Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Verbeelden draagt bij aan onthouden

We zouden binnen het onderwijs lerenden meer een voorstelling moeten laten maken van datgene wat zij lezen. Deze 'brain movies' bevorderen niet alleen het plezier in leren, maar leiden ook tot meer begrip. Ook onthouden lerenden datgene wat zij lezen beter.

Ik denk dat menigeen de bevindingen uit het artikel Brain Movies: When Readers Can Picture It, They Understand It van Donna Wilson en Marcus Conyers voor de hand liggend vindt. Als je lerenden vraagt beelden te bedenken bij datgene wat zij lezen, dan stimuleer je het concretiseren van abstracte begrippen en teksten. Daardoor leren zij beter.

Het mooie van deze bijdrage is dat zij deze theorie zelf ook weten te concretiseren met behulp van een aantal voorbeelden en veel tips. Zo adviseren de auteurs docenten om, voordat de lerenden een tekst gaan lezen, nieuwe begrippen of woorden eerst te introduceren. Je zou lerenden dan foto's, websites of andere afbeeldingen van de begrippen moeten laten zoeken en met elkaar laten delen. Een andere tip is: laat lerenden een film in hun hoofd maken van een passage die je net hebt voorgelezen. Laat lerenden vervolgens hun favoriete scene delen.

Volgens mij kun je applicaties zoals Pinterest prima hiervoor gebruiken. Je kunt lerenden dan bijvoorbeeld een moodboard laten maken van artikelen die zij lezen.

 


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: