Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 04-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Met een Aantrekkelijk platform meer tevreden deelnemers in je cursus

Faciliteer jij een online cursus? In een online of blended traject wat langer dan pakweg een dag of week duurt maak je wellicht gebruik van een online platform. Misschien ben je al blij dat je het snapt of laat je het zelfs iemand anders inrichten. Dat is jammer want een goed ingericht en aantrekkelijk platform is belangrijk. En daar kun je altijd wat aan doen. In deze blog leg ik uit waarom het zo belangrijk is en geef een aantal tips waar je meteen mee aan de slag kunt.

In de video zie je de ‘Rappende Flight Attendant David Holmes’. Hij legt de veiligheidsinstructies uit via een rap. Niet alleen muzikaal en gezellig maar het blijkt ook nog eens effectief. “dit is de eerste keer dat ik naar de instructies luister” kreeg hij te horen. Leuk maken kan helpen aandacht te vangen…Hoe kun je dit gebruiken bij je online platform?

Blij of boos online? Het belang van emoties online

Donald Norman schrijft over het belang van emotie bij design in een artikel: Emotion & Design, Attractive things work better. Emotioneel design werkt hij uit in twee elementen die belangrijk zijn bij het inrichten van tools. Ten eerste het uiterlijk – de directe sfeer die je proeft als deelnemer op een platform. En ten tweede het gemak – de wijze waarop en het gemak waarmee de deelnemer gebruik kan maken en zich kan bewegen op het platform. Maar het allerbelangrijkst is dat het uiterlijk ook invloed heeft op het gemak wat mensen ervaren. In een onderzoek naar geldautomaten in Japan en Israel blijkt dat een aantrekkelijke geldautomaat met dezelfde knoppen als makkelijker wordt ervaren. Norman legt dat uit aan de hand van emoties: een aantrekkelijk ontwerp maakt je blijer en dan sta je meer open voor het vinden van oplossingen, bijvoorbeeld even rondklikken voor je vindt wat je zoekt. Andersom als je een slechte bui hebt kun je wel op iets blijven klikken en geïrriteerd afhaken.  Je komt dus met meer problemen weg als het er mooi uitziet. Bij het ene platform kun je meer inrichten dan bij een ander platform maar je kunt altijd iets doen om het aantrekkelijk te maken.

 Je kunt iets doen aan de vormgeving, lettertype, foto’s kleuren. Welke sfeer wil je creëren in het platform? Dat hangt vermoedelijk van je doelgroep af. Zakelijk, informeel? Met getekende afbeeldingen krijg je een andere sfeer dan met foto’s van strak-in-het-pak-medewerkers. Blauw geeft een ander gevoel dan oranje. Speel ook met lettertypes. En test. Vraag deelnemers wat ze aantrekkelijk vinden en wat niet.

Tips voor een aantrekkelijk platform

  • Maak gebruik van illustraties, foto’s en tekeningen. Illustraties doen veel voor de sfeer. Als je een grafisch ontwerper in huis hebt of kunt inhuren kan hij of zij meedenken bij de stijl. Zo niet dan kun je zelf ook zorgen dat je afbeeldingen zoals foto’s of cartoons toevoegt. Je kunt hiervoor gebruik maken van sites met foto’s zoals Pixabay of Unsplash. Of gebruik iconen zoals van Nounproject of Iconduck. Ook op Google images kun je zoeken naar afbeeldingen die je mag gebruiken. 
  • Zorg voor een heldere structuur. Een deelnemer komt binnen op het platform en moet zijn weg makkelijk kunnen vinden. Een goede menufunctie helpt daarbij. Misschien zet je een welkomstboodschap op de homepage waarin je mensen een korte toelichting geeft. Bedenk dat niet vanaf het begin alles online hoeft te staan, misschien houd je een paar thema’s nog wat verborgen voor later? Of breid je het platform uit op basis van de wensen van deelnemers?
  • Zet het belangrijkste voorop. Online werk je met hyperlinks. Hoe vaak moet iemand klikken om bij de informatie te komen? Dit heeft veel invloed bijvoorbeeld op het aantal reacties op een vraag. Wanneer een vraag en alle antwoorden meteen zichtbaar zijn levert dit veel meer reacties op dan wanneer je eerst twee keer moet klikken voordat je op een forum komt. 
  • Gebruik multimedia. Online kun je werken met tekst. Zoals het uitwisselen van ideeën en ervaringen of antwoorden op een opdracht in een forum. Het kan verfrissend zijn om te werken met andere media zoals video en audio. Wanneer je video’s kunt ‘embedden’ (dit is het zo plaatsen van de video op jouw platform dat de video daar ook afspeelt) is het aantrekkelijker dan een link.
  • Gebruik aansprekende taal. Taal heeft een bepalende rol: gebruik herkenbare taal, maar wees ook creatief. Een groepsruimte een ‘bungalow’ noemen doet iets met de sfeer. Of creëer een ‘grasveld’ als plek om los en vast ideeën uit te wisselen, dat klinkt toch anders dan ‘forum’. Taal kan zo het gevoel geven dat je echt samen in een huisje zit of ergens buiten aan het picknicken bent in de zon.
  • Maak activiteit zichtbaar. Niets is vervelender dan naar een online omgeving gaan en het idee hebben dat daar weinig gebeurt. Een hoofdpagina die er voortdurend hetzelfde uitziet maakt niet nieuwsgierig. Maak op de hoofdpagina de activiteit zichtbaar: tweets, laatste activiteiten, een nieuw gestarte discussie, een geplaatste blogpost, een toegevoegd filmpje, een nieuwe link naar een artikel. 


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: