Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Tot begin 2020 maakten de meeste mensen geen of sporadisch gebruik van videoconferencing. Sinds COVID-19 maken we zo intensief gebruik van synchroon online communiceren dat ‘Zoomen’ zelfs een apart werkwoord is geworden. Voor de pandemie maakten 10 miljoen gebruikers gebruik van Zoom. In april 2020 waren dat er 300 miljoen. Tegelijkertijd klaagt ook menigeen over ‘Zoom-vermoeidheid’ (“Zoom Fatigue“). Jeremy N. Bailenson probeert in Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue te verklaren waardoor deze vermoeidheid veroorzaakt wordt.
Bailenson baseert zich hierbij op diverse theorieën. Gedegen onderzoek moet nog worden uitgevoerd. Volgens hem kunnen de volgende factoren leiden tot Zoom Fatigue:
Een aantal van deze factoren is meer hanteerbaar te maken door software anders te ontwerpen. Je zou ook vaker de telefoon kunnen gebruiken. Maar wellicht overleggen we ook wel te veel. Zeker binnen het onderwijs kan het aantal live online sessies worden verminderd door meer gebruik te maken van een combinatie van synchroon en asynchroon online leren, indien fysiek onderwijs niet mogelijk is.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar