Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Young Recruit Dorien Zwijnenburg Innovatie adviseur Spaarne Gasthuis Aanbeveling: Dorien is een zeer gedreven innovator. Ze is koningin...
Het bericht Dorien Zwijnenburg verscheen eerst op nextlearning.nl.
Young Recruit Els Dijkstra Adviseur Leren en Ontwikkelen Interzorg Aanbeveling: Els is net als ik, sinds 1...
Het bericht Els Dijkstra verscheen eerst op nextlearning.nl.
Young Recruit Loes Thuis Opleidingskundig ontwerper en ontwikkelaar Savant Learning Partners Aanbeveling: Loes Thuis werkt anderhalf jaar...
Het bericht Loes Thuis verscheen eerst op nextlearning.nl.
Young Recruit Vera van Westerlaak Projectontwikkelaar & Docent WisMon Bèta-onderwijsinstituut Aanbeveling: Vera is ruim een jaar werkzaam bij...
Het bericht Vera van Westerlaak verscheen eerst op nextlearning.nl.
Young Recruit Lieke van Dooren Opleidingsontwikkelaar Plieger – ThermoNoord Aanbeveling: Lieke is een fris jong talent die enorm...
Het bericht Lieke van Dooren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Young Recruit Rachelle Handgraaf Oprichter bij CANDO learning + Ken&Ben, training en coaching voor Young Professionals Aanbeveling:...
Het bericht Rachelle Handgraaf verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ray Schroeder signaleert vijf belangrijke trends op het gebied van “Professional and Continuing Education”. Hij focust zich daarbij op een leven lang leren dat door hoger onderwijs-instellingen wordt verzorgd. Mede daardoor mist Schroeder m.i. een aantal belangrijke trends.
Zorgprofessionals zijn met hart en ziel betrokken bij hun vak. Om ervoor te zorgen dat ze zich...
Het bericht Bohn Stafleu van Loghum: Zorgverlener voor de zorg verscheen eerst op nextlearning.nl.
In de micromodule Activeren in online onderwijs van de Open Universiteit wordt onder meer verwezen naar de publicatie ‘Activerende werkvormen. Een praktische gids voor je onderwijs’ van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Deze uitgave bevat 21 activerende werkvormen.
Het bericht Moodle 3.6.3 en andere minor releases beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Mede dankzij cloud computing is het gemakkelijk om als docent zelf te kiezen welke leertechnologieën je binnen je onderwijs wilt gebruiken. Volgens mij moet je daarbij wel met een aantal zaken rekening houden.
Als docenten over meer autonomie beschikken in de keuze van educatieve applicaties,
Het gerenommeerde CERN heeft de afgelopen week een app gelanceerd waarmee je kennis kunt maken met het ontstaan van het universum, via de ‘Big Bang’ (ruim 13,8 miljard jaar geleden).
CERN maakt hierbij gebruik van augmented reality.
Met ingang van 1 maart 2019 ben ik begonnen met een nieuwe opdracht, en wel bij SVO. Deze organisatie heeft mij gevraagd om middels de realisatie van een visiedocument een start te maken met innovatie van het onderwijs,
Het bericht Hoe leer jij zelf eigenlijk? Doe de gratis test! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Herinnering Uitnodiging Avetica Live Event 2019 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Ik ben vandaag gestuit op een samenvatting van een marktanalyse over artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) binnen het onderwijs. De studie zelf is heel duur. Maar de samenvatting bevat op zich ook interessante informatie.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.22 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ready 4 the Revolution: Kickstart je dag! 08.30 – 09.15 UUR ZAAL GALLOWAY (links bij binnenkomst) Het...
Het bericht ONTBIJTSESSIE verscheen eerst op nextlearning.nl.
Over een dag of tien bezoekt een groep CvB-leden uit het Nederlandse hoger onderwijs onder leiding van SURF enkele universiteiten in Engeland en Schotland die studiedata gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Ook niet-deelnemers kunnen leren van dit bezoek, en van de voorbereidingen.
Sinds mijn geboorte vier ik eigenlijk carnaval oftewel vasteloavend. In deze bijdrage op carnavalsdinsdag beschrijf ik hoe en waarom.
Vasteloavend is eigenlijk een van oorsprong heidens volksfeest dat op een gegeven moment door de katholieke kerk is omarmd als drie dagen feesten,
Profportaal Zorg richt zich op het ontwikkelen en het kwaliteitsbeheer van leeroplossingen vóór en door de zorg....
Het bericht Profportaal Zorg verscheen eerst op nextlearning.nl.
HiHaHo is een zeer gebruiksvriendelijke online tool, waarmee je eenvoudig zelf video’s interactief kunt maken. Video wordt...
Het bericht HiHaHo: Eenvoudig zelf een video interactief maken verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het lijkt soms lastig om een e-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!...
Het bericht Leren van je e-learning verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Infolearn – Partner in leren & ontwikkelen verscheen eerst op nextlearning.nl.
De Stichting Language of Learning ontwikkelde de leervoorkeuren en denkgewoonten en de bijbehorende scans. Deze scans zijn...
Het bericht Stichting Language of Learning verscheen eerst op nextlearning.nl.
Technologie is veelbelovend voor de ondersteuning van leren en werken, al jaren. Wij vinden dat het beter...
Het bericht Performance Support Group verscheen eerst op nextlearning.nl.
Developing people. Dat is al dertig jaar lang het credo van Defacto. Het betekent dat we onze...
Het bericht Defacto verscheen eerst op nextlearning.nl.
Eenvoudig krachtige e-Learning ontwikkelen lukt met FLOWSPARKS! Maak nu kans op een jaar gratis FLOWSPARKS! FLOWSPARKS is...
Het bericht What if creating e-Learning was as easy as making an espresso? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht LTI Advantage Certification voor Moodle 3.7. Knap gedaan! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het concept van de flipped classroom bestaat inmiddels meer dan tien jaar als model voor blended learning. Er is veel ervaring mee opgedaan, en ook best veel over gepubliceerd. Zo kun je dit concept vanuit verschillende leertheoretische perspectieven benaderen. Aan de hand van zes pijlers kun je dit concept ontwerpen en implementeren.
Op 23 en 24 mei 2019 vindt in Brussel de eindconferentie plaats van het Het Future Teacher 3.0 project (over ICT-competenties van docenten in het volwassenenonderwijs). Deelname is gratis, inschrijven verplicht. Centrale thema’s zijn inclusief onderwijs (dag 1) en online en blended learning (dag 2).
Gisteren heeft de organisatie van de OEB het thema van editie 2019 bekend gemaakt. Tevens kun je vanaf nu tot en met 30 april a.s. een voorstel voor een bijdrage indienen. De conferentie zelf vindt van 27 t/m 29 november 2019 in Berlijn plaats.
Door: Alfons Matthijssen, Beleidsadviseur Het Leerhuis bij Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) Technologie is niet meer weg te denken...
Het bericht Implementatie van innovatie; een vak apart verscheen eerst op nextlearning.nl.
Alle studieboeken, werkgroepjes, colleges en tentamens ten spijt, écht leren doe je in de praktijk. Dat weten ze in het hoger beroepsonderwijs als geen ander. Maar voor veel HBO-studenten voelt een eerste stage- of werkdag toch alsof ze voor de leeuwen geworpen worden. Ineens kom je in contact met collega’s, klanten, leveranciers en opdrachtgevers. Dat vraagt om flink wat communicatieve vaardigheden. Want wat heb je aan je boeken als je met je mond vol tanden staat?
Waarom zou je werken met personas bij het ontwerpen van online of blended leren? In deze blog wil ik je enthousiast maken voor het werken met personas. Het werken met personas is niet alleen handig voor marketing professionals maar ook nuttig in een ontwerpproces voor leertrajecten. Abdel woont in de hoofdstad van Mali, studeert om […]
Het bericht Werken met personas bij het ontwerpen van online en blended leren verscheen eerst op Ennuonline.
KLM en Dangerous Goods KLM wil dat elke medewerker die met gevaarlijke stoffen te maken heeft, voldoende...
Het bericht Compliance voorbij het vinkje verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Uit de Moodle trukend**s verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
RMMBR is dé digital agency voor leren. Wij ontwerpen en ontwikkelen digitale leeroplossingen met impact. Een goed...
Het bericht RMMBR verscheen eerst op nextlearning.nl.
Kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI) zal het onderwijs meer menselijk maken. Dat stelt Laura Ascione in eCampus News. In deze bijdrage stelt zij dat AI het werk van docenten kan aanvullen en versterken. En wel op de volgende terreinen.
Een nieuw begrip, gelanceerd door Josh Bersin. Overigens geen nieuw fenomeen. Wel een benadering van leren die steeds meer weerklank binnen arbeidsorganisaties lijkt te krijgen, en die wat mij betreft sterke en minder sterke kanten heeft.
Deze week rond ik mijn werkzaamheden bij Zuyd Hogeschool af. In totaal heb ik hier twee jaar en zeven maanden aan twee projecten gewerkt. Gisteren hebben de medewerkers, waarmee ik nauw heb samengewerkt, zelfs een afscheidsborrel voor me georganiseerd.
Ik heb,
Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een nationale onderwijsstaking plaats. Onderwijsvakbonden staken voor meer investeringen om onder meer de werkdruk te verlagen en het lerarentekort te bestrijden. Ik heb alle begrip hiervoor. Tegelijkertijd zouden we volgens mij ook naar orthodoxe maatregelen moeten kijken om de problemen ten aanzien van werkdruk en lerarentekort te bestrijden.
Het Amsterdamse universiteitsblad Folia kent een opiniepanel dat bestaat uit 25 studenten en medewerkers van alle faculteiten, en enkele diensten van de UvA. Eens in de paar weken reageren zij op een actuele stelling. Een recente stelling luidt: Hoorcolleges zijn een reliek uit het verleden en moeten afgeschaft worden.
Op het gebied van leiderschapsontwikkeling -niet alleen relevant voor de top van de organisatie- is een verschuiving gaande. De traditionele aanbieders verliezen terrein, terwijl de “personal learning cloud” steeds vaker door arbeidsorganisaties omarmd wordt.
Nick van Dam wees de co-auteurs van het Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties,
In deze blogpost vat ik samen wat de potentie van augmented en virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs is. Of die potentie wordt benut, is van verschillende factoren afhankelijk.
Ik baseer me hierbij op het artikel Augmented Reality and Virtual Reality in Education.
De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kan deze tikkende tijdbom nog onschadelijk gemaakt worden?
Het Educause Learning Initiative heeft in het kader van de “7 Things You Should Know About”-reeks een editie uitgegeven over de Comprehensive Learner Record (CLR; pdf). Wat is dit? En wat voegt dit toe?
De Comprehensive Learner Record (CLR) is een verzameling digitaal materiaal waarmee lerenden beter zicht krijgen op hun eigen leren,
Ik ben zelf een grootgebruiker van blogposts. Door het cureren en (selectief) lezen van vele weblogs blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Houd je zelf meer van video? Ook dan zijn er verschillende bronnen die je kunt gebruiken om bij te blijven op het gebied van technologische trends.