Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De voors en tegens van online en face-to-face leren volgens jongeren

De relatie die jongeren hebben met technologie (en leren) is ingewikkelder dan veel volwassenen denken. Die conclusie trekt Sarah Garland op basis van interviews met Britse leerlingen.

Jongeren en technologie

Foto: Lumcarol

Ik lees en hoor nog te veel ‘digital natives-blabla‘. Terwijl onderzoek laat zien dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder is. Dat wordt bevestigd door de interviews die Garland heeft afgenomen. Daaruit blijkt dat de leerlingen technologie intensief gebruiken, ook voor leren. Zij blijken echter ook beducht te zijn voor het risico op afleiding en de verleidingen van leren in eigen tempo, waar online cursussen -die deze jongeren in toenemende mate volgen- zich vaak door kenmerken.

Jongeren blijken ook te twijfelen over de effectiviteit van online leren. Zij investeren er tijd in, zijn zelfs enthousiast, maar vragen zich ook af wat zij nu eigenlijk hebben geleerd. De geïnterviewde jongeren hebben het idee dat bij face-to-face leren iemand altijd over hun schouder meekijkt, en dat sociale interactie meer offline dan online plaatsvindt. Enerzijds vindt men dat prettig, anderzijds geeft één geïnterviewde jongere ook aan dat klassikale interacties niet altijd bijdragen tot leren. Verder meent men dat je via online leren ook andere, belangrijke, bekwaamheden ontwikkeld.

De bijdrage van Garland is niet gebaseerd op een gedegen onderzoek. Toch vind ik het een goede illustratie van:

  • het feit dat jongeren expliciet nadenken over de waarde van didactiek;
  • het gegeven dat jongeren zich bewust zijn van risico’s van online actief zijn (ander gedrag begint veelal bij bewustzijn);
  • de perceptie die jongeren hebben van de effectiviteit van online en face-to-face leren.

Deze perceptie hoeft niet correct te zijn. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: