Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als tot dusver geschreven en gesproken wordt over blockchain-technologie en onderwijs, dan ligt de focus meestal op het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Volgens Sara Friedman heeft deze technologie ook de potentie om de wijze waarop het voortgezet onderwijs data van lerenden beheert -ja, hoor- “revolutionair” te veranderen.
Door middel van blockchain-technologie kunnen verschillende partijen data via een soort gedistribueerd grootboek opslaan, met elkaar delen en gecontroleerd transacties beheren. Crypto-geld, zoals de Bitcoin, maakt gebruik van deze technologie. Friedman schrijft terecht dat blockchain-technologie bepaald geen volwassen technologie is, zeker niet binnen het onderwijs.
De laatste jaren verkennen instellingen voor hoger onderwijs de toepassingsmogelijkheden, met name voor het vastleggen van academische certificaten. Studenten beschikken dan over een soort digitale beurs waarbij zij kunnen beslissen wie toegang heeft tot hun certificaten. Die raken ze nooit meer kwijt, terwijl (potentiële) werkgevers kunnen zien wie de certificaten heeft vertrekt. Diplomafraude wordt voorkomen en studenten raken hun certificaten nooit meer kwijt (bij vluchtelingen is dat vaak een probleem).
MIT probeert samen met het bedrijf Learning Machine hiervoor Blockcerts als standaard neer te zetten. Je wilt immers niet afhankelijk zijn van één software bedrijf dat jouw digitale beurs heeft ontwikkeld.
Het Amerikaanse voortgezet onderwijs houdt zich volgens Friedman nog helemaal niet bezig met deze technologische ontwikkeling. Toch illustreert Friedman een aantal mogelijkheden. Samenvattend komen deze op het volgende neer:
Friedman eindigt de bijdrage met een uitspraak van Alex Kaplan van IBM Watson Education over deze ontwikkeling:
“With blockchain, we are going to have a much higher set of quality data which means that we will get better outcomes from using artificial intelligence. Blockchain is part of a quilt of solutions to make things work.”
Net zoals zo vaak bij toepassingen van blockchain-technologie, vraag ik me ook nu af waarom je blockchain-technologie zou moeten gebruiken om de genoemde issues op te lossen. Er zijn ook andere technologische oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld voor het afhandelen van processen of voor het beschermen van privacygevoelige data. Blockchain-technologie is ook niet volmaakt.
Daarnaast hinken deze toepassingen op twee gedachten als het gaat om eigenaarschap van data, inclusief het bepalen van toegang tot data. Bepaalt de lerende wie toegang heeft tot de data, of is het toch de school die dat doet.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar