Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Mila-Marie Bleeksma, Founder van Listen & Learn, nam al op school de regie over haar eigen leren....
Het bericht Eigenwijze leeraanpak van jonge startup – met succes! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag heb ik tijdens het congres ‘Mobiel in Uniform’ twee keer een workshop verzorgd over het gebruik van leertechnologie voor learning & development. Om deelnemers -directeuren en medewerkers HRM van geüniformeerde diensten- kennis te laten maken met een leertechnologie heb ik de workshops via Adobe Connect verzorgd (met dank aan Blended Communication).
Mila-Marie is een Young Recruit die heel eigenwijs de regie heeft gepakt over haar eigen leren. Het...
Het bericht Regie over eigen leren – zo doe je dat! verscheen eerst op nextlearning.nl.
De afgelopen jaren hebben een aantal grote bedrijven radicale innovaties doorgevoerd. Waar kenmerken die transformaties zich door? En kan de wereld van onderwijs en opleiden daarvan leren?
Scott D. Anthony, Alasdair Trotter en Evan I.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.27 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik laat me regelmatig inspireren door David Merrill’s First Principles of Instruction. Daarom heb ik met genoegen de bespreking gelezen van Merrill’s Pebble-in-the-Pond instructional designmodel.
Een ‘Pebble-in-the-Pond’ is een steen van de vijver.
Er verschijnen zoveel lezenswaardige artikelen over artificiële -kunstmatige- intelligentie, met relevantie voor leren, opleiden en onderwijs, dat ik besloten heb een bloemlezing te schrijven. Deze blogpost vat vier bijdragen over AI kort samen. Wellicht is dit niet de eerste bloemlezing over dit thema,
In discussies over leertechnologie beargumenteer ik vaak dat technologie vaak meer is dan een middel bij het ondersteunen, versterken en vernieuwen van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik nogmaals duidelijk maken wat ik bedoel.
Bij een ‘middel’
Onlangs verscheen het boek ‘Wijze Lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ van Tim Surma en andere onderwijsonderzoekers. Er zijn inmiddels diverse besprekingen van dit boek verschenen. Wat heb ik nog toe te voegen?
De afgelopen week ontving ik van co-auteur Dominique Sluijsmans een exemplaar van deze publicatie (waarvoor dank).
Gistermiddag heb ik bij Zuyd Hogeschool een mini-symposium bijgewoond over de aanpak en (eerste) resultaten van het programma ’Succesvol studeren’ dat sinds 2016 bij Zuyd wordt uitgevoerd. Het mini-symposium werd georganiseerd ter gelegenheid van het afscheid van Kitty Kwakman, die tot voor kort portefeuillehouder Onderwijs binnen het CvB van Zuyd was.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met: Thijs Spaargaren van Schoongewoon Schoongewoon is een...
Het bericht Tjipcast: hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Werken in de huidige kennismaatschappij vraagt om continu leren, of om ‘leren als levensstijl’. Makkelijk gezegd 🙂 Hoe doe je dat? Wij geloven dat het stimuleren van knowmadisch werken een interessante invalshoek hiervoor is. Dat hebben we kort en praktisch beschreven in een artikel voor het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling: Knowmadisch werken. Het leren van […]
Het bericht Knowmadisch werken. Het leren van de toekomst? verscheen eerst op Ennuonline.
Professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs pleiten dikwijls en terecht voor meer investeringen in een leven lang leren. Dit vakgebied is echter zelf ook in ontwikkeling. Onderzoek leidt tot nieuwe inzichten op het gebied van didactiek. Nieuwe theorieën over leren worden geponeerd.
Als het gaat om het gebruik van nieuwe technologie voor leren, opleiden en onderwijs, dan richten wij onze blik al gauw op de VS. In China gebeuren echter ook opzienbarende zaken, wat betreft de toepassing van artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI) voor leren.
Als je technology enhanced learning gaat toepassen, kom je op een gegeven moment op het punt dat je moet bepalen welke leertechnologieën je gaat inzetten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld. Onlangs heb ik geblogd over een uitgebreid stappenplan voor de selectie van leertechnologieën.
De Volkskrant bevatte vanochtend een artikel over de inzet van ‘webcam-lessen’ als middel om het lerarentekort tegen te gaan. Het artikel portretteerde onder meer een wiskunde-docent die vanuit Hoensbroek als zzp-er les gaf aan een 6 VWO-klas uit Gouda.
Op 7 april 2020 vindt de volgende editie van Next Learning plaats. Dit is één van de vier conferenties die ik probeer jaarlijks bij te wonen. Vandaag zijn de eerste sprekers bekend geworden. Verleden week heeft de organisatie de eerste thema’s aangekondigd.
Dit probleem kwamen we ook tegen in de ontwikkeling van een training voor een grote internationale partij. Dit bedrijf vroeg ons een salestraining te ontwikkelen voor hun consultants in medische apparatuur. Deze mensen werken door heel Europa en voeren op hun eigen lokale markt salesgesprekken. Om die gesprekken te verbeteren wilden ze graag gebruik maken van videorollenspellen in TrainTool. Medewerkers kunnen dan op afstand de training volgen, op een moment dat het hen uitkomt en op hun eigen apparaat. Door de gestandaardiseerde nul- en eindmeting is de voortgang van alle deelnemers centraal in kaart te brengen.
Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook realiseren dat lerenden vaak participeren in niet-zichtbare leeromgevingen.
In het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus heb ik vanavond weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd veel interactiemomenten in te bouwen.
We gebruiken voor webinars de applicatie Zoom.
De jury heeft de volgende projecten beloond met een plaats op de shortlist:
New Kid on The Block! The workplace has changed. We need new skills, from workfloor to topmanagement....
Het bericht Growth Hacking – Power Session verscheen eerst op nextlearning.nl.
Verleden week is het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) gepresenteerd. In deze blogpost bespreek ik dit model, en vergelijk ik ‘EMBED’ met een ander ‘maturity model’.
EMBED is één van de resultaten van een Europees project waar onder meer de KU Leuven en de TU Delft aan hebben deelgenomen.
Morgenavond verzorg ik in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van Avans + een webinar over activerende didactiek. Daarom was ik erg geïnteresseerd in het artikel ‘Do webinars work’ van Henry Kronk.
Kronk vat hierin een studie samen van twee onderzoekers van de Duitse Technische Hochschule Deggendorf.
Het bericht Minor releases van Moodle 3.7.2, 3.6.6 en 3.5.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Als je doceeractiviteiten gebruikt die lerenden stimuleren actief te participeren in het onderwijsleerproces, dan leidt dit tot betere leerresultaten. Uit tal van onderzoeken blijkt dat ‘actief leren’ ook meer effectief leren is. Recent onderzoek van de Harvard Universiteit laat zien dat het belangrijk is dat lerenden zich hier bewust van zijn.
Gistermiddag nam Saskia Brand-Gruwel afscheid als decaan van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit. Ter gelegenheid daarvan werd zij door Rob Koper geïnterviewd over ‘onderwijsinnovatie’.
Ik ken Saskia sinds 1985. Saskia begon toen als student in Nijmegen.
Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits.
Heb je dat wel eens? Dat je je koffiezetapparaat wilt ontkalken, het productboekje kwijt bent en niet...
Het bericht Interactieve video als jouw werkplekassistent verscheen eerst op nextlearning.nl.
Wie of wat is VOV? VOV lerend netwerk staat voor ‘Vereniging voor Opleidings- & Vormingsverantwoordelijken’ en is dé vereniging voor iedereen...
Het bericht VOV Lerend Netwerk verscheen eerst op nextlearning.nl.
Als docent heb je in potentie de beschikking over een enorm scala aan leertechnologieën. Hoe kies je de technologie die het beste bij jouw onderwijs past? Michelle D. Miller heeft daar een uitgebreid stappenplan voor samengesteld.
De stappen bestaan uit:
Wat heb je nodig om te beginnen?
Elektronische boeken en e-readers worden al vele jaren gebruikt Toch worden ze in het onderwijs niet op heel grote schaal gebruikt. Ondanks bepaalde voordelen van e-books, is dat maar goed ook.
Matthew Lynch zet de redenen op een rij (ik hanteer een andere volgorde).
Ik werk regelmatig aan videos, animaties, screencasts en bv. infographics. Maar wat is nu echt een goede video? Ik krijg regelmatig de vraag hoe lang een video mag zijn, maar het gaat natuurlijk niet om de lengte maar om de inhoud. Mayer heeft hier 10 principes voor ontwikkeld.
Het bericht Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer verscheen eerst op Ennuonline.
Dit najaar ben ik als docent/ontwikkelaar betrokken bij een aantal online en blended programma’s over onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning. Belangstelling om deel te nemen?
Module Innoveren binnen het onderwijs
Volgende week gaat de module Innoveren binnen het onderwijs van start.
De afgelopen tijd neemt de belangstelling voor podcasts weer toe. Podcasts kennen we echter al vele jaren. Na enkele jaren in het dal van de desillusie verkeert te hebben, luisteren steeds meer mensen weer naar podcasts. RSS is nog zo’n technologie die toe is aan een heropleving.
Werkplekleren in de zorg Wist je dat op dit moment 1 op de 7 Nederlanders in de...
Het bericht 100+ concrete werkvormen voor een beter performance verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door Guus van Deelen | Doorgewinterde opleidings- en prestatieprofessional met een eigenwijze blik op het vakgebied. Opleidingsprofessionals...
Het bericht Moet er wel geléérd worden?? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Dat vinden drie Amerikaanse organisaties voor hoger onderwijs. Hoewel instellingen voor (hoger) onderwijs in toenemende mate gebruik maken van het analyseren van data van lerenden, onder meer ten behoeve van de begeleiding van lerenden, mag er wel een tandje bij (vindt men).
Het is lang geleden dat ik websites over leren, opleiden en onderwijs op mijn blog heb geïntroduceerd. In deze blogpost geef ik twee tips.
Tip 1: The Active Class
Hoe kun je lerenden van consument van onderwijsinhoud veranderen in actieve ontwikkelaars van kennis?
Deze vraag kwam bij me op naar aanleiding van een artikeltje over de papieren schoolagenda dat ik vanochtend vroeg online tegen kwam. Volgens mij is het antwoord op deze vraag niet gemakkelijk te geven.
Persoonlijk kan ik me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een papieren agenda heb gebruikt.
Autofabrikanten gaan zich vanwege klimaatverandering in toenemende mate toeleggen op de productie van elektrische auto’s. Op een gegeven moment zullen vervuilende verbrandingsmotoren de minderheid vormen, en schone brandstofbronnen de meerderheid. Wanneer het omslagpunt plaats zal vinden, is niet duidelijk. Wel dat het omslagpunt de komende decennia bereikt zal worden.
Ik heb al vaker geblogd over wat online leren vraagt van lerenden. Online leren stelt namelijk best wel eisen aan lerenden. Volgens Kelsey Sheehy en Josh Moody trappen lerenden regelmatig in tien valkuilen.
Op verzoek van de redactie van Komenskypost.nl heb ik in het kader van de reeks ‘Zomerwerk’ onderstaande bijdrage geschreven. Over enkele ervaringen als staflid van scoutinggroep Sint Hubertus uit Terwinselen (Kerkrade).
Eerlijk gezegd heb ik nooit een echt vakantiebaantje gehad.
Het leermanagementsysteem is voortgekomen uit het hoger onderwijs. Vervolgens hebben ook bedrijven LMS-en omarmd. Het Learning Experience Platform (LXP) heeft wortels in het bedrijfsleven. Zal het (hoger) onderwijs het LXP ook gaan omarmen?
Tannis Morgan heeft een paar dagen geleden een interessante blogpost geschreven over de relevantie van LXP’s voor het (hoger) onderwijs.
Internettechnologie heeft een enorme impuls gegeven aan de interactie tussen mensen. Toch ervaren veel mensen face-to-face interactie vaak als meer waardevol en authentiek dan online interactie. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat we bij online interactie gemakkelijk bepaalde signalen -‘cues’- over het hoofd zien.
Een paar dagen geleden kwam de meest recente Hype Cycle for Education online voorbij, met commentaar van Pedro de Bruyckere. Ik heb daarbij een andere opvatting dan Pedro.
Sinds vele jaren stelt de firma Gartner de hype cycle for emerging technologies samen.
Afgelopen zaterdag zijn we teruggekeerd van een veertiendaagse vakantie in het midden van Kroatië. De eerste week hebben we gezeild. In week twee verbleven we in een prachtige studio in Trogir.
We zijn dit jaar voor de elfde keer gaan zeilen.
Het bericht Moodle is jarig #17jaar #Moodleparty is eerst gepubliceerd op Avetica.