Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kan het gebruik van online video bijdragen aan succesvol studeren?

Een activerende didactiek kan bijdragen aan succesvol studeren. Online video’s worden vaak geassocieerd met ‘passief consumeren’. Wat mij betreft is er echter een duidelijk verband tussen het gebruik van online video voor succesvol studeren. En dat verband gaat verder dan het faciliteren van een activerende didactiek.

Lees verder
Van SBO | 11-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Advies voor alle werkenden: Leer of Stagneer!

Door: Ank Dierckx Op 9 oktober 2018 was ik bij het symposium “Future Proof – leren en...

Het bericht Advies voor alle werkenden: Leer of Stagneer! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Deelnemen aan de postbachelor opleiding e-Learning (start 27 november 2018)?

Op 27 november 2018 start de tweede uitvoering van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning aan. Dit is een uitgebreide opleiding die bij Fontys al 16 jaar succesvol is uitgevoerd (Fontys post hbo-opleiding e-Learning) en nu voor de tweede keer bij Avans Plus wordt uitgevoerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Activerende didactiek (webinar)

Vanavond heb ik in het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd heel veel interactiemomenten in te bouwen.

Vooraf had ik de deelnemers de volgende vraag gesteld: Waardoor kenmerkt een activerende didactiek zich?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren van feedback met formatief toetsen

De meeste mensen die een opleiding volgen, zijn niet anders gewend: je krijgt les, aan het eind volgt een toets en daar krijg je een cijfer voor. Voldoe je aan het eind van de rit aan een norm, kun je een tas in de vlaggenmast hijsen, krijg je een certificaat of ga je over. Vaak begint daarna de toetsriedel opnieuw. Met formatief leren is er nu een tegenbeweging opgestaan. Hoe helpt dit jouw training?

Lees verder
Van SBO | 08-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Luchthaven Schiphol: van HR-perfectie naar HR-impact – minimum viable product

Door: Jelderik Schutz, HR Lead Transformation – Royal Schiphol Group & Rino Schreuder, hoofdredacteur van tijdschrift MD....

Het bericht Luchthaven Schiphol: van HR-perfectie naar HR-impact – minimum viable product verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Talent development (niet) voor iedereen?

Talent development is een begrip dat vaak terugkomt in HR. Bij het woord ‘talent’ denk je misschien snel aan een Lionel Messi, Serena Williams of een andere sporter of artiest met een onevenaarbare gave. Ondanks dat zij misschien van nature een voorsprong hebben op ons stervelingen, zouden zij lang zo ver niet zijn gekomen zonder al die trainingsuren. Talent valt te ontwikkelen, maar dan moet dit wel op de juiste manier gebeuren!   

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dagelijks schrijven verbetert je leven

Ik heb de indruk dat sprake is van een verschuiving in de manier waarop we ons online uitdrukken. Veel mensen drukken zich eerder uit in beeld en geluid, dan via geschreven tekst. Toch is het belangrijk dat je dagelijks schrijft,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

19 november 2018: Masterclass – Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap

Heb ik ook directie- en bestuursleden uit het mbo onder mijn lezers? Voor hen is namelijk de masterclass  “Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap” bedoeld die de MBO Academie en Wielinq op 19 november aanstaande in Nyenrode organiseert.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

De geschiedenis van leertechnologie en het verborgen curriculum

Audrey Watters publiceert op haar blog de integrale tekst van haar lezingen. In haar meest recente bijdrage breekt zij een lans voor kennis over de geschiedenis van leertechnologie. Op basis van de geschiedenis kunnen we op allerlei terreinen lessen formuleren voor het heden en de toekomst.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkel je een leercultuur voor een leven lang leren?

Onlangs verscheen het rapport ‘Een Leven Lang Leren’ van het Zorgpact Rotterdam en deRottertdamseZorg. De samenstellers laten door middel van dertien cases uit verschillende sectoren zien hoe je een leercultuur kunt ontwikkelen.

