Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Deze vraag probeert Renée Filius te beantwoorden in het proefschrift waarop zij donderdag 23 mei 2019 aan de Universiteit Utrecht hoopt te promoveren.
Renée noemt de sterke groei van het aantal studenten en de toename van online onderwijs twee potentiële bedreigingen voor diepgaand leren. In haar onderzoek beschrijft Renée in welke context, welke interventie, geprikkeld door welke mechanismen, tot welk resultaat leidt. Daarbij moeten interventies ook schaalbaar zijn, dus niet tot een extra hoge werkdruk leiden als meer studenten participeren.
Enkele conclusies uit haar dissertatie zijn:
Verder doet Renée ook aanbevelingen voor vervolgonderzoek. Bijvoorbeeld naar de mogelijkheid om een deel van de taken van een docent door AI te laten uitvoeren.
Het bevorderen van diepgaand leren is inderdaad best een ‘dingetje’ binnen online onderwijs. Kwalitatief goede interactie is daarbij van groot belang. Het gaat dus niet alleen om de hoeveelheid interactie. Het verloop van een kwalitatief goede interactie gaat niet vanzelf. Docenten zullen activiteiten moeten ontplooien om dit te bevorderen. Zo zullen zij lerenden moeten instrueren over het geven van peer feedback. Verschillende feedbackinterventies en mechanismes spelen daarbij een belangrijke rol. Daarbij maakt Renée Filius enkele interessante opmerkingen over (audio-)peer feedback.
Zij heeft heeft ook een handige video-samenvatting gemaakt van haar dissertatie.
Uiteraard wens ik haar vanaf deze plek zeer veel succes met de verdediging (die ik helaas niet bij kan wonen).
Bekijk ook haar publicaties op ResearchGate.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar