Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Leertechnologieën worden vaak op een andere manier gebruikt dan waarvoor zij oorspronkelijk ontworpen zijn. Volgens Craig Weiss is dat nu het geval met learning experience platforms (LXP).
Volgens Weiss kenmerkten LXP’s zich aanvankelijk door zogenaamde ‘playlists’ met content (onder meer samengesteld op basis van vaardigheden of rollen, of op basis van populariteit), een Netflix-achtige interface, een nadruk op zelfgestuurd en informeel leren, mogelijkheden om content te cureren en mogelijkheden om content van verschillende aanbieders te ontsluiten. LXP’s profileerden zich volgens Weiss als ‘anti-LMS’. LMS-en waren gericht op ‘verplicht’ en ‘formeel’ leren. LXP’s zouden moderne leerervaringen faciliteren.
Vandaag de dag heb je nog steeds LXP’s die zich als LXP profileren, maar ook LMS-en met LXP-functionaliteit.
De opties om ‘playlists’ samen te stellen zijn beperkter dan voorheen (vooral op basis van vaardigheden), er ligt minder nadruk op zelfgestuurd en informeel leren, je kunt nog steeds content cureren (al verschilt de mate waarin sterk) en je kunt meestal gebruik maken van content van meerdere aanbieders. De belangrijkste verandering is m.i. dat LXP’s nu dikwijls ook LMS-functionaliteiten bevatten (o.a. event management, groepsgewijs leren, notificaties).
Volgens Weiss zijn er verschillende aanbieders die zich profileren als LXP, maar dat niet zijn. Zij hebben bijvoorbeeld nauwelijks mogelijkheden om playlists samen te stellen of ontsluiten content van slechts enkele aanbieders. Daarnaast faciliteren niet alleen LXP’s zelfgestuurd en informeel leren.
Craig Weiss concludeert:
LXPs are moving away from the modern learning experience. Sure, it is not universal, but they are tweaking their system to be more than they started, which is fine, as long as they stay true to their roots, to their initial premise and ideas. They can argue they are still learner-centric, and sidestep assigned learning, as an option you can choose. They can say we are self-directed even if the client decides to go all directed, again, it is not us. They can argue that informal is still the main driver here, but let’s not fool ourselves here, if it truly was, there wouldn’t be formal, which there is.
Ik heb al eerder voorspeld LXP’s en LMS-en naar elkaar toe zullen groeien. Daarnaast zie ik ook dat LMS-en steeds beter kunnen integreren met andere applicaties waardoor een krachtige digitale leeromgeving ontstaat. Deze ontwikkeling is ook verklaarbaar:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Hoe zal e-learning zich ontwikkelen, nu de Corona-pandemie geleidelijk afneemt.