Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Generatieve AI-tools als ‘critical friend’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Generatieve AI-tools als ‘critical friend’

In ‘Generative AI as a Critical Friend: Redefining Collaboration’ onderzoekt Ian O’Byrne hoe AI kan dienen als een ‘critical friend‘ bij het ontwikkelen en verfijnen van ideeën. Een critical friend is iemand die constructieve feedback geeft en helpt om aannames te bevra... Lees verder
Cursus AI voor de HR-professional
Van de Redactie | 21-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Cursus AI voor de HR-professional

Met de nieuwe cursus AI voor de HR professional wil SBO aan HR-professionals een stevige basiskennis van AI geven. Het belang van de cursus: Houd waardevolle tijd over voor de menselijke kant van HR Zet AI in voor jouw onboarding trajecten, trainingen en arbeidsrecht Optimaliseer HR-proces... Lees verder
Zijn online cursussen echt effectief?
Van de Redactie | 21-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn online cursussen echt effectief?

Online cursussen zijn effectief omdat ze inspelen op de fundamentele behoefte aan toegankelijk en flexibel onderwijs. Ze stellen leerlingen in staat om kennis en vaardigheden te verwerven, ongeacht hun locatie, tijdsbeperkingen of persoonlijke omstandigheden. Dit niveau van toegang helpt de kloof in... Lees verder
L&D-trends: organisaties toekomstbestendig maken
Van de Redactie | 21-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

L&D-trends: organisaties toekomstbestendig maken

L&D binnen de overheid wordt dit jaar meer dan ooit een cruciaal middel om beleidsdoelen te realiseren. Maar alleen het aanbieden van een mooi opleidingsbudget en een divers palet aan trainingen volstaat hierbij niet meer. Vanuit de groeiende behoefte aan hogere wendbaarheid en mensgerichtheid, ... Lees verder
FLOWSPARKS en delaware: efficiëntere e-Learning
Van de Redactie | 21-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

FLOWSPARKS en delaware: efficiëntere e-Learning

FLOWSPARKS, e-Learning software en service provider, gaat een strategisch partnerschap aan met delaware, een wereldwijd gerenommeerd IT- en bedrijfsadviesbureau. Deze samenwerking betekent een belangrijke stap voorwaarts in het ondersteunen van organisaties om digitale leeroplossingen te omarmen en ... Lees verder
Growth Tribe onderdeel van Beeckestijn Business School
Van de Redactie | 21-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Growth Tribe onderdeel van Beeckestijn Business School

Growth Tribe maakt voortaan onderdeel uit van Beeckestijn Business School. Growth Tribe is actief op het gebied van blended learning en incompany trainingsprogramma’s. De focus ligt daarbij op toekomstbestendige vaardigheden. Beeckestijn Business School is gespecialiseerd in praktische, hands-... Lees verder
Hoe zal de arbeidsmarkt evolueren als gevolg van macrotrends?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe zal de arbeidsmarkt evolueren als gevolg van macrotrends?

Het World Economic Forum heeft onlangs het bijna 300 pagina’s tellende rapport “The Future of Jobs Report 2025” gepubliceerd. Het WEF beschrijft daarin hoe de arbeidsmarkt zich tussen 2025 en 2030 zal ontwikkelen dankzij trends zoals digitalisering (met name AI), geo-economische fr... Lees verder
Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag

In zijn blogpost “Does ChatGPT enhance learning (or does it make you stupid)?” verkent Philip Kerr op basis van onderzoek de invloed van ChatGPT op het leerproces. Hij concludeert dat de vraag waarmee hij zijn blogpost opent, eigenlijk geen zinvolle vraag is. Kerr begint met de opmerk... Lees verder
Précon Learning Manifesto
Van Précon | 20-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Précon Learning Manifesto

Précon Learning Manifesto Précon vertaalt al ruim 30 jaar complexe materie in heldere leeroplossingen voor medewerkers op elk niveau. Om consistent goed werk af te leveren, heeft Précon in een learning manifesto in 8 punten vastgelegd aan welke eisen een e-learning van Précon moet voldoen. Dit sc... Lees verder
Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI

