Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 13-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Next Learning 2022: tijd voor Evaluatie!

Next Learning 2022: tijd voor Evaluatie!

Eindelijk mochten we weer naar Next Learning: het congres over het (nieuwe) leren in organisaties.  Wat een feest! Verwachtingsvol nam ik plaats in de congreszaal en je merkte direct: iedereen was het met mij eens. Er hing een feestelijke, opgetogen stemming. Iedereen zat er klaar voor
Iedereen in de zaal was het daar mee eens. Op naar een dag met inspiratie en veel indrukken!


De Belgische Katja Schipperheijn, van Habit of Improvement, was de eerste keynote-spreker die ons liet ervaren dat leren in een stroomversnelling is gekomen. Ze zette ons allemaal aan het denken met de vraag wie Roblox kent. Roblo… wat? Ja, Roblox, de app waarin jongeren hun eerste game bouwen en met elkaar door ontwikkelen waardoor ze experts in het bouwen van games worden.
Hoe gaan we als leerprofessionals om met deze experts, die in de ‘oude’ wereld niet gewaardeerd worden omdat ze geen diploma hebben? En is dit niet een voorbode van meer van dit soort ontwikkelingen? Het was heel bijzonder om in de zaal de impact van deze woorden te ervaren. Hoe waar. En ja, ‘wij’ hebben deze ontwikkeling gemist. Katja had er nog een paar voor ons in petto.

Na Katja waren er diverse deelsessies, waarvan het niveau nogal wisselend was. De sessie met Jürgen Tanghe, design strategist bij Studio Dott.. was zeer inspirerend.  Hij liet ons ervaren dat ontwerpen met de methodiek van Design Thinking toch net anders is dan wat we ‘normaal’ doen. Zijn belangrijkste boodschap was om je niet in te leven in de doelgroep en ruimte te geven aan de tijd. Probeer zo lang mogelijk de opties open te houden voor de oplossing, door anders naar het probleem te kijken. En ga dan met verschillende iteraties werken. Zo kun je van een vraag naar een leeroplossing een traject maken met emoties, met humor en in een veilige setting. En ontwerp je een onweerstaanbare leerervaring.

Heel toepasselijk kwam Will Thalheimer, onderzoeker en innovator bij TiER1 Performance Solutions,  na de lunch vertellen dat we in de evaluaties niet naar het broodje kroket moeten vragen. Wat dan wel? Hij vertelde het op een heldere manier. Gebruik geen Likertschaal, maar vraag naar het leerresultaat. Uit onderzoek is gebleken dat er geen enkele relatie is tussen hetgeen de evaluatieformulieren oude stijl aangeven én wat het werkelijke leerresultaat is. Door te werken met een aantal vragen die anders in elkaar steken, krijg je accuratere gegevens. Daarbij is zijn Learning Transfer Evaluatie Model een effectieve manier van evalueren. Het model gaat een stuk verder dan het evaluatiemodel van Kirckpatrick.
Will is een voorstander van het bewust inzetten van de evaluatievragen. Volgens hem hoef je niet ieder leertraject uitgebreid te evalueren. We zijn immers allemaal ‘evaluatie-moe’. In de verdiepende sessie met Will gaf hij naar aanleiding van goede vragen uit de zaal nog een gedegen uiteenzetting van zijn insteek met mooie voorbeelden. Het was mooi om zo’n bevlogen man aan het werk te zien. Voor mij was Will de topper van het congres!

Voor een heleboel mensen was ‘de speeltijd’ op na de middagsessie met Will. Aangezien spel en spelen toch belangrijk zijn bij leren, ben ik gebleven. De organisatiefilosofen Ben Kuiken en Marijne Vos  deden hun best om ons hier warm voor te maken. Ben en Marijne hadden een goed verhaal met mooie werkvormen. Jammer dat zij pas aan het einde van de dag op het podium kwamen. Bij mij was de energie op en de speeltijd over. Ik zou ze graag nog eens horen op een moment dat ik niet ‘vol’ ben met andere indrukken om te verwerken.

Al met al was NextLearning 2022 een geslaagd evenement, waarbij ik volop inspiratie heb opgedaan. Het was ook weer een moment dat ik heb ervaren hoe lastig het is om als er cognitieve overload optreedt nog iets op te nemen. Op zo’n moment neem je niets meer op.  Gelukkig ben ik positief gestemd: volgend jaar sta ik weer open voor nieuwe input en kom ik graag weer naar Next Learning 2023 om mij te laten bijpraten over het boeiende vak van leren!

Eindelijk mochten we weer naar Next Learning: het congres over het (nieuwe) leren in organisaties.  Wat een feest! Verwachtingsvol nam ik plaats in de congreszaal en je merkte direct: iedereen was het met mij eens. Er hing een feestelijke, opgetogen stemming. Iedereen zat er klaar voor
Iedereen in de zaal was het daar mee eens. Op naar een dag met inspiratie en veel indrukken!


De Belgische Katja Schipperheijn, van Habit of Improvement, was de eerste keynote-spreker die ons liet ervaren dat leren in een stroomversnelling is gekomen. Ze zette ons allemaal aan het denken met de vraag wie Roblox kent. Roblo… wat? Ja, Roblox, de app waarin jongeren hun eerste game bouwen en met elkaar door ontwikkelen waardoor ze experts in het bouwen van games worden.
Hoe gaan we als leerprofessionals om met deze experts, die in de ‘oude’ wereld niet gewaardeerd worden omdat ze geen diploma hebben? En is dit niet een voorbode van meer van dit soort ontwikkelingen? Het was heel bijzonder om in de zaal de impact van deze woorden te ervaren. Hoe waar. En ja, ‘wij’ hebben deze ontwikkeling gemist. Katja had er nog een paar voor ons in petto.

Na Katja waren er diverse deelsessies, waarvan het niveau nogal wisselend was. De sessie met Jürgen Tanghe, design strategist bij Studio Dott.. was zeer inspirerend.  Hij liet ons ervaren dat ontwerpen met de methodiek van Design Thinking toch net anders is dan wat we ‘normaal’ doen. Zijn belangrijkste boodschap was om je niet in te leven in de doelgroep en ruimte te geven aan de tijd. Probeer zo lang mogelijk de opties open te houden voor de oplossing, door anders naar het probleem te kijken. En ga dan met verschillende iteraties werken. Zo kun je van een vraag naar een leeroplossing een traject maken met emoties, met humor en in een veilige setting. En ontwerp je een onweerstaanbare leerervaring.

Heel toepasselijk kwam Will Thalheimer, onderzoeker en innovator bij TiER1 Performance Solutions,  na de lunch vertellen dat we in de evaluaties niet naar het broodje kroket moeten vragen. Wat dan wel? Hij vertelde het op een heldere manier. Gebruik geen Likertschaal, maar vraag naar het leerresultaat. Uit onderzoek is gebleken dat er geen enkele relatie is tussen hetgeen de evaluatieformulieren oude stijl aangeven én wat het werkelijke leerresultaat is. Door te werken met een aantal vragen die anders in elkaar steken, krijg je accuratere gegevens. Daarbij is zijn Learning Transfer Evaluatie Model een effectieve manier van evalueren. Het model gaat een stuk verder dan het evaluatiemodel van Kirckpatrick.
Will is een voorstander van het bewust inzetten van de evaluatievragen. Volgens hem hoef je niet ieder leertraject uitgebreid te evalueren. We zijn immers allemaal ‘evaluatie-moe’. In de verdiepende sessie met Will gaf hij naar aanleiding van goede vragen uit de zaal nog een gedegen uiteenzetting van zijn insteek met mooie voorbeelden. Het was mooi om zo’n bevlogen man aan het werk te zien. Voor mij was Will de topper van het congres!

Voor een heleboel mensen was ‘de speeltijd’ op na de middagsessie met Will. Aangezien spel en spelen toch belangrijk zijn bij leren, ben ik gebleven. De organisatiefilosofen Ben Kuiken en Marijne Vos  deden hun best om ons hier warm voor te maken. Ben en Marijne hadden een goed verhaal met mooie werkvormen. Jammer dat zij pas aan het einde van de dag op het podium kwamen. Bij mij was de energie op en de speeltijd over. Ik zou ze graag nog eens horen op een moment dat ik niet ‘vol’ ben met andere indrukken om te verwerken.

Al met al was NextLearning 2022 een geslaagd evenement, waarbij ik volop inspiratie heb opgedaan. Het was ook weer een moment dat ik heb ervaren hoe lastig het is om als er cognitieve overload optreedt nog iets op te nemen. Op zo’n moment neem je niets meer op.  Gelukkig ben ik positief gestemd: volgend jaar sta ik weer open voor nieuwe input en kom ik graag weer naar Next Learning 2023 om mij te laten bijpraten over het boeiende vak van leren!

geschreven door Helma van den Berg, oprichter en microlearning expert van Let's Learn! 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.