Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.15 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Virtual reality is een technologie met veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. De toegankelijkheid ervan neemt toe, nu de kosten worden gereduceerd.
In 2013 kwam de ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift uit. Het apparaat liet de gebruiker virtual reality van goede kwaliteit ervaren.
Binnenkort gaan we voor de tiende keer op zeilvakantie. Deze zeilvakanties zijn meestal intensieve leerervaringen. En dan doel ik niet op de zeilvaardigheden op zich. In deze bijdrage licht ik dat toe.
Leren is een duurzame verandering in gedrag,
Virtual reality draagt ertoe bij dat gebruikers als het ware een behoorlijk authentieke context worden ingezogen. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat dit fenomeen ertoe bijdraagt dat gebruikers meer onthouden van wat zij hier zien, dan van het bekijken van een gewone video.
Het bericht Moodle Mobile 3.5 is uit; interessante verbeteringen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Blockchain-technologie heeft de potentie om de ‘middle man’ uit de keten bij transacties weg te halen. Bij financiële transacties is dat bijvoorbeeld de bank. Op het gebied van opleiden en leren zouden lerenden weleens direct bij docenten aan kunnen kloppen voor instructie,
Het stof van de implementatie van de Europese privacywet (GDPR/AVG) is nog niet neergedwarreld of een nieuwe wet gaat weer voor de nodige reuring zorgen. Binnenkort stemt het Europees Parlement namelijk over een nieuwe copyright-wet met een mogelijk ernstige impact.
De private opleidersmarkt heeft een omzet van €3,1- €3,4 miljard, een stabiel cijfer over de jaren terwijl...
Het bericht Meer korte opleidingen, meer Blended en meer beroepscertificaat verscheen eerst op nextlearning.nl.
Er is veel rumoer op het gebied van chatbots. Deze Artificiële Intelligentie-toepassingen kun je ook zelf ontwikkelen. Maar met welke platforms?
Chatbots worden in toenemende mate gebruikt voor interactie met klanten, bijvoorbeeld op het gebied van customer service.
Bij adaptief leren worden leerpaden samengesteld op basis van uitkomsten van oefeningen en toetsen die lerenden maken, en op basis van onderliggende data. De lerende krijgt instructie en vaak ook feedback van het adaptieve programma. De inhoud van het leerpad wordt onder meer afgestemd op het niveau van de lerenden.
De verwachtingen ten aanzien van de toepassing van blockchain-technologie zijn hooggespannen. Een onderzoeksproject wijst echter op zwaktes op het gebied van veiligheid. Dat is best wel een ding als je deze technologie wilt gebruiken voor patiëntgegevens of certificering.
Blockchain-technologie draagt er toe bij dat dat je geen “middle man” meer nodig hebt voor het regelen van transacties tussen partijen.
Artificiële intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en Virtual Reality (VR) zijn afzonderlijk al boeiende technologische ontwikkelingen. De wisselwerking tussen deze drie fenomenen is echter pas echt krachtig, met de potentie om transformaties te bewerkstelligen.
Ik ben nogal terughoudend als het gaat om het voorspellen van revoluties als gevolg van nieuwe technologie.
Tijdens het Next Learning Event 2018 hebben 24 studenten ‘Opleidingskunde’ van Hogeschool Arnhem-Nijmegen 20 ‘gratis’ webtools gepresenteerd....
Het bericht 12 webtools om leren nog makkelijker te maken! verscheen eerst op nextlearning.nl.
SURF heeft een Learning community Digitale leeromgeving geïnitieerd. Dit is een 3-daagse leergang voor universiteit- en hogeschoolmedewerkers die zich bezig houden met thema’s rond de digitale leeromgeving. Men had mij gevraagd om rond het onderwerp “De inrichting van de digitale leeromgeving” te vertellen hoe Zuyd Hogeschool invulling geeft aan de componenten van de digitale leeromgeving.
Het bericht Moodle activiteit pas x dagen na aanmelding zichtbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In het kader van opdracht kreeg ik gisteren toegang tot een ICT-biografie van een docente. Daarmee liet zij zien welke ontwikkeling zij heeft doorgemaakt, als het gaat om het gebruik van ICT. Deze blogpost bevat mijn ICT-biografie. Daaruit kun je onder meer opmaken dat ik een laatbloeier ben.
Mary Meeker is befaamd vanwege haar jaarlijkse overzicht met internet trends. Welke trends daarvan zijn relevant voor leren, opleiden en onderwijs?
Al meer dan twintig jaar presenteert Mary Meeker internet trends. Zo ook dit jaar.
In de loop der jaren is heel wat gepubliceerd over de adoptie van nieuwe technologie door docenten en opleiders. Verloopt dit proces vandaag de dag anders dan, zeg, vijftien jaar geleden?
Die vraag stelt Gordon Lewis zich in The changing face of technology adoption.
Het bericht Aan de slag met online leren. Hoe? Zie het als veranderproces. verscheen eerst op Ennuonline.
In een technologisch rijke omgeving communiceren we veel via toetsenborden en door middel van spraak. Toch zijn er redenen om lerenden nog steeds te leren met pen en papier te schrijven.
Ik zeg wel eens gekscherend dat mijn handschrift de reden voor Bill Gates was om tekstverwerker Word te gaan ontwikkelen.
Het opnemen van hoorcolleges heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. Handig voor studenten die niet in staat zijn het hoorcollege bij te wonen. Nuttig om een hoorcollege (selectief) terug te kijken (bijvoorbeeld kort voor een tentamen), vooral voor studenten die om wat voor reden dan ook moeite hebben de taal van de docent te begrijpen.
De laatste jaren zie je steeds meer toepassingen van virtual reality voor onderwijs en opleiden. We weten echter nog weinig van de effecten van deze technologie op leren. Een recent gepubliceerd onderzoek komt tot een veelbelovende conclusie.
Het bericht H5P Interactieve video – IKNL voorbeeld verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De editie 2018 van de Online Educa Berlijn vindt dit jaar van 5 tot en met 7 december plaats. Gisteren zijn de Pre-Conference Events aangekondigd.
De Online Educa Berlijn begint officieel op donderdagochtend 6 december.
Binnen het Agora-concept van Stichting Onderwijs Midden-Limburg werkt men niet met een leerstofjaarklassensysteem en een vakkenstructuur, maar met heterogeen samenstelde groepen en leren vanuit vijf leerwerelden. Elk kind heeft daarbij een eigen leerroute, zonder dat sprake is van individueel onderwijs.
Op 12 juni 2018 heeft minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het eerste exemplaar ontvangen van de van de derde Marktmonitor Private aanbieders van beroepsopleidingen. Ik ga deze marktmonitor niet samenvatten, maar wil er wel kort op reflecteren.
Jane Hart publiceert elk jaar de Top 200 Tools for Learning. Eind dit jaar verschijnt editie 12. Tot 21 september 2018 kun je jouw top 10 inzenden. Deze blogpost bevat mijn top 10. Verder blik ik terug op veranderingen in mijn top 10.
Half maart heb ik geschreven dat Nederlandse Federatie voor Universitaire medische centra (NFU) een Europees aanbestedingstraject is gestart waarin een ontwikkelaar voor een nieuwe versie van de zogenaamde eBROK-cursus wordt gezocht. Ik ben adviseur binnen dit traject. In deze bijdrage beschrijf ik hoe we inschrijvingen beoordelen.
Het bericht Be there | Workshop H5P 28 juni! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Er is vermoedelijk geen technologische ontwikkeling die zo’n tegenstrijdige gevoelens oproept als artificiële of kunstmatige intelligentie. Gaan deze technologische toepassingen op korte termijn breed toegepast worden, als het gaat om leren en ontwikkelen?
Donald Taylor heeft een interessante reflectie geschreven over AI en learning and development.
Bij cognitieve overbelasting wordt het werkgeheugen overbelast door te veel informatie, stress en complexiteit. Wat kun je als docent doen om cognitieve overbelasting te beperken?
Over dit onderwerp gaat een interview dat Vicki Davis onlangs heeft gehouden met dr.
Vandaag heb ik voor relaties van IT-bedrijf Sogeti een presentatie gegeven over het onderwerp in de titel.
Ik ben eerst kort ingegaan op de relevantie van digitaal samenwerken. Mensen werken uiteraard al vele eeuwen met elkaar samen.
Het bericht Fontys Open Learning Labs – Leerplatform Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Discussies kunnen zinvolle leeractiviteiten zijn. Ze kunnen bijdragen tot meer begrip over een onderwerp. Tijdens bijeenkomsten zijn er echter altijd lerenden die het -om wat voor reden dan ook- lastig vinden om in discussies te participeren. Bovendien heb je tijdens face-to-face discussies vaak te maken met personen die het gesprek domineren.
Of het nu gaat om klimaatverandering, gezondheidszorg of om effectieve manieren van leren: in het huidige digitale tijdperk worden we overvoerd met informatie en opvattingen die deels als wetenschappelijke desinformatie kunnen worden bestempeld. Wat zijn hier verklaringen voor, en wat is hier aan te doen?
Vanavond heb ik in het kader van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning een gastcollege verzorgd over de implementatie van technology enhanced learning.
Ik had de studenten vooraf informatie gegeven over het model met de zes clusters van factoren,
Coachend leiderschap is een steeds populairdere vorm van leidinggeven. De term ‘coachend’ wekt misschien de indruk dat er veel sturing moet worden gegeven aan de werknemers. Echter, het tegenovergestelde is waar! Ontdek op welke manier coachend leiderschap een intrede kan maken in jouw organisatie.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.14 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Binnen verschillende bedrijfstaken zorgen nieuwe technologieën en het analyseren en gebruiken van grote hoeveelheden data voor transformatie van de kerntaken. Doel van deze digitale transformatie is het beter tegemoet komen aan behoeften van klanten. Er wordt al een aantal jaren gesproken over digitale transformatie van het onderwijs.
Deze vraag krijg ik regelmatig voorgelegd. Daarom wil ik er een blogpost aan wijden.
Behalve dat vragen aanleiding kunnen zijn voor blogposts, doe ik op de volgende manieren inspiratie op.
Samenwerkend leren kan, mits zorgvuldig toegepast, een effectieve manier van leren zijn. Bovendien ontwikkel je er zeer relevante bekwaamheden mee. Het is echter ook een complexe aanpak. Online samenwerkend leren is nog extra ingewikkeld. Wat zijn belangrijke inzichten met betrekking tot online samenwerkend leren,
De afgelopen week kwam ik een bericht tegen over een school in China die ‘facial recognition technology’ gebruikt om gedrag van lerenden te analyseren en de resultaten te gebruiken om het onderwijs aan te passen. Ik vind daar wel wat van.
Vandaag heb ik tijdens de student docent dagen van het Erasmus Medisch Centrum) in Rotterdam twee keer een workshop verzorgd over didactiek en technologie-ondersteund leren.
In mijn introductie heb ik aangegeven dat we bij het gebruik van leertechnologie vaak onvoldoende kijken naar de relatie tussen wat effectief onderwijs is en hoe je leertechnologie daarbij kunt inzetten.
Vandaag heb ik een keynote over trends en ontwikkelingen op het gebied van technologie-ondersteund leren verzorgd tijdens de student docent dagen van het Erasmus Medisch Centrum) in Rotterdam.
Ik ben eerst ingegaan op het onderscheid tussen trends en hypes.
Sinds het van kracht zijn van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, afgelopen vrijdag, kun je meer intensief geconfronteerd worden met privacy vraagstukken. Een gratis app van van Verdonck, Klooster & Associates biedt hier hulp bij.
Je kunt deze app downloaden in de appstore van iOS en Android.
Het bericht Geplande Moodlemoot 30/5 gaat niet door verscheen eerst op Moodlefacts.nl.