolgen. Wissel de spelvormen elke week af en zorg voor een stukje spelplezier.
Met gamification grijpen we eigenlijk terug naar onze kinderjaren. Waarin spelletjes en games ons van alles leerden. Volhouden, improviseren, ontdekken, anderen te slim af zijn. Maar ook elkaar helpen, leren van anderen, puzzelen om iets te volbrengen en vooruitkijken. In wat voor kleine of grote vorm ook: gamification brengt ons een beetje terug naar onze kindertijd. En de vaardigheden die we daarbij inzetten. Dat is niet verwonderlijk: want willen we niet allemaal eigenlijk nog een beetje kind zijn? En laat dat nou net een deugd zijn die in deze tijd van ‘een leven lang leren’ heel goed van pas komt. Zeker als gamification effectief bij het leren wordt ingezet. Stiekem wordt leren op deze manier kinderspel.
Klaar voor de kwis over Gamification van het leren? Let's go!
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.