Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Slaan L&D en ‘ed tech’ de plank mis als het gaat om leren binnen arbeidsorganisaties?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Slaan L&D en ‘ed tech’ de plank mis als het gaat om leren binnen arbeidsorganisaties?

Verleden week vond in Londen editie 2024 van de Learning Technologies Conference plaats. Donald Clark heeft een kritische impressie geschreven van zijn bezoek aan deze conferentie. Hierin bekritiseert hij de ‘gevestigde’ orde op het gebied van L&D en binnen het domein van leertechnol... Lees verder
Marktontwikkelingen en technologietrends op het gebied van digitaal leren (volgens Fosway)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Marktontwikkelingen en technologietrends op het gebied van digitaal leren (volgens Fosway)

De Britse Fosway Group heeft weer het jaarlijkse Fosway 9-Grid™ over digitaal leren gepubliceerd. In deze blogpost besteed ik aandacht aan de marktontwikkelingen en trends rond leertechnologieën die zij beschrijven. De marktontwikkelingen die zij beschrijven, komen op het volgende neer: ... Lees verder
Non-lineaire online leereenheden ontwikkelen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Non-lineaire online leereenheden ontwikkelen?

Connie Malamed breekt in Ideas For Designing Nonlinear eLearning een lans voor het ontwikkelen van online leereenheden met een non-lineaire structuur. Zij schetst onder meer acht benaderingen voor non-lineaire online leereenheden. Online leereenheden zijn nog steeds één van de meest gebruikte vor... Lees verder
AI-ondersteund learning design
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI-ondersteund learning design

Philippa Hardman besteedt aandacht aan een artikel over de gevolgen van AI voor de productiviteit en kwaliteit van dagelijks werk. Zij maakt daarbij de vertaalslag naar het ontwerpen van leren, opleiden en onderwijs. De onderzoekers van de Harvard Universiteit maken een onderscheid tussen taken d... Lees verder
Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?

Verleden week presenteerde Donald Taylor de resultaten van de meest recente editie van de Global Sentiment Survey. De ontwikkeling die als het meest belangrijk werd bestempeld was geen verrassing. Toch bieden de uitkomsten van Donald’s analyse van de gegevens interessante inzichten. AI werd... Lees verder
Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is

Consultancybedrijf Accenture heeft aangekondigd het leerplatform Udacity over te nemen. De snelle ontwikkeling en adoptie van AI speelt hierbij een grote rol. Deze overname is volgens mij een indicatie van een belangrijke ontwikkeling. Deze stap maakt deel uit van een grotere inspanning van Accen... Lees verder
Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024”
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024”

Op 21 maart 2024 om 15:00 organiseert de OEB een interactief webinar over trends op het gebied van leren en ontwikkelen. Het webinar wordt verzorgd door Donald Taylor. Donald is initiatiefnemer van de jaarlijkse L&D Global Sentiment Survey, en zal ook ingaan op de uitkomsten van de vragenlijs... Lees verder
Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld ontmoeten elkaar in de hoofdstad van Duitsland en delen kennis met elkaar. De 30ste editie vindt di... Lees verder
FCe Postbachelor opleiding e-Learning op 9 april 2024 van start
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

FCe Postbachelor opleiding e-Learning op 9 april 2024 van start

Op 9 april 2024 start de postbachelor opleiding e-learning van de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit). Deze opleiding is vernieuwd -AI speelt een belangrijke rol- en geeft een diverse kijk op e-learning.  Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddoc... Lees verder
Informeel leren, innovatie op de werkplek en de rol van technologie
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Informeel leren, innovatie op de werkplek en de rol van technologie

Christopher Pappas bespreekt in How Does Informal Learning Foster Innovation In The Workplace? het belang van informeel leren voor het stimuleren van innovatie op de werkplek. Volgens hem is er lang niet altijd voldoende aandacht voor informeel leren, terwijl deze benadering een belangrijke rol spee... Lees verder
2U: Financiële zorgen en twijfels over voortbestaan
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

2U: Financiële zorgen en twijfels over voortbestaan

Het bedrijf 2U is sinds juni 2021 eigenaar van edX, het bekende platform waar je deel kunt nemen aan massive open online courses en andere online programma’s van onder andere Harvard, MIT en TU Delft. Inside Higher Ed maakt bekend dat 2U in financieel zwaar weer verkeerd. Het bedrijf worste... Lees verder
Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen

Syed Balkhi bespreekt in zijn artikel “Course Abandonment: 7 Ways To Re-Engage Students” het probleem van dat veel lerenden voortijdig stoppen met hun deelname aan een online leertraject. Volgens hem is daar wel wat aan te doen. Hij identificeert eerst de belangrijkste redenen waarom ... Lees verder
Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders

Philippa Hardman bespreekt in deze blogpost de impact van twee AI-modellen voor leren en ontwikkelen: ‘Assisted AI’ en ‘Autonomous AI’. Deze modellen hebben volgens haar een aanzienlijke impact op het ontwerpen en faciliteren van leerervaringen. In de context van ‘As... Lees verder
Over engagement en het voorkomen van uitval bij online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Over engagement en het voorkomen van uitval bij online leren

Het bevorderen van ‘engagement’ is een ‘uitdaging’ bij online leren. Ik heb vandaag twee bijdragen over dit onderwerp gelezen die ik graag met jullie deel. De eerste bijdrage is A Positive Environment of Engagement and Retention in the Online Learning Environment van Laura... Lees verder
Voor- en nadelen van generatieve AI voor gepersonaliseerd leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Voor- en nadelen van generatieve AI voor gepersonaliseerd leren

Als het gaat om onderwijs en opleiden wordt (generatieve) AI vaak gekoppeld aan gepersonaliseerd leren. Deze benadering is echter niet zaligmakend. Philippa Hardman verkent in deze bijdrage de voor- en nadelen van AI-gepersonaliseerd leren en de potentie van AI bij het faciliteren van samenwerkend l... Lees verder
Docenten uit het mbo leren vooral informeel
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Docenten uit het mbo leren vooral informeel

Ik hoor regelmatig dat docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) relatief weinig deelnemen aan cursussen en trainingen die binnen de eigen organisatie worden aangeboden. Deze docenten leren echter voornamelijk binnen de context van hun dagelijkse werkpraktijk, zo blijkt uit onderzoek van Mar... Lees verder
Vier manieren waarop technologie het opleiden en trainen van werknemers heeft veranderd
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vier manieren waarop technologie het opleiden en trainen van werknemers heeft veranderd

Volgens de bijdrage 4 ways technology has changed employee training heeft digitale technologie ertoe geleid dat het opleiden en trainen van werknemers sneller en effectiever is geworden. De bijdrage beschrijft vier manieren. Ik plaats ook een aantal opmerkingen bij deze manieren. DALL-E: A grou... Lees verder
Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren

Volgens Susan Sibert en collega’s heeft de overhaaste overgang naar volledig online onderwijs, als gevolg van de COVID-19 pandemie,  geleid tot nieuwe inzichten en methodes als het gaat om het voorbereiden op online leren. Deze auteurs presenteren drie basisvoorwaarden waaraan j... Lees verder
Conversational framework van Laurillard
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Conversational framework van Laurillard

Het Conversational Framework van Diana Laurillard is op het gebied van online en blended learning een belangrijk kader. Toch ben ik er in al die jaren nog nooit apart op ingegaan. Dat wordt dus tijd. Het Conversational Framework wil een gestructureerd overzicht bieden van de interacties die essen... Lees verder
Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s)

De Onderwijswetenschappen blog van de Universiteit Utrecht heeft onlangs weer verschillende lezenswaardige bijdragen geplaatst over recent onderwijsonderzoek. In deze blogpost vat ik belangrijke conclusies samen. Het gevaar van AI: Gaan studenten er te veel op leunen in plaats van ervan te leren?... Lees verder
Pagina 1 van 24Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.