Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het zou goed zijn als we vaker expliciet de tijd zouden nemen om te reflecteren en onze bevindingen zouden delen met anderen. Onderzoek van de Harvard Business School en anderen laat namelijk zien dat dit leidt tot betere prestaties.
Carmen Nobel gaat in op een recent paper van een aantal hoogleraren van onder andere de Harvard Business school. Zij hebben een aantal experimenten op het gebied van reflectie uitgevoerd, zowel in een 'laboratoriumsetting' als in de werkpraktijk van een call centrum voor technische ondersteuning.
De onderzoekers onderscheiden daarbij twee typen leren:
In hun onderzoeken hebben zij gekeken naar de effecten van reflectie en het delen van reflecties met anderen. Daaruit blijkt dat reflecteren leidt tot een prestatieverbetering van 18-23%. Het delen van reflecties leidt tot een vergelijkbare prestatieverbetering. Wel is er nagenoeg geen verschil tussen reflecteren en het vervolgens ook nog eens delen van reflecties. Er lijkt geen sprake te zijn van invloed van wel of niet belonen van prestaties.
Nota bene: participanten die tijdens het onderzoek in de werkpraktijk van het call centrum niet reflecteerden of 'deelden' mochten ook nog eens 15 minuten langer over de opdrachten doen. Mogelijk dat reflecteren dus leidt tot meer efficiënt werken.
Mensen die zich bezig houden met leren gaan er vaak van uit dat reflectie belangrijk is voor leren. Paulo Freire pleitte in 1972 al voor actie èn reflectie. Maar aan aannames alleen hebben we niet veel. Daarom vind ik dit onderzoek belangrijk. Bovendien illustreert het paper dat werken en leren nauw met elkaar samenhangen, en dat informeel leren van groot belang is voor de kwaliteit van het werk.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar