Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Class Central heeft zoals elk jaar onlangs een rapport gepresenteerd met cijfers over deelname aan massive open online courses. Deze rapportage illustreert m.i. dat de groei in deelname aan het afvlakken is en dat de diversiteit op het gebied van MOOCs toeneemt.
Enkele gegevens uit de rapport van Class Central zijn:
De rapportage van Class Central illustreert m.i. ook dat een aantal van de oorspronkelijke kenmerken van MOOCs -grootschalige deelname, gratis toegankelijk- steeds minder prominent aanwezig zijn.
Duurzame financiering
Een ander voorbeeld van de toenemende diversificatie van MOOCs is de recente aankondiging van edX dat men zich -net als Coursera- gaat richten op ‘MicroBachelors’. Je kunt daarbij certificaten stapelen tot een bachelordiploma. De prijs bedraagt 10.000 dollar.
Volgens Inside Higher Ed worstelt edX overigens met de duurzame financiering van MOOCs (dit is van oudsher een belangrijk aandachtspunt). edX lijkt nog steeds meer geld uit te geven dan er binnenkomt (de meest recente cijfers zijn van 2016). Studenten kunnen daarom voortaan een individuele cursus niet langer voor onbepaalde tijd gratis volgen. Bovendien zijn alle beoordeelde assessments voortaan alleen toegankelijk voor studenten die betalen.
Een aantal commentatoren wijst er in het artikel van Inside Higher Ed op dat het heel complex is om een balans te vinden tussen gratis content weggeven en voldoende inkomsten genereren uit betaalde inhoud en andere services. MOOCs blijken bijvoorbeeld in onvoldoende mate toe te leiden naar betaalde programma’s om de investering in de ontwikkeling van een MOOC te rechtvaardigen.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.