Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens Guy Wallace kun je e-learning voor veel categorieën kennis en vaardigheden toepassen. Maar niet voor alle categorieën.
Wallace licht dit toe in de blogpost L&D: The Affordances & Limitations of Elearning. Hij licht de termen ‘affordances’ en ‘e-learning’ overigens niet toe. Laat ik dit wel doen.
De term ‘affordances’ is lastig te vertalen. Een vaker gebruikte definitie (van Haskin) is: de kwaliteiten of eigenschappen van een object die het mogelijke gebruik ervan bepalen of duidelijk maken hoe het kan of moet worden gebruikt. In relatie tot e-learning vat ik dit samen als (waargenomen) didactische eigenschappen.
Als het gaat om e-learning, hanteer ik de volgende onderverdeling van Clive Shepherd (2013):
Guy Wallace onderscheidt zeventien categorieën kennis en vaardigheden (van beleid/procedures/richtlijnen van een organisatie tot functioneel specifieke kennis en vaardigheden. Samenvattend gaat het om:
Bij leren maakt Wallace dan een onderscheid tussen informatie verwerken, demonstreren en oefeningen om toe te passen.
Wallace concludeert dat informatie verwerken en demonstreren voor al deze categorieën via e-learning kunnen. Verder kun je volgens hem e-learning ook vaak voor het oefenen van toepassingen inzetten, behalve als het gaat om manuele vaardigheden en (inter)persoonlijke vaardigheden.
Daar komt bij dat je ook nog andere afwegingen maakt bij de keuze om wel of geen e-learning in te zetten (zoals kosten).
Mijn opmerkingen:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar