Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Feedback is essentieel voor leren en voor het verbeteren van werkprestaties. Je leest vaak dat feedback positief moet zijn. Maar ook constructief geformuleerde kritiek kan leerzaam zijn.
Dat stellen Craig Chappelow en Cindy McCauley van het Center for Creative Leadership. Zij reageren op de website van de Harvard Business Review op een artikel dat stelt dat constructieve kritiek leren kan belemmeren, en dat leidinggevenden vooral de sterke kanten van een werknemer moeten benadrukken.
Uit de bijdrage van Chappelow en McCauley haal ik de volgende principes van goede feedback:
Craig Chappelow en Cindy McCauley gebruiken zelf de Situation-Behavior-Impact (SBI)-methode om zowel sterke als zwakke punten op een duidelijke, specifieke, professionele en zorgvuldige manier te verbeteren. Degene die feedback geeft noteert daarbij eerst het tijdstip en de plaats waar gedrag zich voordeed. Vervolgens beschrijft degene die feedback geeft het gedrag zonder te oordelen. Wat zag je, wat hoorde je? Tenslotte beschrijft degene die feedback geeft de impact die het gedrag had in termen van gedachten, gevoelens of acties. Je generaliseert daarbij niet en je analyseert geen redenen van het gedrag. Je houdt mensen in feite een spiegel voor.
Mijn opmerkingen
Chappelow en McCauley kijken met name naar feedback binnen arbeidsorganisaties en focussen zich op feedback op gedrag. Een aantal van bovenstaande principes zijn volgens mij echter ook relevant voor het geven van feedback op inhoud. Ook daarbij zou je positieve feedback en respectvolle, constructieve kritiek moeten toepassen. Ook daarbij is feedback wat anders dan het ‘goede antwoord’ geven.
Daarnaast zouden deze principes m.i. ook relevant kunnen zijn voor het ontwikkelen van vaardigheden binnen het onderwijs. Ik verbaas me regelmatig over pleidooien om vooral de sterke kanten van leerlingen en studenten te ontwikkelen. Je moet ook vaardigheden ontwikkelen waar je niet zo goed in bent, als die vaardigheden van groot belang zijn voor ‘later’.
De Situation-Behavior-Impact (SBI)-methode wordt volgens mij al vaker binnen het onderwijs toegepast. Toch komt het nog altijd voor dat generaliserend wordt gesproken over gedrag of dat feedback op een te harde manier wordt gegeven.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar