Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Zes van de grootste mythes over online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zes van de grootste mythes over online leren

Wat zijn volgens FutureLearn de grootste mythes en misvattingen over online leren? Je vindt ze hieronder, inclusief mijn commentaar. Je krijgt geen goede kwalificatie of accreditatie. Online leren kan volgens FutureLearn een breed scala aan kwalificaties omvatten, van beroepsmatige/praktische ... Lees verder
Derde bloemlezing over ChatGPT
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Derde bloemlezing over ChatGPT

In ruim een week tijd heb ik bijna dertig bijdragen over ChatGPT via mijn leeslijst in Pocket verzameld. Hoog tijd weer voor een bloemlezing. Een aantal bijdragen zal ik kort samenvatten. Van de andere bijdragen deel ik alleen de link. ‘Microsoft wil 10 miljard investeren in AI-bedrijf acht... Lees verder
Doe mee aan de Learning Trends Survey van TiER1 Performance
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Doe mee aan de Learning Trends Survey van TiER1 Performance

TiER1 Performance neemt al enkele jaren een vragenlijst af over trends op het gebied van learning and development (L&D). Het rapport is gedegen en vrij toegankelijk (lees mijn bespreking van de laatste editie). Will Thalheimer van TiER1 Performance hoopt dit jaar dat een bredere doelgroep de vra... Lees verder
Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden?

In deze blogpost ga ik in op een technologische ontwikkeling die plaatsonafhankelijk samenwerken en samen leren een impuls kan geven. Bij live online samenwerken en samen leren loop je vaak tegen een aantal problemen aan. Op de eerste plaats duurt het even voordat geluid binnenkomt. Dat leidt er ... Lees verder
AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs

Een week geleden heb ik aandacht besteed aan ChatGPT, de verbeterde chatbot van OpenAI die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3. Michael Webb van het Nationale Centrum voor AI van JISC reflecteerde al enkele maanden geleden op de vraag: How might AI content generation tools such as GPT-3 disrupt asse... Lees verder
Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs

Artificiële intelligentie bestaat al decennia, maar wordt steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Gisteren en vandaag ben ik gestuit op twee toepassingen die dit onderstrepen. Beide toepassingen onderstrepen m.i. de betekenis voor leren, opleiden en onderwijs. Toepassing één is de verbeterde ... Lees verder
Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten

Tijdens conferenties, zoals de afgelopen OEB, is er ook altijd sprake van ‘bijvangst’. Je wordt bijvoorbeeld geattendeerd op onderzoek of publicaties die je nog niet kende. De afgelopen week werd ik in Berlijn bijvoorbeeld gewezen op het paper ‘A journey into rethinking hybrid conf... Lees verder
Korte impressie van de beurs #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Korte impressie van de beurs #oeb22

Ik heb tijdens de Online Educa ook een aantal stands op de beurs bezocht. Ik beschrijf ze in alfabetische volgorde. Annoto Dit is een applicatie waarmee je video’s interactief kunt maken. Je vult de URL in van een video die, bijvoorbeeld, bij Vimeo staat en je kunt vervolgens er quizvrag... Lees verder
Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22

Tijdens deze sessie hebben sprekers innovatieve ontwerpbenaderingen voor het initiëren en uitvoeren van digitale transformatieprojecten in het hoger onderwijs gepresenteerd. Het waren heel verschillende presentaties. Dit zijn de wetenswaardigheden die ik heb genoteerd. UCL in Denemarken is een... Lees verder
De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022

Dag twee van de Online Educa ging van start met twee plenaire sessies. Ik heb dit keer gekozen voor de ‘Academic Plenary’. Drie sprekers wierpen hun licht op de bedreigingen en kansen voor het hoger onderwijs in hedendaagse turbulente tijden. Hoe kunnen we nieuwe benaderingen ontwerpen d... Lees verder
Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22

Het traditionele OEB Debate in Lagerhuis stijl ging over de stelling: “This House Believes Education Should Move to the Metaverse”. Argumenten voor: Metaverse maakt leren in authentieke en realistische situaties mogelijk. Je kunt plekken zoals de Maan bezoeken, of situaties uit ... Lees verder
The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22

Deze sessie ging over de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van AI en machine learning voor het verbeteren van leren, opleiden en onderwijs. Beperkingen kwamen ook aan bod, net als de toegevoegde waarde van het menselijk brein. Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd: We bev... Lees verder
Hybrid is Here to Stay #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hybrid is Here to Stay #OEB22

Ik mocht vanmiddag een sessie voorzitten over ‘hybrid teaching’: leren in een context waarin een deel van de lerenden fysiek aanwezig is, en een andere deel van de lerenden online deelneemt (tegelijkertijd; simultaan). Soms bevindt deze groep zich ook in een andere zaal (één van de sprek... Lees verder
Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22

Hoe zal het hoger onderwijs studenten toerusten met de vaardigheden en kennis om zich aan te passen aan onze snel veranderende samenlevingen en arbeidsmarkt? Deze vraag stond centraal tijdens een paneldiscussie. Volgens het programma onderzoeken de panelleden nieuwe in opkomst zijnde modellen voo... Lees verder
Impressie plenaire opening OEB #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie plenaire opening OEB #oeb22

Vanochtend is de OEB officieel van start gegaan. In deze blogpost vat ik de kern van de openingssessie samen. Er nemen dit jaar bijna 2200 deelnemers uit zo’n 80 landen deel aan de OEB . Dat is geen record, maar toch best indrukwekkend (in het verleden namen weleens 2500 participanten deel)... Lees verder
Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22

Morgen en aanstaande vrijdag neem ik deel aan de Online Educa. Zoals bijna gebruikelijk blik ik vanuit de ICE van Düsseldorf naar Berlijn vooruit op dit evenement. Aangezien de trein flink moet omrijden heb ik daar dit keer zelfs extra de tijd voor. Re-imagining Our Vision for Learning Dit is ... Lees verder
Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22

Deze week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Verleden jaar mochten heel veel Nederlanders in verband met Covid-19 niet naar dit groots opgezette congres gaan. Dit jaar vormt ons land waarschijnlijk weer de meest omvangrijke delegatie. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeke... Lees verder
Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte

In vergelijking met een aantal jaar geleden komt de situatie bij overleg en leren, waarbij een deel van de deelnemers online participeert en een deel fysiek, steeds vaker voor. Deze ‘hybride’ of ‘simultane’ aanpak kan tegemoetkomen aan de behoeften van deelnemers -ze hoeven b... Lees verder
Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon

Ik heb me bijna zes jaar geleden geregistreerd bij Mastodon. Tot eind oktober jongstleden heb ik daar nauwelijks gebruik van gemaakt. De overname van Twitter door Elon Musk heeft daar verandering in gebracht. In deze blogpost beschrijf ik waarom dit het moment is om de overstap te maken van Twitter ... Lees verder
Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?

Artificiële intelligentie, microcredentials en blockchaintechnologie maken hyper-geïndividualiseerd leren mogelijk. Dat betoogt Thomas Frey in Hyper-Individualized Learning for a Hyper-Individualized Future. Worden we daar blij van? Hyper-personalisering is een AI, data-gedreven, machine-learning... Lees verder
Pagina 4 van 24Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.