Het rapport beschrijft uiteraard eerst de context van een leven lang leren in de zorg.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren: veel diverser dan een continuüm

Gepersonaliseerd leren staat in het middelpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er kritiek op. Onder meer omdat er nog steeds verschillende zaken onder verstaan worden. Emeritus hoogleraar Larry Cuban is al een tijd bezig om op basis van eigen onderzoek een ‘continuüm’ van gepersonaliseerd leren te ontwikkelen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2018 | Article Rating | (1) reacties

Eerste digitale versie tijdschrift OnderwijsInnovatie verschenen

Ik ben al vele jaren geabonneerd op het papieren tijdschrift OnderwijsInnovatie van de Open Universiteit (OU). De papieren uitgave is na twintig jaar gestopt. Maar vandaag is de eerste editie van de digitale versie verschenen.

Toen ik OU-medewerker was,

Lees verder
Van SBO | 02-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Expertsessie – Lean Startup: Roadmap en Succescriteria voor jouw organisatie

Deel 1 van deze sessie: Door Marie-Louise Kok, digital learning expert (met de pumps in de modder!)...

Het bericht Expertsessie – Lean Startup: Roadmap en Succescriteria voor jouw organisatie verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 02-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Keynote speech – HOMO 4.0 | Gen Z over Gen Z – Just Technology!?

Lecyca Curiel, Strategic Foresight Expert Uitgekozen als één van de 50 Jonge Ondernemende talenten door het FD...

Het bericht Keynote speech – HOMO 4.0 | Gen Z over Gen Z – Just Technology!? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 02-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Expertsessie – Performance Support: 5 Moments of Need™, how to make it work!?

Performance Support: 5 Moments of Need™, how to make it work!? Hands on Session with Bob Mosher,...

Het bericht Expertsessie – Performance Support: 5 Moments of Need™, how to make it work!? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 02-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Keynote speech – Deep Democracy – om woest aantrekkelijk te zijn!

Jitske Kramer, Corporate Antropoloog en auteur van Corporate Tribes De neuzen dezelfde kant op werkt niet. Niet...

Het bericht Keynote speech – Deep Democracy – om woest aantrekkelijk te zijn! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bokbier: het mooiste aan de herfst

Vandaag vond traditiegetrouw bij mijn stamcafé,  Café Jos, de opening van het bokbier seizoen plaats. Deze blogpost bevat een recensie van acht van de elf bokbieren die Café Jos dit jaar op de tap heeft.

Lees verder
Van SBO | 01-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.17

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.17 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie gebruiken bij het voorspellen van leerproblemen?

Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge hebben machine learning gebruikt om clusters van leerproblemen te identificeren. Deze clusters kwamen niet overeen met eerdere diagnoses die de leerlingen hadden gekregen. Hierdoor kunnen leerlingen betere en meer gerichte ondersteuning krijgen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Verbeter leerstrategieën in plaats van het beïnvloeden van karakter en persoonlijkheid

David Didau heeft onlangs een inleiding verzorgd met de titel What if everything you knew about mindsets and resilience was wrong? Daarin onderbouwt hij dat twee concepten, die momenteel populair zijn op het gebied van leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gevolgen van technologische ontwikkelingen op arbeid en arbeidsmarktbeleid (inclusief L&D)

Een tijdje geleden heeft het Word Economic Forum het lijvige The Future of Jobs Report 2018 gepubliceerd. Naar aanleiding van dit uitgebreide rapport zijn ook een aantal meer handzame artikelen over de thematiek verschenen.

Het eerste artikel beschrijft hoe arbeid verandert,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Handige visuele samenvattingen van boeken en presentaties over leren

Ben je op zoek naar  samenvattingen van verschillende wetenswaardigheden rond leren? Dan zijn de posters van Oliver Caviglioli (@olicav) een ‘must’.

Caviglioli is oud-docent en ontwikkelt nu onder meer posters over educatieve ideeën.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tips die studenten en leerlingen helpen effectief te leren

Wat zegt onderzoek over wat lerenden het beste kunnen doen en laten zodat zij goede leerresultaten behalen?

Via 6 studies and insights every student needs to know! van Pedro de Bruyckere ben ik terecht gekomen bij zes tweets die de Vlaamse hoogleraar Filip Raes vandaag heeft gepubliceerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kun je binnen virtual classrooms het gemis aan face-to-face contact compenseren?

Het antwoord op deze vraag luidt waarschijnlijk: niet helemaal. Maar dat maakt virtual classrooms en webinars niet minder waardevol.

Jo Cook heeft onlangs een blogpost geschreven over hoe ons brein reageert op communicatie,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de meest gebruikte leertechnologieën van 2018?

Vandaag heeft Jane Hart haar jaarlijkse top 200 van leertechnologieën gepubliceerd. Jane heeft ook een analyse geschreven, waar volgens mij wel wat op is af te dingen.

Voorop gesteld: ik heb veel waardering voor het feit dat Jane Hart al vele jaren (twaalf om precies te zijn) inventariseert welke leertechnologieën het meeste gebruikt worden.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 24-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe krijg je deelnemers ook bij online leren rechtop in hun stoel?

Zeg ‘verslaving aan middelen’ en je denkt aan mensen die flessen alcohol leegdrinken, cocaïne snuiven, heroïne spuiten of ghb slurpen – maar waarschijnlijk niet aan mensen die een slaappil innemen met een glas water. Toch is de verslaving aan de zogeheten benzodiazepinen, de pillen die gemiddeld één op de tien Nederlanders neemt om in te slapen, […]

Het bericht Hoe krijg je deelnemers ook bij online leren rechtop in hun stoel? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Audiofeedback: motiverend, effectief en efficiënt

Het geven van feedback gebeurt veelal schriftelijk. Dat is een arbeidsintensief proces. De feedback wordt ook lang niet altijd verstandig gebruikt. Door feedback in te spreken, kun je drie doelen bereiken: het vergroot het engagement van lerenden, het is doeltreffend en het is efficiënt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moet al het leren leuk zijn? #OEB18

Over deze vraag gaat het Online Educa Debat dat op donderdag 6 december aanstaande, aan het eind van dag één van de Online Educa Berlijn, gehouden wordt.

Het Online Educa Debat wordt dit jaar voor de tiende keer georganiseerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie is niet de kern van verbetering en vernieuwing van leren, onderwijs en opleiden

Het gebruik van leertechnologie leidt lang niet altijd tot effectief leren. Het is wijs om bij technology-enhanced learning een ander vertrekpunt te kiezen dan de leertechnologie.

Robert Slavin pleit ervoor dat we kritisch moeten kijken naar de rol van technologie in het onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Meer betrokkenheid van lerenden bij online leren

Het artikel 3 Myths of Using Digital Tools in the Higher Education Classroom bevat een aantal open deuren. Wat geschreven wordt over de betrokkenheid van lerenden, is wat mij betreft wel interessant.

Matthew Lynch probeert in deze bijdrage drie mythes te ontzenuwen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoeken naar leren met 360 virtual reality

Virtual reality is bepaald geen nieuwe technologische ontwikkeling. De technologie wordt wel veel toegankelijker en daarmee relevanter voor leren, opleiden en onderwijs. Er wordt ook steeds meer onderzoek gedaan naar de effectiviteit ervan.

Virtual reality inclusief 360 graden video’s hebben volgens mij absoluut potentie voor  leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we de potentie van technologie voor onderwijs en opleiden beter benutten?

Maren Deepwell is Chief Executive van de Association for Learning Technology in Groot-Brittannië. De ALT heeft onlangs haar jaarlijks congres gehouden. In de aanloop daarvan heeft zij de bijdrage The state of education technology in higher education gepubliceerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artikel Digitaal leren en leertechnologie

Gisteren heb ik aandacht besteed aan het nieuw verschenen Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Vandaag wil ik de niet-opgemaakte versie van het artikel Digitaal leren en leertechnologie met jullie delen.

