Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op 19 juli 2019 heb ik aangekondigd dat ik tot en met gisteren alleen de hoogst noodzakelijke zaken online zou uitvoeren. In deze blogpost deel ik mijn ervaringen en mijn conclusies voor de toekomst.
In de toelichting heb ik geschreven dat ik in de loop der jaren steeds intensiever internettoepassingen ben gaan gebruiken.
Het bericht Crowdfunding PDF export voor Questionnaire plugin verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het is misschien wel vijftien jaar geleden dat ik langere tijd offline ben geweest. Maar vanmiddag 18 uur is het zover. Tot en met 19 augustus 2019 zal ik alleen de hoogst noodzakelijke zaken online uitvoeren.
Dit is mijn laatste werkdag voor de vakantie.
Het onderzoekscentrum van de Educause (ECAR) heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd (bijna 65.000 deelnemers) naar opvattingen van lerenden over toegankelijkheid en eigenaarschap van technologie, online succes tools, voorkeuren ten aanzien van de leeromgeving, en knelpunten ten aanzien van de toegankelijkheid en adaptieve technologieën.
Onderwijsinnovaties op curriculumniveau zie je in tal van landen, en in diverse verschijningsvormen terug. Volgens de OECD kun je al deze onderwijsvernieuwing in een aantal clusters onderbrengen.
Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij onlangs op de OECD bijdrage What does innovation in pedagogy look like?
Het bericht 3 updates van Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Je kunt terecht kritiek hebben op het traditionele onderwijs. Verdiep je echter ook in de onderliggende filosofie van de kritiek, en van de alternatieven die worden geformuleerd. Zo blijkt de ‘unschooling’-beweging overeenkomsten te hebben met de visie op crypto currency.
Adviesbureaus moeten bij de werving en selectie van personeel in toenemende mate concurreren met de steeds meer uitdijende groep zelfstandigen. Dena McCallum, Susan Ashford en Brianna Braker Caza hebben onderzoek gedaan naar de redenen van adviseurs om voor zichzelf te beginnen.
Het bericht Moodlemoot #MootBNL19 programma details verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Indeed is een wereldwijde vacaturesite. Zij hebben onlangs een bijdrage gepubliceerd over de de opkomst van banen op het gebied van kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI).
In REPORT: Top 10 AI Jobs, Salaries and Cities valt onder meer te lezen:
Door Wilfred Rubens Jane Hart heeft een nieuwe editie van het boek “Modern Workplace Learning” geschreven. Daarin...
Het bericht Framework Modern Workplace Learning, een kader voor leren en ontwikkelen verscheen eerst op nextlearning.nl.
Kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI) is waarschijnlijk de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment. Welke technologieën spelen hierbij een belangrijke rol?
De Nationale AI-cursus (tip!) gebruikt de volgende definitie van AI: intelligente systemen die zelfstandig taken kunnen uitvoeren in complexe omgevingen en eigen prestaties verbeteren door te leren van ervaringen.
Chatbots worden gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens Clark Quinn lopen we echter het risico dat chatbots verkeerd worden geïnterpreteerd en toegepast. Het stellen van vragen en het beantwoord krijgen van vragen is volgens hem namelijk niet hetzelfde als leren.
Het ontwikkelen van video ten behoeve van online leren is een arbeidsintensieve aangelegenheid. Onderzoekers van Udacity investeren daarom in een machine learning framework waarmee je automatisch video’s kunt produceren, op basis van geluidsfragmenten. Bij deze toepassing moet je op dit moment nog vooral kijken naar de potentie voor de toekomst.
Engelstalige MOOC Aangeboden door o.a. Next Learning Valley en Universiteit Maastricht This MOOC will dive into the...
Het bericht GRATIS MOOC over Learning Analytics! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Op 9 september aanstaande start de cursus Innoveren binnen het onderwijs, die ik op verzoek van de Open Universiteit ontwikkel en begeleid. In een video ga ik in op dit onderwerp en op de cursus.
In deze cursus met een studiebelasting van 5 EC gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties.
Door de combinatie van interactieve data-analytics en touchscreen technologie wordt het terrein van data analytics een stuk toegankelijker. Dit kan een impuls geven aan de begeleiding van lerenden.
MIT en Brown University hebben een systeem ontwikkeld waarmee niet-specialisten machine learning modellen kunnen gebruiken voor het doen van voorspellingen op allerlei terreinen.
Ik realiseerde me verleden week dat het Nederlands damesvoetbalelftal de WK-finale speelt, exact 45 jaar na de verloren voetbalfinale van 1974. Deze finale vormde lange tijd een jeugdtrauma voor me.
De WK voetbal in (West-)Duitsland werd binnen mijn familie in Kerkrade zeer intens beleefd.
Binnen het hoger onderwijs neemt online leren een steeds belangrijkere plaats in. In de beginjaren werd nog wel eens gesuggereerd dat lerenden zelfstandig konden studeren, en de rol van docenten beperkt zou blijven tot die van ontwikkelaar. Inmiddels is breed geaccepteerd dat docenten bij tal van aspecten van online leren een belangrijke rol blijven spelen.
Het verrijkte virtuele model is een model voor blended learning waarbij veel online wordt geleerd. Is dit model het meest geschikt voor het (voortgezet) onderwijs van de toekomst? Jenny White is optimistisch. Ik kijk er met meer nuance naar.
Digitalisering heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van ‘platformisering’. In deze blogpost beschrijf ik wat deze ontwikkeling is, en wat je moet doen om van een platform een succes te maken. Platforms falen namelijk nogal eens. Ik ga ook in op de mogelijke gevolgen van platformisering voor leren,
Strategisch kunnen denken is een belangrijke bekwaamheid voor veel professionals. Hoe kun je de bekwaamheid ‘strategisch denken’ ontwikkelen? Leer je zo iets binnen een cursus?
Nina A. Bowman beschrijft een aantal manieren om je strategische denkvaardigheden te ontwikkelen.
Door: NRTO Geld steken in een systeem van individuele leerrechten voor werkenden en werkzoekenden loont; het kabinet...
Het bericht Doorrekening bewijst dat het kan: leerrechten voor elke burger verscheen eerst op nextlearning.nl.
De Onderwijsdagen vinden dit jaar plaats op 5 en 6 november. Traditiegetrouw vindt op maandagavond het Edubloggersdiner plaats. In Nijmegen, dit keer. Voor de zestiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.
Dit jaar heeft de tweede lichting leerlingen van Agora Roermond eindexamen gedaan. Onderwijsbestuurder Jan Fasen heeft weer over de resultaten geblogd. In deze blogpost beschrijf ik mijn bespiegelingen hierbij.
Ik heb veel waardering voor de wijze waarop de verschillende betrokkenen aan de slag zijn met deze innovatie,
Volgens Matthew Lynch kan AI worden gebruikt om de “Student Retention Rates” een impuls te geven. Ik zie behalve kansen, ook risico’s.
Volgens Lynch kun je AI gebruiken om te voorspellen welke lerenden grote kans hebben om uit te vallen.
Wat zijn de meest belangrijke bekwaamheden die onderwijsvernieuwers nodig hebben om met succes duurzame veranderingen in en buiten hun onderwijs door te voeren? Deze vraag proberen Michael Goudzwaard en Rachel Niemer in een bijdrage in de Educause Review te beantwoorden.
Volgens Mose Niccky leiden technologische ontwikkelingen ook tot educatieve vooruitgang. Niccky stelt dat technologie op zeven manieren leidt tot verbetering van leren. Ik vat de manieren samen en becommentarieer ze.
1) Je hebt de mogelijkheid om een diploma online te behalen.
De juni-editie van het door de Open Universiteit uitgeven online tijdschrift Onderwijsinnovatie bevat de bijdrage “De mythe van directe instructie” van hoogleraar Rob Martens. Na twee keer lezen, houd ik een dubbel gevoel over aan deze bijdrage.
Boudewijn van der Velde: “TrainTool-trainingen bestaan uit een reeks video rollenspellen waarmee de deelnemer kan oefenen. De acteur op het scherm speelt bijvoorbeeld een klant, het filmpje stopt, de camera gaat aan en de deelnemer kan zijn reactie opnemen. Als we bij Faculty of Skills zo’n training ontwikkelen, bekijken onze communicatie-experts samen met de opdrachtgever wat de criteria zijn. Wanneer heeft de deelnemer het goed gedaan? Welke vaardigheden moet je laten zien? Een coach bekijkt het filmpje en geeft feedback. Deels is dat uitgebreide schriftelijke feedback met advies, maar voor de beoordeling moet de coach ook een lijstje vinken of bepaalde onderdelen wel of niet benoemd zijn. Die beoordeling proberen we nu te automatiseren.”
De uitspraak “niets werkt altijd” heb ik ooit opgepikt uit een keynote van Pedro de Bruyckere. Volgens Pedro kunnen bepaalde leeractiviteiten in de ene context wel, en in de andere context minder bijdragen aan goede leerresultaten. Dit is afhankelijk van diverse factoren,
Waarom is een bepaalde onderwijsinnovatie bij de ene school wel een succes, maar bij de andere niet? Hoe kun ervoor zorgen dat een beoogde onderwijsvernieuwing binnen jouw onderwijsinstelling wel een succes wordt? Hoe kun je blended learning als onderwijsinnovatie van de grond krijgen?
Eind verleden week heb ik via Twitter en LinkedIn de volgende vraag gesteld: Ik ben op zoek naar een kwalitatief goed populair-wetenschappelijk artikel dat diverse technologische ontwikkelingen introduceert. Zoals AI, sensortechnologie, big data, IoT, etc. Iemand tips? #dtv In deze blogpost deel ik graag de opbrengsten.
Ik heb besloten te gaan experimenteren met podcasting. In deze blogpost schrijf ik over mijn eerste ervaringen.
Ik heb onlangs een column geschreven over de waarde van podcasts voor leren (na publicatie ook op mijn blog te lezen).
Vanochtend kwam ik een bijna zeven minuten durende video tegen waarin heel helder wordt uitgelegd hoe algoritmes van platforms als YouTube werken, wat valkuilen hierbij zijn en hoe je die kunt vermijden.
Algoritmes fungeren bij online platforms als een verzameling instructies die bepalen welke content je te zien krijgt,
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.26 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Drie Vlaamse scholen voor voortgezet onderwijs maken gebruik van leertechnologie voor samenwerkend leren tijdens de lessen, waarbij leerlingen beeldschermen delen. Op hun verzoek heeft een onderzoekscentrum van de KU Leuven onderzocht of deze vorm van onderwijs ook echt leerwinst oplevert.
Vandaag heb ik een sessie verzorgd voor een groep studenten van de opleiding “Expert Werkplekleren” van Zuyd Hogeschool. Zij hadden mij gevraagd: “Inspireer ons met de huidige trends op het gebied van leertechnologieën in combinatie met werkplekleren”.
De studenten van deze deeltijd-opleiding (vaak werkzaam op het gebied van Learning &
Nick Shackleton-Jones heeft een prikkelende bijdrage geschreven, waarin hij pleit voor meer storytelling op het gebied van e-learning. Daarbij bekritiseert hij tevens de befaamde vergeetcurve van Herman Ebbinghaus.
Ebbbinghaus heeft in 1885 onderzoek uitgevoerd naar het menselijk geheugen.
Over enkele weken start de zomervakantie. Een fijne tijd om uit te rusten en op te laden....
Het bericht Het Next Learning Vakantieboek verscheen eerst op nextlearning.nl.
In de Verenigde Staten past men een heel specifieke vorm van werkend leren toe. Waar gaat het om, en zou deze vorm ook toepasbaar zijn voor ons onderwijs?
James Paterson besteedt voor EducationDive aandacht aan zogenaamde ‘Work-Study Jobs’.
Massive open online courses zijn van oudsher berucht om hun lage ‘completion rates’. Tegelijkertijd hebben deze MOOCs ook veel kennis opgeleverd over wat je kunt doen aan de relatief hoge uitval bij online cursussen.
Voortijdige uitval heeft diverse oorzaken.
Jane Hart heeft een nieuwe editie van het boek “Modern Workplace Learning” geschreven. Daarin presenteert zij een een kader voor werkplek leren. Dat kader wil ik in deze blogpost bespreken.
Sinds dit jaar zijn NVO2 en NSCU gefuseerd tot Develhub. Beide netwerkorganisaties werken al jarenlang op een...
Het bericht Develhub verscheen eerst op nextlearning.nl.
We leven in een tijd van voortschrijdende digitalisering, met grote gevolgen voor de samenleving, organisaties en individuen. Deze ontwikkeling leidt ook tot de vraag of dit gevolgen moet hebben voor bekwaamheden die individuen moeten ontwikkelen. Onderzoekers van de Universiteit van Karlsruhe voeren daarom sinds 2015 een onderzoek uit naar bekwaamheden van de toekomst en de gevolgen voor leren en hoger onderwijs.
Vandaag heb ik in het kader van de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT bij ROC van Amsterdam een presentatie gegeven over de rol die i-coaches kunnen vervullen bij de invoering van ‘technology enhanced learning’.
Een i-coach is een deskundige medewerker van een onderwijsinstelling of opleidingsinstituut die in staat is de kloof tussen ict en onderwijs te verkleinen.
In opdracht van OCW voert ecbo het eerste onderzoek uit naar moderne ICT-toepassingen in het bekostigde mbo-onderwijs. Doel van deze vragenlijst is inzicht te krijgen in onderwijsvernieuwingen met moderne ICT als middel om studenten beter of op andere manieren te laten leren.