Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?

In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk ... Lees verder
Tips voor het creëren van effectieve microlearning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips voor het creëren van effectieve microlearning

Volgens Tanushree Chatterjee gaat microlearning over het leveren van gerichte leerervaringen die inspelen op specifieke leerdoelen. Deze hapklare modules kunnen verschillende formaten hebben, zoals video’s, infographics, podcasts of interactieve quizzen. In deze bijdrage geeft zij onder meer z... Lees verder
Zijn criteria voor het evalueren van websites ook relevant voor het evalueren van AI-content?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn criteria voor het evalueren van websites ook relevant voor het evalueren van AI-content?

De Dalhousie University heeft een raamwerk ontwikkeld voor de evaluatie van websites, dat zich richt op zes kernaspecten die belangrijk zijn voor het bepalen van de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van een website. Med Kharbach vat deze criteria samen. Kunnen deze criteria ook worden gebruikt voor d... Lees verder
Asynchroon online leren meer ‘menselijk’ maken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Asynchroon online leren meer ‘menselijk’ maken

Lerenden ervaren met name asynchroon online leren vaak als onpersoonlijk en ‘eenzaam’. Dat draagt vaak bij aan voortijdig stoppen met leren. Volgens dr. Brandolyn Jones kun je asynchroon online leren meer ‘humaniseren’. Een enquête speelt daarbij een voorname rol. Jones in... Lees verder
Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren

In een recente blogpost beschrijft Philippa Hardman hoe AI-tools het analysedeel van het ontwerpproces binnen ‘learning design’ kunnen veranderen. Hardman benadrukt drie belangrijke gebieden waar AI een significante impact heeft: het begrijpen van het probleem, het definiëren van de doel... Lees verder
OEB lanceert het 30 under 30 initiatief
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OEB lanceert het 30 under 30 initiatief

De Online Educa in Berlijn (OEB) bestaat dit jaar dertig jaar (het wordt mijn twintigste editie). Ter gelegenheid hiervan heeft de organisatie een nieuw initiatief gelanceerd: het “30 under 30″ programma. Dit programma heeft als doel de volgende generatie leiders in de schijnwerpers te z... Lees verder
Over het belang van context voor leren en de rol van AI daarbij
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Over het belang van context voor leren en de rol van AI daarbij

In Context matters? Yes and AI has made its move… benadrukt Donald Clark het belang van context voor leren en ontwikkelen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI geven volgens hem een nieuwe impuls aan ‘contextueel computergebruik’. Ik plaats enkele kanttekeningen bij Donald&r... Lees verder
Zijn microlearning en nanolearning het antwoord op een ‘verminderde aandachtsspanne’? (en waarom niet)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2024 | Article Rating | (1) reacties
  • Redactie

Zijn microlearning en nanolearning het antwoord op een ‘verminderde aandachtsspanne’? (en waarom niet)

Deze vraag probeert Christopher Pappas te beantwoorden. Wat mij betreft zijn microlearning en nanolearning -voor zover het onderscheid zinvol is- nuttige e-learning toepassingen, maar niet om de reden die Pappas schetst. Volgens Pappas lijkt de aandachtsspanne van mensen in de loop van de jaren s... Lees verder
De nieuwe versie van ChatGPT: krachtig, maar ook bedenkelijk
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De nieuwe versie van ChatGPT: krachtig, maar ook bedenkelijk

Verleden week is de nieuwe versie van ChatGPT, gebaseerd op GPT-4o, beschikbaar gekomen voor gebruikers. Deze applicatie heeft verder aan kracht gewonnen. De potentie voor leren, opleiden en onderwijs is vergroot. Maar er zitten ook enkele bedenkelijke kanten aan deze versie. GPT-4o -de ‘o&... Lees verder
Gedragen AI chatbots zich vergelijkbaar als mensen (onderzoek)?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gedragen AI chatbots zich vergelijkbaar als mensen (onderzoek)?