Persoonlijk ben ik overigens niet gelukkig met de titel.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw: Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties

Gisteren bezorgde DHL twee exemplaren van het Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Het afgelopen jaar heb ik mee gewerkt aan één van de hoofdstukken in dit boek, over ‘digitaal leren en leertechnologie’.

Handboek Leren en Ontwikkelen in organisatiesDit handboek is een volledig gewijzigde druk van het boek ‘Strategisch opleiden en leren in organisaties’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Het model voor werkplek leren bestaat niet

‘Werkplek leren’ is een complex fenomeen. Onderzoek laat zien dat professionals zeer veel leeractiviteiten op de werkplek uitvoeren. Informele leeractiviteiten krijgen daarbij vaak pas waarde na formeel leren. Verder weten we een aantal zaken nog niet.

Gisteren werd ik via Twitter door Joke van Alten (@JokevA) gewezen op een interview (pdf) dat zij samen met Mariël Rondeel heeft gehouden met Maaike Endedijk,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van internettechnologie op het hoger onderwijs

Het hoger onderwijs is van oudsher één van de voorlopers in het gebruik van internettechnologie. Welke impact heeft internettechnologie zoals sociale media en mobiele technologie de afgelopen twintig jaar gehad op verschillende processen binnen het hoger onderwijs? Over dit onderwerp ging een lezing die ik vanmiddag heb verzorgd tijdens een festival over medezeggenschap van de Hogeschool Utrecht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Over welke competenties dienen docenten bij blended learning te beschikken?

Heather Staker heeft verschillende rapporten bestudeerd om deze vraag te kunnen beantwoorden. Uit deze studie volgt geen klip en klaar antwoord. Toch signaleert Staker een patroon dat zij in drie observaties samenvat. Ik plaats er mijn opmerkingen bij.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 13-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Alles kan online: Hoe faciliteer je een creatieve online sessie?

Joehoe! Ik ben heel trots op onze creatieve online sessies. Sibrenne en ik hebben net een ontwerpproces voor een blended traject met WWF goed afgerond. Het bijzondere aan dit traject is dat we het ontwerpproces helemaal online hebben georganiseerd. De leden van ons ontwerpteam wonen namelijk in Namibië,  Zwitserland, Suriname, Nairobi en Nederland. Het heeft een […]

Het bericht Alles kan online: Hoe faciliteer je een creatieve online sessie? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingen op het gebied van arbeid leiden tot andere manieren van leren en ontwikkelen

We leven in een boeiende tijd waarin digitalisering, demografische ontwikkelingen en sociaal-economische ontwikkelingen evoluties op de arbeidsmarkt bevorderen. Dat betekent dat ook de aard van het werk aan verandering onderhevig is. Dat heeft weer gevolgen voor de wijze waarop leren en ontwikkelen plaats vindt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Helpen ‘screen time tools’ ons bij het beheersen van het gebruik van de smartphone?

Ik heb een ambivalente houding ten opzichte van smartphones. Wel geloof ik dat mensen kunnen leren smartphones selectief en slim te gebruiken. Het is echter de vraag of zogenaamde tools die ons willen ondersteunen bij het selectief en slim gebruiken van smartphones,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Multimedia-principes toepassen bij presentaties

Richard Mayer is bekend van zijn Cognitive Theory of Multimedia Learning. Daarin beschrijft hij hoe je multimedia zodanig kunt gebruiken dat leren wordt bevorderd. Zijn theorie en onderzoek is zeer relevant voor het ontwikkelen van online leerstof.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Over interpretaties van taal en een belangrijke persoonlijke eigenschap

Het artikel Sitzfleisch: The German Concept to Get More Work Done illustreert het unieke van de Duitse taal. Daarin kan hetzelfde begrip voor een persoonlijke eigenschap verschillend geïnterpreteerd worden.

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik de Duitse taal redelijk goed beheers.

Lees verder
Pagina 49 van 112Eerste   Vorige   44  45  46  47  48  [49]  50  51  52  53  Volgende   Laatste