Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd welke leertechnologieën momenteel worden gebruikt en welke leertechnologieën zij in de toekomst van plan zijn te gaan gebruiken. Wat valt daarbij op?
In het persbericht stelt de oprichter van Towards Maturity, Laura Overton, dat je op deze manier achter echte trends kunt komen. Je vraagt immers niet alleen naar wat men denkt dat belangrijk zal worden. Een aantal opvallende zaken uit de analyse -ook in vergelijking tot gebruikelijke trendverhalen- zijn dan:
Zie ook de ‘heatmap‘ (pdf):
Bron: Towards Maturity
Volgens Towards Maturity adopteren L&D-leidinggevenden nieuwe technologie in een traag tempo. Volgens hen gaat het echter niet om tools maar om strategie en om verstandige aanpakken van de implementatie. Investeren in expertise, ook op het gebied van het selecteren van nieuwe technologie, is daarbij van groot belang.
Ik deel deze mening. We moeten ons daarbij ook realiseren dat leertechnologieën bepaalde didactische aanpakken mogelijk kunnen maken of juist kunnen belemmeren. Neem je gewenste model voor technology enhanced learning als uitgangspunt, bij de selectie van leertechnologie.
Wellicht hebben de L&D-leidinggevenden uit dit onderzoek dat ook gedaan. En passen de dominante leertechnologieën prima bij de dominante didactische aanpakken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.