Mei et al. (2024) hebben een Turingtest uitgevoerd met AI-chatbots. Ze hebben onderzocht hoe chatbots zich gedragen in een reeks klassieke gedragsspellen die zijn ontworpen om eigenschappen zoals vertrouwen, eerlijkheid, risicomijdend gedrag, en samenwerking te stimuleren. Verder hebben de onderzoek... Lees verder
Online Educa: nog ruim twee weken om een voorstel in te dienen #OEB24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa: nog ruim twee weken om een voorstel in te dienen #OEB24

De 30ste editie van de Online Educa in Berlijn vindt dit jaar plaats van 27 tot en met 29 november 2024. Het thema van dit jaar is ‘Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning‘. Je kunt nog tot 31 mei aanstaande een voorstel voor een bijdrage indienen. De OEB in Berlijn... Lees verder
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2024 | Article Rating | (0) reacties

Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt

Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied van oogheelkundige kennis en redeneervermogen, ook in vergelijking met ervaren oogartsen. De onderzoekers kijken vooral naar ... Lees verder
Slaan L&D en ‘ed tech’ de plank mis als het gaat om leren binnen arbeidsorganisaties?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Slaan L&D en ‘ed tech’ de plank mis als het gaat om leren binnen arbeidsorganisaties?

Verleden week vond in Londen editie 2024 van de Learning Technologies Conference plaats. Donald Clark heeft een kritische impressie geschreven van zijn bezoek aan deze conferentie. Hierin bekritiseert hij de ‘gevestigde’ orde op het gebied van L&D en binnen het domein van leertechnol... Lees verder
Marktontwikkelingen en technologietrends op het gebied van digitaal leren (volgens Fosway)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Marktontwikkelingen en technologietrends op het gebied van digitaal leren (volgens Fosway)

De Britse Fosway Group heeft weer het jaarlijkse Fosway 9-Grid™ over digitaal leren gepubliceerd. In deze blogpost besteed ik aandacht aan de marktontwikkelingen en trends rond leertechnologieën die zij beschrijven. De marktontwikkelingen die zij beschrijven, komen op het volgende neer: ... Lees verder
Non-lineaire online leereenheden ontwikkelen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Non-lineaire online leereenheden ontwikkelen?

Connie Malamed breekt in Ideas For Designing Nonlinear eLearning een lans voor het ontwikkelen van online leereenheden met een non-lineaire structuur. Zij schetst onder meer acht benaderingen voor non-lineaire online leereenheden. Online leereenheden zijn nog steeds één van de meest gebruikte vor... Lees verder
AI-ondersteund learning design
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI-ondersteund learning design

Philippa Hardman besteedt aandacht aan een artikel over de gevolgen van AI voor de productiviteit en kwaliteit van dagelijks werk. Zij maakt daarbij de vertaalslag naar het ontwerpen van leren, opleiden en onderwijs. De onderzoekers van de Harvard Universiteit maken een onderscheid tussen taken d... Lees verder
Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?

Verleden week presenteerde Donald Taylor de resultaten van de meest recente editie van de Global Sentiment Survey. De ontwikkeling die als het meest belangrijk werd bestempeld was geen verrassing. Toch bieden de uitkomsten van Donald’s analyse van de gegevens interessante inzichten. AI werd... Lees verder
Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is

Consultancybedrijf Accenture heeft aangekondigd het leerplatform Udacity over te nemen. De snelle ontwikkeling en adoptie van AI speelt hierbij een grote rol. Deze overname is volgens mij een indicatie van een belangrijke ontwikkeling. Deze stap maakt deel uit van een grotere inspanning van Accen... Lees verder
Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024”
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024”

Op 21 maart 2024 om 15:00 organiseert de OEB een interactief webinar over trends op het gebied van leren en ontwikkelen. Het webinar wordt verzorgd door Donald Taylor. Donald is initiatiefnemer van de jaarlijkse L&D Global Sentiment Survey, en zal ook ingaan op de uitkomsten van de vragenlijs... Lees verder
Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld ontmoeten elkaar in de hoofdstad van Duitsland en delen kennis met elkaar. De 30ste editie vindt di... Lees verder
Pagina 1 van 25Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.