Een groep van 45 internationale onderwijsonderzoekers heeft een manifest geschreven met de voor- en nadelen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. Als je de discussie en publicaties rond dit thema volgt, dan bevat het manifest weinig nieuws. Toch vormt dit document een mooi overzicht ... Lees verder
Trends op het gebied van generatieve AI samengevat
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Trends op het gebied van generatieve AI samengevat

Als je nog een gewone baan hebt, of als zzp’er diverse opdrachten, is het bijna niet te doen om ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bij te houden. Daarom is de bijdrage Generative AI at the end of 2024 handig. In deze bijdrage reflecteert Bryan Alexander op de meest recente ontwikk... Lees verder
Hoe bestrijd je het duveltje dat je leermotivatie om zeep helpt
Van Let’s Learn! | 05-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe bestrijd je het duveltje dat je leermotivatie om zeep helpt

Als het om leren gaat, heeft iedereen zijn eigen voorkeur voor de manier waarop geleerd wordt. Maar welke leervoorkeur je ook hebt: succes is hiermee nog altijd niet gegarandeerd. Want leren is een complex cognitief proces dat van veel factoren afhankelijk is. En daar waar de een slaagt en zijn leer... Lees verder
Wat zijn ‘AI-guardrails’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat zijn ‘AI-guardrails’?

Als je leest over (generatieve) AI, dan kom je de term ‘AI-guardrail’ regelmatig tegen. McKinsey heeft een informatief artikel geschreven over wat deze vangrails zijn (inclusief voordelen, typen, de werking, de waarde en de toepassing ervan). AI-guardrails zijn richtlijnen en technisc... Lees verder
Impressie afsluitende workshop The Trend is Your Friend #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie afsluitende workshop The Trend is Your Friend #oeb24

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mocht ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikten we terug op dertig jaar ‘leertechnolo... Lees verder
Integratie en impact van generatieve AI in het onderwijs #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Integratie en impact van generatieve AI in het onderwijs #oeb24

Tijdens deze sessie van dag twee van de dertigste editie van de OEB kwamen diverse sprekers aan bod die vertelden over hun ervaringen met generatieve AI in het onderwijs. Jesper Vedel Bertelsen heeft samen met collega’s een taxonomie ontwikkeld voor het gebruik van generatieve AI. Deze taxo... Lees verder
Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24

De tweede dag van de Online Educa Berlin 2024 opende vandaag met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie met de titel   “Transforming Education for Visionary Futures” bijgewoond. Tijdens deze openingssessie deelden drie vertegenwoordigers van universiteiten hu... Lees verder
Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24

Het jaarlijkse OEB-debat ging tijdens editie 2024 over: Dit Huis vindt dat het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten sterk moet worden beperkt. Als de afsluiting van dag 1 van editie 2024 van de OEB was er weer het jaarlijkse OEB-debat. DE stelling was: ... Lees verder
Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24

Standaarden en diensten voor digitale credentials beloven levenslang lerenden te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Is dit de werkelijkheid, of is deze belofte slechts een marketingtruc? Over deze vraag ging de een na laatste sessie van dag 1 van de OEB 2024. ... Lees verder
Lerenden al partner van innovatie #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Lerenden al partner van innovatie #oeb24

Tijdens deze sessie ging een aantal sprekers in op AI-innovaties die bevorderd zijn door lerenden. Deze sessie werd verzorgd door studenten van het programma ‘Future scouts”. Future scouts is een Duits programma waarin studenten technologietrends verkennen en die inbrengen binnen betr... Lees verder
Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24

Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 2024 mocht ik een paneldiscussie leiden over het gebruik van chatbots, en hoe je AI-assistenten bij leren, waaronder chatbots, kunt implementeren en opschalen om de betrokkenheid van lerenden te vergroten. Vlnr Hans-Christian, Philipp en Alice Tij... Lees verder
Pagina 1 van 292Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

08-01

Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag

Door: Wilfred Rubens (redactie)

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Er zijn op dit moment geen openstaande vacatures.

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.