Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onlangs heb een sessie verzorgd over innovaties op het gebied van technology enhanced learning tijdens het Inspiration Event van Elevate (voor partners en relaties). Ik heb ten behoeve van een verslag van die middag een blogpost geschreven over de toegevoegde waarde van chatbots voor leren, opleiden en onderwijs. Deze bijdrage wil ik ook via mijn eigen weblog delen.
Op het gebied van e-learning voltrekken zich op dit moment een aantal interessante trends. Eén van die ontwikkelingen is de opmars van kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI). Hierbij vertonen computers intelligent gedrag. Zij herkennen patronen uit data, en nemen zelfstandig beslissingen zonder dat mensen daarvoor regels of commando’s hebben geprogrammeerd. Ook leren computers van reacties van mensen, en zijn zij in staat op een steeds natuurlijke manier met mensen te converseren.
Eén van de voorbeelden hiervan zijn ‘chatbots’. Deze term bestaat uit het samenvoegen van de termen ‘chatten’ en ‘robot’. Het doel van een chatbot is om bepaalde taken uit te voeren zoals het beantwoorden van vragen. Steeds meer organisaties passen chatbots toe. Bezoek bijvoorbeeld eens de website van Amsterdam UMC: https://www.amc.nl/web/home.htm Analist Gartner verwacht zelfs dat een groot deel van de contacten met ‘klanten’ in de nabije toekomst met technologie afgehandeld kan worden (85%): https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/12/chatbots-in-2019-5-trends/
Chatbots zullen ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs een prominente rol gaan spelen. Als we eenmaal gewend zijn om met chatbots te converseren, dan zullen deze robots een mooie toegevoegde waarde kunnen hebben voor lerenden en opleiders.
Hoe werkt het?
Je ziet steeds vaker chatbots op websites of op Facebook-pagina’s. Je ziet bijvoorbeeld op een website een tekstveld staan waar je een vraag kunt typen. Ook is het mogelijk om vragen in te spreken. Soms staat er ook een poppetje bij met een naam. Als je een vraag hebt gesteld krijg je een antwoord. Vervolgens kun je een vervolgvraag stellen.
Toepassingen voor leren
Chatbots kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om belangstellenden te ondersteunen bij het inschrijven voor een cursus. Verder kun je chatbots gebruiken om de voorkennis van lerenden bij de start van een onderdeel te activeren, of om lerenden verwerkingsvragen te stellen waarmee lerenden kunnen controleren of zij de leerstof hebben begrepen. Op de werkvloer kunnen chatbots worden gebruikt om medewerkers te ondersteunen bij het oplossen van vraagstukken in de praktijk (performance support). Daarnaast kan een chatbot ook worden gebruikt voor het bevorderen van reflectie. Reflectie-chatbot Beau wordt bijvoorbeeld gebruikt om de Biechtstoel-methodiek van Kessels & Smit te ondersteunen. De eerste ervaringen zijn best positief (http://joitskehulsebosch.blogspot.com/2019/03/working-in-small-group-to-design.html). De meeste mensen zijn te spreken over het gebruik van Beau, de toon en de taal van het gesprek. De helft heeft door het gesprek een nieuw inzicht heeft gekregen. Praten met een chatbot in plaats van een persoon, en typen in plaats van praten, bevordert het reflecteren. Daardoor heb je tijd om na te denken (je gedachten te herstructureren) en zelf het ritme van het gesprek te bepalen. De chatbot stelt alleen vragen waardoor de reflectie van de lerende centraal staat. Een ander bekend voorbeeld is het gebruik van een chatbot binnen een grootschalige online cursus van de Georgia Tech University. Deze chatbot bleek in staat om 70% van de vragen van studenten onmiddellijk te beantwoorden. De docenten konden zich daardoor focussen op de meer complexe vragen. Bijzonder was ook dat de studenten aanvankelijk niet door hadden dat een computer hun vragen beantwoordde. Het ging hierbij om studenten die AI bestudeerden. Voordelen van chatbots Het gebruik van chatbots heeft dan ook een aantal voordelen.
Nadelen en beperkingen
Uiteraard zijn chatbots niet de ‘heilige graal’ op het gebied van e-learning.
Wat mij betreft hebben chatbots toegevoegde waarde, in aanvulling op menselijke interactie, en niet in plaats van. Chatbots kunnen opleiders werk uit handen nemen (routinematige vragen beantwoorden) en extra services bieden aan lerenden (snel en 24/7 reageren). Je bent als organisatie immers niet in staat om te alle tijden vragen van lerenden te beantwoorden. Naar de potentie voor reflectie zal meer onderzoek gedaan moeten worden.
Meer weten?
Chatbot voor het bevorderen van reflectie https://www.te-learning.nl/blog/chatbot-voor-het-bevorderen-van-reflectie/ Een robot als onderwijsassistent https://www.te-learning.nl/blog/een-robot-als-onderwijsassistent/ Waar kun je chatbots binnen Learning & Development voor gebruiken? https://www.te-learning.nl/blog/waar-kun-je-chatbots-binnen-learning-development-voor-gebruiken/ Chatbots voor leren https://www.te-learning.nl/blog/chatbots-voor-leren/ 25 Chatbot Platforms: A Comparative Table https://chatbotsjournal.com/25-chatbot-platforms-a-comparative-table-aeefc932eaff
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar