Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten

Tijdens conferenties, zoals de afgelopen OEB, is er ook altijd sprake van ‘bijvangst’. Je wordt bijvoorbeeld geattendeerd op onderzoek of publicaties die je nog niet kende. De afgelopen week werd ik in Berlijn bijvoorbeeld gewezen op het paper ‘A journey into rethinking hybrid conf... Lees verder
Korte impressie van de beurs #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Korte impressie van de beurs #oeb22

Ik heb tijdens de Online Educa ook een aantal stands op de beurs bezocht. Ik beschrijf ze in alfabetische volgorde. Annoto Dit is een applicatie waarmee je video’s interactief kunt maken. Je vult de URL in van een video die, bijvoorbeeld, bij Vimeo staat en je kunt vervolgens er quizvrag... Lees verder
Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22

Tijdens deze sessie hebben sprekers innovatieve ontwerpbenaderingen voor het initiëren en uitvoeren van digitale transformatieprojecten in het hoger onderwijs gepresenteerd. Het waren heel verschillende presentaties. Dit zijn de wetenswaardigheden die ik heb genoteerd. UCL in Denemarken is een... Lees verder
De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022

Dag twee van de Online Educa ging van start met twee plenaire sessies. Ik heb dit keer gekozen voor de ‘Academic Plenary’. Drie sprekers wierpen hun licht op de bedreigingen en kansen voor het hoger onderwijs in hedendaagse turbulente tijden. Hoe kunnen we nieuwe benaderingen ontwerpen d... Lees verder
Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22

Het traditionele OEB Debate in Lagerhuis stijl ging over de stelling: “This House Believes Education Should Move to the Metaverse”. Argumenten voor: Metaverse maakt leren in authentieke en realistische situaties mogelijk. Je kunt plekken zoals de Maan bezoeken, of situaties uit ... Lees verder
The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22

Deze sessie ging over de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van AI en machine learning voor het verbeteren van leren, opleiden en onderwijs. Beperkingen kwamen ook aan bod, net als de toegevoegde waarde van het menselijk brein. Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd: We bev... Lees verder
Hybrid is Here to Stay #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hybrid is Here to Stay #OEB22

Ik mocht vanmiddag een sessie voorzitten over ‘hybrid teaching’: leren in een context waarin een deel van de lerenden fysiek aanwezig is, en een andere deel van de lerenden online deelneemt (tegelijkertijd; simultaan). Soms bevindt deze groep zich ook in een andere zaal (één van de sprek... Lees verder
Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22

Hoe zal het hoger onderwijs studenten toerusten met de vaardigheden en kennis om zich aan te passen aan onze snel veranderende samenlevingen en arbeidsmarkt? Deze vraag stond centraal tijdens een paneldiscussie. Volgens het programma onderzoeken de panelleden nieuwe in opkomst zijnde modellen voo... Lees verder
Impressie plenaire opening OEB #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie plenaire opening OEB #oeb22

Vanochtend is de OEB officieel van start gegaan. In deze blogpost vat ik de kern van de openingssessie samen. Er nemen dit jaar bijna 2200 deelnemers uit zo’n 80 landen deel aan de OEB . Dat is geen record, maar toch best indrukwekkend (in het verleden namen weleens 2500 participanten deel)... Lees verder
Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22

Morgen en aanstaande vrijdag neem ik deel aan de Online Educa. Zoals bijna gebruikelijk blik ik vanuit de ICE van Düsseldorf naar Berlijn vooruit op dit evenement. Aangezien de trein flink moet omrijden heb ik daar dit keer zelfs extra de tijd voor. Re-imagining Our Vision for Learning Dit is ... Lees verder
Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22

Deze week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Verleden jaar mochten heel veel Nederlanders in verband met Covid-19 niet naar dit groots opgezette congres gaan. Dit jaar vormt ons land waarschijnlijk weer de meest omvangrijke delegatie. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeke... Lees verder
Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte

In vergelijking met een aantal jaar geleden komt de situatie bij overleg en leren, waarbij een deel van de deelnemers online participeert en een deel fysiek, steeds vaker voor. Deze ‘hybride’ of ‘simultane’ aanpak kan tegemoetkomen aan de behoeften van deelnemers -ze hoeven b... Lees verder
Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon

Ik heb me bijna zes jaar geleden geregistreerd bij Mastodon. Tot eind oktober jongstleden heb ik daar nauwelijks gebruik van gemaakt. De overname van Twitter door Elon Musk heeft daar verandering in gebracht. In deze blogpost beschrijf ik waarom dit het moment is om de overstap te maken van Twitter ... Lees verder
Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?

Artificiële intelligentie, microcredentials en blockchaintechnologie maken hyper-geïndividualiseerd leren mogelijk. Dat betoogt Thomas Frey in Hyper-Individualized Learning for a Hyper-Individualized Future. Worden we daar blij van? Hyper-personalisering is een AI, data-gedreven, machine-learning... Lees verder
Leiden online verkregen diploma’s net zo effectief tot werk als traditioneel verkregen diploma’s?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Leiden online verkregen diploma’s net zo effectief tot werk als traditioneel verkregen diploma’s?

In deze bijdrage verkent Robert Ubell bovenstaande vraag. Hij bespreekt overwegingen en ontwikkelingen. Een eenduidig antwoord op deze vraag is overigens nog niet te geven. Hoe komen lerenden aan betaald werk nadat zij hun opleiding hebben afgerond? Netwerken die zij hebben opgebouwd op de campus... Lees verder
Tendensen in leren & ontwikkelen in organisaties 2022
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tendensen in leren & ontwikkelen in organisaties 2022

Het Vlaamse Stimulearning voert elk jaar met steun van Groupe Epsilon, het Nederlandse Develhub en Edtech Station onderzoek uit naar trends op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in arbeidsorganisaties. Wat zijn interessante bevindingen? Het onderzoeksverslag is gebaseerd op een enquête... Lees verder
Kan de wereld van leren, opleiden en onderwijs wat leren van de manier waarop Spotify gebruik maakt van AI?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan de wereld van leren, opleiden en onderwijs wat leren van de manier waarop Spotify gebruik maakt van AI?

How Spotify Uses Artificial Intelligence—and What You Can Learn from It laat zien hoe de audiodienst Spotify gebruik maakt van artificiële intelligentie (AI). Deze inzichten zijn m.i. deels relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Het artikel illustreert in elk geval hoe AI-technologieën we... Lees verder
Is ‘e-learning’ up to date?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is ‘e-learning’ up to date?

Volgens Upendra Emvien loopt de e-learning sector achter als het gaat om het toepassen van de allernieuwste technologieën. Het is m.i. echter de vraag of dat erg is. Diverse maatschappelijke sectoren, zoals de financiële sector en de game industrie, hebben volgens Emvien drastische veranderingen ... Lees verder
Welke digitale leertheorieën en modellen zou je moeten kennen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Welke digitale leertheorieën en modellen zou je moeten kennen?

Volgens Erik Ofgang en Shelly Terrell is het niet voldoende dat je vandaag de dag bekend bent met algemene leertheorieën, bijvoorbeeld van Bandura en Vygotsky. Docenten en opleiders moeten volgens hen ook vertrouwd raken met theorieën, modellen en benaderingen die inzicht geven in hoe technologie, s... Lees verder
Programma editie 2022 Online Educa bekend #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Programma editie 2022 Online Educa bekend #OEB22

Het conferentieprogramma van de de Online Educa, de internationale sectoroverschrijdende conferentie en tentoonstelling over digitaal leren, opleiden en onderwijs, die van 23 tot 25 november 2022 in Berlijn plaatsvindt, is nu beschikbaar.  Dit jaar kunnen de meer dan 2000 deelnemers uit tien... Lees verder
Pagina 1 van 21Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.