Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden?

Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden?

In deze blogpost ga ik in op een technologische ontwikkeling die plaatsonafhankelijk samenwerken en samen leren een impuls kan geven.

Bij live online samenwerken en samen leren loop je vaak tegen een aantal problemen aan. Op de eerste plaats duurt het even voordat geluid binnenkomt. Dat leidt er toe dat je elkaar sneller in de reden valt. Op de tweede plaats heb je minder goed zicht op non-verbale signalen zoals gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. We hebben vaak minder het gevoel bij de ander te zijn, en moeten meer investeren in strategieën die ‘social presence‘ online bevorderen. Deze ‘social presence‘ beïnvloedt immers hoe deelnemers zich tot elkaar verhouden. Dit beïnvloedt het vermogen om effectief te communiceren, met elkaar samen te werken en samen te leren.

Omdat ‘social presence‘ lastiger online te realiseren is, geven veel mensen de voorkeur aan fysiek met elkaar aanwezig zijn. Dit leidt er toe dat we nog steeds in de auto of vliegtuig stappen om met elkaar samen te kunnen werken of samen te kunnen leren.

Maar wat zouden we doen als we online veel meer het gevoel zouden hebben bij elkaar te zijn? Als communicatie online veel soepeler en effectiever zou verlopen dan nu het geval is?

Er wordt in elk geval geïnvesteerd in technologische ontwikkelingen die dit op termijn waarschijnlijk mogelijk gaan maken.

Zo’n dertien jaar geleden verscheen een video waarin de CEO van Cisco, John Chambers, een collega uit de VS met behulp van hologram-technologie in India bij zich op het podium riep. Indrukwekkend om te zien, maar niet echt heel toegankelijk voor de doorsnee arbeidsorganisatie of onderwijsinstelling.

In 2017 schreef ik over het gebruik van Skype via de Hololens van Microsoft. Daarmee kon je op afstand mensen helpen met het uitvoeren van bepaalde handelingen.

In 2020 deelde Zac Woolfitt (werkzaam bij InHolland) zijn ervaringen met hologramtechnologie, waaruit ik afleidde dat er sprake was van een grotere ‘social presence’ dan bij conversaties via bijvoorbeeld een applicatie als MS Teams of Zoom.

Onlangs werd ik geattendeerd op onderstaande video van Microsoft over Microsoft Mesh. Je ziet daarin dat mensen de Hololens 2 gebruiken om met elkaar samen te werken aan gemeenschappelijke ervaringen. De gebruikers zien elkaar als hologram of avatar. ‘Mixed reality’ wordt gebruikt om met elkaar plaatsonafhankelijk verbindingen aan te gaan, met elkaar op afstand samen te werken of samen te leren. Je kunt jezelf representeren hoe je zelf wilt. Je kunt oogcontact maken en je hebt meer zicht op gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Je kunt Microsoft Mesh overigens ook gebruiken met een ander apparaat dan de dure Hololens 2, al zal dat ongetwijfeld ten koste gaan van een gevoel van ‘social presence‘.

In deze bijdrage komen enkele toepassingen van deze technologie aan bod:

  • Architecten en ingenieurs lopen fysiek door een holografisch model van een fabriekshal in aanbouw en zien hoe alle apparaten met elkaar zo goed mogelijk gecombineerd kunnen worden, waardoor dure fouten kunnen worden vermeden.
  • Technische of medische studenten leren over elektrische automotoren of menselijke anatomie door als avatar holografisch modellen te manipuleren (delen van de motor verwijderen of spieren lostrekken om te zien wat eronder zit).
  • Collega’s kunnen samenkomen en elkaar in een gedeelde virtuele ruimte spreken of trainingen verzorgen.
  • Oceaanonderzoek uitvoeren waarbij een deel van de wetenschappers zich aan boord van een schip bevindt, terwijl men collega-wetenschappers ontmoet in een “holografisch laboratorium” dat op het schip is gerealiseerd.

Zoals gezegd: technologische ontwikkelingen zullen op termijn plaatsonafhankelijk samenwerken en samen leren veel beter mogelijk maken dan nu het geval is. Nieuwe technologieën zullen ‘social presence‘ op een veel betere manier faciliteren dan nu bij live online werken en leren het geval is.

Ik durf geen voorspellingen te doen over die termijn. Ik heb hopelijk duidelijk gemaakt dat hier al meer dan tien jaar in wordt geïnvesteerd, en dat een echt toegankelijke, schaalbare, technologie nog niet beschikbaar is. Maar de ontwikkeling vordert wel.

Bekijk de video:


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.