Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Interessante trends op het gebied van leren (2022 Learning Trends)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Interessante trends op het gebied van leren (2022 Learning Trends)

TiER1 heeft voor de zevende keer onderzoek gedaan naar trends op het gebied van leren. wat valt mij op in het uitgebreide rapport (pdf)? Wat zijn volgens mij de kernpunten? De organisatie van Will Thalheimer en collega’s publiceren dit vrij toegankelijke rapport -je hoeft zelfs je naam en m... Lees verder
De potentiële maatschappelijke impact van microcredentials
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De potentiële maatschappelijke impact van microcredentials

De combinatie van microcredentials en digitale credentials (zoals badges) kan grote gevolgen hebben voor veranderingen op het gebied van arbeid en beroepsbevolking. Dat stelt Susan Manning in The macro impact of microcredentials. De arbeidsmarkt is sterk in ontwikkeling. Veel mensen verlaten de a... Lees verder
Doe mee aan onderzoek naar trends in leren en ontwikkelen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Doe mee aan onderzoek naar trends in leren en ontwikkelen

Voor de zeventiende keer peilen Stimulearning, Develhub en Groupe Epsilon wat er leeft op het gebied van leren en ontwikkelen bij professionals in België en Nederland. Zij doen dit met de vragenlijst ‘Tendensen in Leren en Ontwikkeling in Organisaties’. Dit gebeurt in 2022 opnieuw i... Lees verder
Vier misconcepties over online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vier misconcepties over online leren

Volgens Blair Stamper hebben de ervaringen met ‘emergency remote teaching’ tijdens de Cororacrisis geleid tot vier misconcepties over online leren. Stamper probeert deze misconcepties te weerleggen. Ik plaats hier enkele kanttekeningen bij. Misconceptie 1: Docenten kunnen geen groepsw... Lees verder
Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig?

Een onderzoek van het Virtual Human Interaction Lab van de Stanford University laat zien dat indicatoren van een effectief gebruik van virtual reality sterk beïnvloed worden door tijd. Hoe meer tijd je doorbrengt in een VR-omgeving, des te meer baat je hebt als het gaat om samen werken en om leren. ... Lees verder
Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen?

Steve Foreman heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van leertechnologieën en het belang ervan voor de ‘leren en ontwikkelen’ (L&D). Wat valt hem en mij daarbij op? Foreman focust zich in zijn onderzoek op acht typen leertechnologieën: Technologieën voor adaptief leren/inte... Lees verder
Zijn Zoom-overleggen minder geschikt voor innovaties?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn Zoom-overleggen minder geschikt voor innovaties?

Persoonlijke ontmoetingen leveren meer en meer vernieuwende ideeën op dan videoconferenties. Dat concluderen onderzoekers van de Columbia University en Stanford op basis van twee studies. Mogelijk lenen ‘Zoom-overleggen’ zich daarom minder goed voor bepaalde werkzaamheden en leersituatie... Lees verder
Impressie 2022 EDUCAUSE Horizon Report ® (trendrapport)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie 2022 EDUCAUSE Horizon Report ® (trendrapport)

De Educause heeft weer een editie van het Horizon Report ® gepubliceerd met een beschrijving van belangrijke trends, “Key Technologies and Practices“, mogelijke toekomstige scenario’s voor het (hoger) onderwijs en essays die ingaan op mogelijke implicaties. De auteurs onders... Lees verder
Impressie NextLearning 2022 #NLE2022
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie NextLearning 2022 #NLE2022

Op 11 april 2022 vond in Den Bosch de Next Learning plaats. De ontmoetingsplaats voor professionals op het gebied van Learning & Development in Nederland en Vlaanderen. In deze bijdrage doe ik verslag van deze dag. Meer dan 300 aanwezigen deden mee aan de kennismakingsvragen van dagvoorz... Lees verder
Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’

De term ‘learning in the flow of work‘ is een aantal jaren geleden gelanceerd. Het is een nieuwe term voor een fenomeen dat al vele jaren wordt toegepast: het faciliteren van leren op de werkplek. In een uitgebreide podcast gaat John Helmer in gesprek met Donald Clark over het werk van v... Lees verder
De veranderende aard van een learning experience platform
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De veranderende aard van een learning experience platform

Leertechnologieën worden vaak op een andere manier gebruikt dan waarvoor zij oorspronkelijk ontworpen zijn. Volgens Craig Weiss is dat nu het geval met learning experience platforms (LXP). Volgens Weiss kenmerkten LXP’s zich aanvankelijk door zogenaamde ‘playlists’ met content (... Lees verder
DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek

Binnen Zadkine is het initiatief genomen voor DiDi. Dit is een website die docenten ondersteuning biedt bij het gebruik van leertechnologie om het onderwijs te versterken. DiDi kiest als startpunt didactische thema’s zoals voorkennis activeren, instructie geven, opdrachten verwerken en ... Lees verder
De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning

Hoogleraar Gilly Salmon heeft zeer veel ervaring met het ontwerpen en faciliteren van online leren. Mede op basis van de ervaringen met ‘remote emergency teaching‘ tijdens de Coronacrisis benadrukt zij in Back to our Future: Key Role of the ‘Online Human’ het belang van een d... Lees verder
Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22

De OEB in Berlijn is sinds vele jaren dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. De 28ste editie vindt dit jaar plaats van 23 tot en met 25 november 2022. Het thema van dit jaar is inmiddels bekend. Je kunt tot 1 juni aanstaande... Lees verder
Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen

Craig Weiss analyseert al diverse jaren de markt van leersystemen (LMS, LXP, etc). Met name de leersystemen die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt. In een recente blogpost vat hij enkele ontwikkelingen samen. Ik leg in deze blogpost ook de relatie met systemen die binnen het onderwijs worden... Lees verder
Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren

Hua Zheng beschrijft hoe de combinatie van korte video’s en activerende werkvormen kunnen leiden tot rijke, boeiende leerervaringen waardoor lerenden goede leerresultaten behalen. Zheng start met een casus en behandelt daarna: Wat een ‘microlecture’ is? Hoe je activerend... Lees verder
Digitale badges voor professionele ontwikkeling om medewerkers te motiveren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Digitale badges voor professionele ontwikkeling om medewerkers te motiveren?

Digitale badges worden in toenemende mate gebruikt voor het erkennen van verworven bekwaamheden. Kun je digitale badges ook inzetten om medewerkers te motiveren deel te nemen aan professionalisering? De Division of Digital Learning van de University of Central Florida (DDL) kreeg dankzij Covid-19... Lees verder
Zeven macro-trends op het gebied van online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zeven macro-trends op het gebied van online leren

Mark Brown kijkt in een uitgebreid paper (pdf) met een helikopterblik naar belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van online leren. Online leren definieert hij als onderwijs dat wordt verzorgd of ervaren in een online omgeving, synchroon of asynchroon door het gebruik van het interne... Lees verder
Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken

Cognitief psychologen benadrukken vaak dat je beter aantekeningen kunt maken met pen en papier dan met behulp van een laptop. Ik pleit hier vaak ook voor (de afgelopen week nog). Volgens Donald Clark is dat een mythe. Hij baseert zich hierbij op nieuw onderzoek. Clark stelt terecht dat goede aant... Lees verder
Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen

‘Videoconferencing-vermoeidheid’ -‘Zoom fatigue‘- is sinds het voorjaar van 2020 een bekend fenomeen. Deze toestand wordt mede veroorzaakt als mensen het gevoel hebben de hele tijd in een spiegel te kijken. Onderzoek van de Washington State University laat zien dat niet ieder... Lees verder
Pagina 1 van 19Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.