Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een jaar geleden ging het onderwijs dankzij de uitbraak van Covid-19 voor het eerst noodgedwongen over op online onderwijs. Ik maakte me toen grote zorgen over de kwaliteit, over een nieuwe golf van technologie-gedrevenheid en voor de gevolgen voor de acceptatie van online en blended learning op langere termijn. Ik heb toen beloofd daar een jaar later op terug te blikken. Gisteren herinnerde Willem Karssenberg mij aan die belofte. En belofte maakt schuld.
Verleden jaar maakte ik me via Twitter zorgen over de zeer vele vragen over tools die werden gesteld. Daarnaast was ik bang dat de gedwongen overstap en de negatieve ervaringen met het noodgedwongen overhaast gaan toepassen van online onderwijs als een boemerang zou werken voor de adoptie van online en blended learning. Pierre Gorissen zag dit wat anders. Volgens Pierre zou in elk geval een deel van de docenten hierdoor ook gaan nadenken over de mogelijkheden voor het onderwijs op langere termijn. Docenten zouden zich realiseren dat ze nu het beste moesten maken van een slechte situatie. Zij zouden het verschil zien tussen ‘coronaonderwijs’ en kwalitatief goede vormen van online en blended learning.
Ik verwachtte toen dat we na een paar maanden binnen het onderwijs konden overgaan tot de orde van de dag, en beloofde daarom hier een jaar later op terug te blikken. Een jaar later wordt het onderwijs nog steeds sterk geraakt door de coronacrisis. Volgens mij kunnen we ook nog geen definitieve balans opmaken over de vraag wat deze crisis betekent voor online en blended learning. Toch wil ik in deze blogpost mijn huidige gedachten hierbij met jullie delen.
Deze gedachten zijn gebaseerd op een evaluatieonderzoek dat ik bij een instelling heb uitgevoerd na de eerste ‘lock down’, op gesprekken die ik heb gevoerd, op reacties van docenten tijdens de vele workshops die ik heb gegeven en op vele bijdragen die ik heb gelezen. Het gaat om mijn interpretatie. Er is dus sprake van een hoge mate van subjectiviteit.
Het gebruik van leertechnologie tijdens de coronacrisis heeft tot veel leerervaringen geleid. Positief en negatief. Wat de invloed hiervan is op de duurzame adoptie van, met name, blended learning is nog niet te zeggen.
Waarschijnlijk was ik een jaar geleden te pessimistisch.
De expliciete aandacht voor het verschil tussen ‘emergency remote teaching‘, ‘simultaan onderwijs‘ en blended learning is van belang geweest voor het scheppen van realistische verwachtingen. Het is duidelijk geworden dat professionalisering, ondersteuning, tijd en ruimte om een doordacht ontwerp te maken en investeren in een andere didactiek noodzakelijk zijn om te komen tot kwalitatief goede vormen van blended learning. Gebruikersvriendelijke en krachtige leertechnologie vormt daarbij een belangrijke randvoorwaarde.
Het is te hopen dat hier de komende jaren verder in wordt geïnvesteerd. Het bewustzijn omtrent de noodzaak hiervan is toegenomen. Nu moeten we dit bewustzijn nog vertalen in visie en gedrag.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar