Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Podcasts bij e-learning gebruiken: voordelen en kanttekeningen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Podcasts bij e-learning gebruiken: voordelen en kanttekeningen

Christopher Pappas beschrijft in What Are The Benefits Of Using Podcasts For eLearning? vijf voordelen van het gebruik van podcasts voor leren en ontwikkelen. Ik plaats er enkele kanttekeningen bij. Op de eerste plaats creëren podcasts volgens Pappas een gepersonaliseerde leerervaring. Lerenden k... Lees verder
De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels

De afgelopen week heeft Apple eindelijk het eigen apparaat voor augmented en virtual reality gepresenteerd, de Apple Vision Pro. Ze spreken zelf trouwens van een “spatial computer“. Je kunt dit apparaat ook gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. In sommige gevallen zelfs heel goed.... Lees verder
Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?

Als een organisatie tegen een ‘performance probleem’ aanloopt, wordt al snel gekeken naar een (online of blended) training of cursus als antwoord. Dat is lang niet altijd terecht. Cathy Moore heeft een stroomdiagram gemaakt dat helpt te bepalen of en zo ja welke leerinterventie een bijdr... Lees verder
Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2023 | Article Rating | (3) reacties
  • Redactie

Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hieronder vind je weer ik een bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Het gaat om tien samenvattingen en meer dan zestig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. Er is inmiddels veel aandacht voor het hanteerbaar maken van risico&r... Lees verder
De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal)

Volgens Gartner maken veel nieuwe technologieën een vergelijkbare ontwikkeling door. Eerst is sprake van overspannen verwachtingen, daarna komen ze in een dal van desillusie terecht. Uiteindelijk klimt de technologie uit het dal om productief te worden. De metaverse lijkt op dit moment in een dal te... Lees verder
Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?

Er zijn hooggespannen verwachtingen van AI, vooral sinds de lancering van ChatGPT. De impact van AI op de arbeidsmarkt zal groot zijn: sommige banen zullen verdwijnen, andere zullen ontstaan, maar het zijn waarschijnlijk vooral bestaande banen die zullen veranderen. Traditioneel wordt gedacht dat be... Lees verder
Tien invloedrijke papers over leren en denken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tien invloedrijke papers over leren en denken

In deze blogpost vat Scott Young tien wetenschappelijke artikelen samen die grote invloed hebben gehad op zijn denken over leren en denken. Het gaat om de volgende bijdragen. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Prob... Lees verder
Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?

Verleden week gaf Donald Clark tijdens de Next Learning aan dat docenten op termijn weleens overbodig kunnen worden bij het leren van volwassenen. Artificiële intelligentie wordt immers steeds krachtiger en kan werkzaamheden zoals het geven van instructie, het geven van feedback en het beoordelen va... Lees verder
ChatGPT vol in de belangstelling bij Next Learning 2023 #NLE
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

ChatGPT vol in de belangstelling bij Next Learning 2023 #NLE

Gisteren, op 18 april 2023, vond in Den Bosch de Next Learning 2023 plaats, hèt evenement in Nederland gericht op de toekomst van leren en ontwikkelen. In deze bijdrage deel ik mijn belangrijkste inzichten uit de sessies die ik heb bijgewoond. In de openingssessie "Ga mee op de reis van... Lees verder
Dertiende bloemlezing over ChatGPT
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dertiende bloemlezing over ChatGPT

Ik houd me bijna dertig jaar bezig met internettechnologie, leren, opleiden en onderwijs. Ik heb niet eerder meegemaakt dat de lancering van een technologie zoveel heeft losgemaakt als het publiek beschikbaar komen van ChatGPT. Dat blijkt onder meer uit deze dertiende bloemlezing over ChatGPT. It... Lees verder
Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)

Thinkific is aanbieder van platforms voor online cursussen en heeft een vragenlijst over trends op het gebied van ‘digitaal leren’ laten beantwoorden door 2000 Amerikaanse respondenten. Op basis hiervan onderscheiden zij vijf belangrijke trends (pdf). De focus van het rapport ligt overig... Lees verder
Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen

Moet je leerdoelen bij de start van e-learning wel of niet expliciet noemen? Christy Tucker vat de discussie hierover mooi samen. Leerdoelen zouden helderheid verschaffen aan lerenden over wat zij kunnen verwachten. Leerdoelen zijn echter bedoeld voor de ontwerpers van e-learning (en leertrajecte... Lees verder
Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?

'Interactie’ speelt een belangrijke rol bij leren, bijvoorbeeld ten behoeve van het actief verwerken van leerstof. Volgens Karl Kapp kan teveel interactie leren echter ook in de weg staan. Hij bekritiseert het toevoegen van interactie om te voorkomen dat leren ‘saai wordt’. ... Lees verder
Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren?

Peggy Rosario geeft een aantal suggesties over hoe je de ‘adult learning principles‘ van Malcolm Knowles kunt gebruiken bij het onderwijsraamwerk van Universal Design for Learning (UDL). Deze combinatie zou ten goede komen aan ‘student success‘. UDL is een raamwerk dat er ... Lees verder
Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs, waar vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten en kennis met elkaar kunnen delen. De 29ste editie vindt dit jaar plaa... Lees verder
Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen

'Grit’ kun je omschrijven als passie en doorzettingsvermogen voor het behalen van langetermijndoelen, ondanks tegenslagen. Deze factor wordt beschouwd als belangrijk middel om voortijdige uitval bij online afstandsonderwijs te voorkomen. Zuid-Afrikaans onderzoek laat zien dat dat waarschij... Lees verder
Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’

Louis Rosenberg heeft een bezoek gebracht aan Dreamscape Learn en beargumenteert mede op basis daarvan waarom de metaverse zo belangrijk voor leren, opleiden en onderwijs gaat worden. Dreamscape Learn is een samenwerkingsverband tussen het VR-entertainmentbedrijf Dreamscape Immersive en de Arizon... Lees verder
Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems

De Britse Fosway Group presenteert jaarlijks een overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt. Onlangs kwam de meest recente editie uit. Met behulp van dit overzicht kun je verschillende oplossingen vergelijken op basi... Lees verder
Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?

Toepassingen als ChatGPT nemen op dit moment een hoge vlucht. Google komt binnenkort bijvoorbeeld met ‘Bard’ dat een beter en meer betrouwbaar alternatief moet worden voor ChatGPT. Hoe risicovol zijn dergelijke toepassingen? Deze vraag kun je m.i. niet los zien van de context waarin deze... Lees verder
Zie ik je tijdens de volgende editie van de Next Learning?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zie ik je tijdens de volgende editie van de Next Learning?

Op 18 april 2023 vindt in 1931 Congrescentrum ’s-Hertogenbosch de volgende editie plaats van de Next Learning. Dit is toch wel de bijeenkomst voor leren en ontwikkelen in Nederland. Ik verzorg hier een sessie over ‘Hoe veranderen chatbots en chatGTP werken en leren?’. Zie ik je daa... Lees verder
Pagina 3 van 24Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.