Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt

RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op?

LegoRedThread Research doet onderzoek naar leertechnologie op het gebied van Learning & Development (L&D). De bevindingen zijn m.i. ook voor een groot deel herkenbaar voor het onderwijs. De belangrijkste conclusies zijn wat mij betreft:

  • Er is sprake van een forse groei in aanbieders van leertechnologie, in omzet (meer dan een verdubbeling in twee jaar tijd), in het aantal klanten (ook meer dan tweemaal zo veel in twee jaar tijd) en in gebruikers. 43% van de aanbieders heeft meer dan 500.000 gebruikers. Noot: een aantal aanbieders kom je op de Europese markt niet tegen. Binnen het onderwijs zie je dat ook. Aanbieders van LMS-en zijn ook niet altijd gewend of bereid om te participeren in aanbestedingstrajecten. Daardoor zullen zijn in Nederland niet snel voet aan de grond krijgen.
  • ReadThread Research onderscheidt 30 typen applicaties. Zij spreken zelf van ‘functionalities’. Een vreemde term als je je bedenkt dat een LMS een ‘functionality’ is. Veel van die typen applicaties zie je ook in het onderwijs terug. Voorbeelden zijn certificering, beoordelen, LMS, content creatie, analytics, videobank en back office training management (cursusadministratie). Typen applicaties die je in het onderwijs niet of nauwelijks tegen komt hebben voornamelijk te maken met loopbaanontwikkeling en werkplek leren (microlearning). Tegelijkertijd kom je in ReadThread Research’ overzicht applicaties voor stage en afstuderen en roostering weer niet tegen. Verder valt me op dat ‘performance support’ in dit overzicht niet als aparte categorie wordt vermeld. Bij een aantal typen applicaties kan ik me weinig voorstellen (zoals Extended Enterprise of Enablement).
  • Volgens de samensteller kun je de applicaties ook indelen op basis van zes vormen van gedrag die de L&D-functie moet faciliteren binnen arbeidsorganisaties (zoals het plannen, verbinden en presteren). De meeste typen applicaties worden geassocieerd met consumeren: medewerkers worden in staat geteld allerlei typen leerinhouden te bestuderen en verwerken.
  • Steeds meer leveranciers richten zich op zogenaamde ‘point solutions’. Dat zijn applicaties die zich focussen op specifieke functionaliteiten. Deze functionaliteiten -denk aan feedback- worden dan zeer gedegen uitgewerkt. Dit in tegenstelling tot veelomvattende applicaties die bepaalde functionaliteiten maar matig ondersteunen. Het aantal aanbieders van ‘point solutions’ is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld. Tegelijkertijd worden deze vaak kleinere aanbieders ook weer overgenomen door meer omvangrijke bedrijven.
  • Deze ‘point solutions’ worden in toenemende mate gebruikt. Dat komt o.a. omdat het gemakkelijker is geworden om applicaties met elkaar te integreren. Een andere reden is dat je dankzij deze oplossingen beter in staat bent om beter in te spelen op specifieke wensen. Ik krijg overigens de indruk dat het onderwijs verder is op het gebied van integratie van applicaties, ook al is visuele integratie -die er voor zorgt dat gebruikers het gevoel hebben in dezelfde omgeving te werken- vaak nog niet gerealiseerd. Het kunnen integreren van ‘point solutions’ sluit aan op het denken over een digitale leeromgeving als samenhangend geheel van met elkaar geïntegreerde applicaties. Het selecteren van deze ‘point solutions’ is uiteraard niet eenvoudig. Bovendien kan overlap in functionaliteit snel optreden waarbij je discussie krijgt over de vraag of een matig geïmplementeerde functionaliteit niet voldoende is.
  • Steeds meer aanbieders profileren zich met microlearning en adaptive learning. Verder zijn er steeds meer aanbieders van LXP’s (LXP’s en LMS-en groeien overigens naar elkaar toe). Er zijn in 2020 veel minder leveranciers die zich profileren op het gebied van assessments. ReadThread Research vermoedt dat leveranciers deze functionaliteit nog steeds aanbieden, maar zich er minder op profileren. Mogelijk leggen deze leveranciers nu de nadruk op “analyse en meting”, wat het meest aangeboden type applicatie is.
  • Leveranciers stellen dat zij veel sneller in staat zijn om te implementeren. Het is wat mij betreft uiteraard de vraag wat je onder ‘implementatie’ verstaat. Een instantie klaar zetten via Software as a Service is wat anders dan volledig in gebruik door 25.000 medewerkers (inclusief koppelingen, migratie van content, enzovoorts).
  • Leveranciers proberen in toenemende mate te ondersteunen bij de belangrijkste uitdagingen op het gebied van L&D: mobiliteit, coaching (o.a. met behulp van AI), leren “in de flow van het werk”, en ‘bij- en omscholing’ (waarbij de nadruk ligt op vaardigheden, en minder op kennis).
The post Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: