Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben zeer recent een uitvoerige meta-analyse gepubliceerd naar de effecten van het concept van de flipped classroom op leerresultaten en studenttevredenheid. Daarin hebben zij 114 studies betrokken die ‘flipping the classroom’-aanpakken (FTC) vergelijken met conventioneel onderwijs (voortgezet en post-secundair). De onderzoekers concluderen dat dit model van blended learning “promising” is. Tegelijkertijd bevat hun analyse belangrijke aandachtspunten voor het ontwerp van FTC.
Volgens de onderzoekers – David C.D. van Alten, Chris Phielix, Jeroen Janssen en Liesbeth Kester – is sprake van FTC als lerenden voor aanvang van een les leerstof voorbereiden (bijvoorbeeld door het bekijken van een video) en tijdens de les leerstof toepassen (bijvoorbeeld door te werken aan probleemoplossende opdrachten). De docent begeleidt het proces van het toepassen van de leerstof. In 95% van de 114 onderzoeken wordt gebruik gemaakt van online instructievideo’s.
In hun bijdrage gaan zij eerst in op de veronderstelde voordelen van FTC, zoals minder ‘one size fits all’, een meer actieve verwerking van de leerstof door lerenden en een hogere motivatie. Vervolgens besteden zij aandacht aan eventuele variabelen die van invloed kunnen zijn op de effecten van blended learning. Deze zogenaamde ‘moderator variables‘ vallen in drie categorieën uiteen:
Van Alten cs gaan daarna in op de onderzoeksdoelen en de gehanteerde methodologie. In de derde paragraaf beschrijven zij de resultaten. Tenslotte bediscussiëren de onderzoekers de resultaten. De m.i. belangrijkste resultaten wil ik hier samenvatten:
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar