Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?

Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?

Artificiële intelligentie, microcredentials en blockchaintechnologie maken hyper-geïndividualiseerd leren mogelijk. Dat betoogt Thomas Frey in Hyper-Individualized Learning for a Hyper-Individualized Future. Worden we daar blij van?

Hyper-personalisering is een AI, data-gedreven, machine-learning proces waarbij data die worden gegenereerd dankzij ons online gedrag worden gebruikt voor bijvoorbeeld het presenteren van advertenties of internetbronnen. Deze ontwikkeling kan ook worden toegepast op leren, opleiden en onderwijs. Volgens Thomas Frey is dan sprake van hyper-geïndividualiseerd leren.

Daarbij wordt volgens hem gebruik gemaakt van microcredentials -vaak in de vorm van digitale badges- die een lerenden tijdens de leerloopbaan verzamelt. Deze microcredentials worden opgeslagen via blockchaintechnologie en kunnen beschikbaar gesteld worden aan anderen zoals toekomstige werkgevers of onderwijsinstellingen (met het oog op toelating). De informatie die via microcredentials wordt opgeslagen, zegt volgens Frey meer over de ontwikkeling van een lerende dan een certificaat of diploma.

De tokenisering en beveiligingsmogelijkheden van blockchain zijn volgens Frey de sleutel tot onze toekomstige hyper-geïndividualiseerde en hyper-gepersonaliseerde leeromgevingen. Hij stelt dat we ook behoefte hebben aan een betrouwbaar systeem buiten een individueel schoolsysteem of instelling om, dat microcredentials test, beoordeelt en toekent. Het gaat daarbij om vrijwel alle onderwerpen, vakken en leervormen die aansluiten bij de interesses van de gebruiker of die diens vaardigheden op verschillende gebieden bevorderen. Wat er geleerd wordt zou minder door een onderwijssysteem moeten worden bepaald, maar meer door lerenden zelf. Je kunt je op die manier ook beter specialiseren in een niche en online in contact komen met organisaties die behoefte hebben aan die specialisatie. Thomas Frey ziet ook voor zich dat microcredentials worden verstrekt voor kleinschalige prestaties zoals het kunnen leiden van een online vergadering.

Mijn opmerkingen

  • Het valt me op dat de auteur xAPI hierbij niet betrekt. Daarmee verzamel je gegevens over een breed scala aan leerervaringen die een persoon opdoet (online en offline), in een consistent format. Daarbij gaat het pas echt om veel data. Wel gaat hij uit van het verzamelen van heel veel microcredentials voor kleinschalige prestaties.
  • Het is de vraag hoe je als gebruiker -bijvoorbeeld als werkgever- nog je weg weet te vinden door die wirwar aan microcredentials. Je zult tooling moeten hebben die je helpt patronen te herkennen op basis van de verzameling microcredentials. Ook zal het toekennen van microcredentials automatisch moeten gebeuren. De vraag is alleen op basis waarvan, als prestaties centraal staan. Je gaat dus eigenlijk aan de slag met automatisch beoordelen.
  • Ik vraag me af of veel voorstanders van microcredentials de toepassing ervan voor hyper-geïndividualiseerd leren waarderen. Veel microcredentials zijn momenteel ook niet echt ‘micro’ (bijvoorbeeld 140 uur studiebelasting).
  • Bij het presenteren van advertenties op basis van online gedrag wordt de plank vaker misgeslagen. Je krijgt advertenties te zien die helemaal niet aansluiten op jouw belangstelling. Op het gebied van aanbevelingen met betrekking tot wat te leren zal dat niet anders zijn.
  • Er zijn inderdaad veel mensen die individueel leren zeer waarderen en graag in eigen tijd en tempo werken aan hun eigen ontwikkeling, zonder te hoeven samen te werken met anderen. Er zijn echter ook veel mensen die deze manier van leren als heel eenzaam ervaren, en juist behoefte hebben aan verbondenheid met anderen. Daarnaast zijn er ook leervragen die juist een beroep doen op samenwerking van en interactie tussen lerenden. Voor de ene groep is deze manier van leren een droom, voor de andere groep een nachtmerrie.
  • Deze ontwikkeling is in lijn met de hoge mate van individualisering waardoor onze samenleving zich kenmerkt. Thomas Frey onderstreept dat ook in zijn bijdrage. Deze ontwikkeling heeft echter grote nadelen (‘ieder voor zich’), en past niet bij mijn visie op hoe een samenleving zou moeten functioneren.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.