Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik ken eigenlijk geen onderwijsonderzoeker die pleit voor ‘evidence-based’ onderzoek. Pleidooien hiervoor zijn veelal afkomstig uit de koker van journalisten en van niet goed geïnformeerde bestuurders. Zij maken daarbij de vergelijking met medisch onderzoek. Vandaag las ik een artikel waarin de auteurs beargumenteren waarom deze vergelijking mank gaat.
Lucinda McKnight en Andy Morgan maken zich zorgen over de trend in Australië waarbij steeds vaker gepleit wordt voor evidence-based onderzoek. In West-Europa kom je dergelijke pleidooien dus ook vaak tegen. Bij dergelijk onderzoek maak je gebruik van een controlegroep en een experimentele groep. De experimentele groep mensen met een specifiek probleem krijgt het nieuwe medicijn, de controlegroep mensen met hetzelfde specifieke probleem ontvangt het oude medicijn of een placebo. Niemand weet wie wat krijgt. De uitkomsten worden omgezet in richtlijnen voor de praktijk.
Dergelijk onderzoek is in het onderwijs niet uitvoerbaar. Als docent, onderzoeker en lerende ben je je altijd bewust van de interventies. De auteurs concluderen:
Constructing a reliable educational randomised controlled trial is highly problematic and open to bias.
Verder stellen zij:
De auteurs stellen:
Rather than removing teacher agency and enforcing subordination to gurus and data-based cults, education needs to embrace a wide range of evidence and reinstate the teacher as the expert who decides whether or not a guideline applies to each student.
Mijn opmerkingen
Nota bene: Paul Kirschner pleit voor evidence-informed onderwijs. Dat is echter iets heel anders dan evidence-based onderwijs.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar