Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 29-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Organisaties: heb oog voor je knowmads

Een deelnemer tijdens mijn masterclass knowmadisch leren vertelt: “ik was volop aan het leren via de online wereld en bleef bij op mijn vakgebied, dit paste bij mijn functie werving en selectie. Nu heb ik een nieuwe baan en is het geen logisch onderdeel van mijn functie. Ik kom er niet meer aan toe omdat ik er geen tijd meer voor heb. Ik zie dat ik nu niet meer op de hoogte ben van alle nieuwe ontwikkelingen zoals ik bij mijn vorige functie wel was“. Een mooier bewijs van de kracht van online, informeel leren krijg je niet. En tegelijkertijd laat het zien wat de grootste bottleneck is: organisaties hebben geen oog voor zelflerende professionals en faciliteren dit type leren ook niet.

De masterclass startte met mijn definite van de knowmad: “iemand die continu leert en daarbij slim de online wereld gebruikt”

Het eerste deel ging ik in op vaardigheden voor knowmadisch leren, waaronder (online) identiteit ontwikkelen, netwerken, slim gebruik van tools en technologie en toepassing in de praktijk: de vertaling maken van de online wereld naar de toepassing. Het volgende deel ging ik in op de organisatie als leeromgeving voor de knowmad. Hoewel ik wel weet dat veel organisaties informeel leren niet actief faciliteren was het best schokkend (maar interessant natuurlijk!) om te verhalen van de deelnemers te horen. Twee belangrijke dingen vielen mij op:

De grote uitdaging voor professionals is om te gaan met informatie overload

Je gaat jezelf gewoon slecht voelen door alle informatie en kanalen (mails, appjes, Linked). Het gevolg hiervan is dat ze ervan terug schrikken en informatie gaan vermijden, van Twitter af en alleen het hoognodige (mails) volgen. Dit is wel een logische reacties als je je slecht gaat voelen door de stromen van informatie toch? De hele groep had het gevoel hebben geen grip te hebben op de vele informatiestromen. Geen enkele deelnemer had een organisatie die de medewerkers ondersteunt om de controle over informatie stromen terug te nemen.

Organisaties hebben niet veel oog voor de leergierige werknemers die wel veel zelf leren en naar buiten kijken

De professionals doen dit informele leren daarom vaak in de avonduren. Dit betekent bijvoorbeeld dat iemand die in een high tech omgeving werkt en continu bijblijft via podcasts en youtube video wellicht na een aantal jaren verder kijkt naar een volgende baan. In hoeverre heeft de organisatie dan geprofiteerd van deze kennisontwikkeling? Zolang de werknemer er werkt zal hij of zij deze kennis toepassen. Echter, het blijft persoonlijke kennis maar wordt geen organisatiekennis, tenzij er bewust wordt gestuurd op samenwerkend leren en het delen van deze kennis.

Een interessante vraag van een deelnemer: innoveren wel een kernwoord lijkt te zijn bij het continu leren, maar niet iedereen hoeft toch continu te innoveren?. Ik vind het een goede vraag. Zelf denk ik wel dat er eigenlijk geen functies meer zijn waarbij de context en technologie niet in verandering is. De klant wil ook wat ‘nieuws’. Stilstaan is hierbij toch achteruit gaan? Wat denken jullie?

Nieuwsgierig naar de sessie?

Hierbij deel ik ook de slides van deze masterclass.

Het bericht Organisaties: heb oog voor je knowmads verscheen eerst op Ennuonline.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: