Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik een sessie verzorgd voor een groep studenten van de opleiding “Expert Werkplekleren” van Zuyd Hogeschool. Zij hadden mij gevraagd: “Inspireer ons met de huidige trends op het gebied van leertechnologieën in combinatie met werkplekleren”.
De studenten van deze deeltijd-opleiding (vaak werkzaam op het gebied van Learning & Development) mogen een deel van de lessen zelf invullen. Zij kwamen tot het inzicht dat zij wel een stuk inspiratie konden gebruiken als input voor hun ontwikkeling, en daarbij dachten zij aan “Werkplekleren met leertechnologie”, en aan mij.
In mijn presentatie ben ik eerst ingegaan op een aantal begrippen. Ik merk namelijk dat we bij gesprekken over dit onderwerp vaak uitgaan van verschillende aannames. Achtereenvolgens ben ik ingegaan op:
Daarna heb ik betoogd dat je werkplekleren altijd moet zien als één van de mogelijke in te zetten leerinterventies. Het is afhankelijk van veel factoren (o.a. de voorkennis van werknemers en de leerinhoud) welke interventies je inzet. De zogenaamde ‘five moments of need’ illustreren dat.
Technologische ontwikkelingen kunnen een impuls bieden aan werkplekleren. Verschillende organisaties, waar de aanwezigen werkzaam waren, maken ook al gebruik van leertechnologieën voor werkplekleren. Ik heb vervolgens een aantal voorbeelden gepresenteerd (de vetgedrukte toepassingen zijn daadwerkelijk aan de orde gekomen).
Hier zijn mijn slides:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar