Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De relatie die jongeren hebben met technologie (en leren) is ingewikkelder dan veel volwassenen denken. Die conclusie trekt Sarah Garland op basis van interviews met Britse leerlingen.
Foto: Lumcarol
Ik lees en hoor nog te veel ‘digital natives-blabla‘. Terwijl onderzoek laat zien dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder is. Dat wordt bevestigd door de interviews die Garland heeft afgenomen. Daaruit blijkt dat de leerlingen technologie intensief gebruiken, ook voor leren. Zij blijken echter ook beducht te zijn voor het risico op afleiding en de verleidingen van leren in eigen tempo, waar online cursussen -die deze jongeren in toenemende mate volgen- zich vaak door kenmerken.
Jongeren blijken ook te twijfelen over de effectiviteit van online leren. Zij investeren er tijd in, zijn zelfs enthousiast, maar vragen zich ook af wat zij nu eigenlijk hebben geleerd. De geïnterviewde jongeren hebben het idee dat bij face-to-face leren iemand altijd over hun schouder meekijkt, en dat sociale interactie meer offline dan online plaatsvindt. Enerzijds vindt men dat prettig, anderzijds geeft één geïnterviewde jongere ook aan dat klassikale interacties niet altijd bijdragen tot leren. Verder meent men dat je via online leren ook andere, belangrijke, bekwaamheden ontwikkeld.
De bijdrage van Garland is niet gebaseerd op een gedegen onderzoek. Toch vind ik het een goede illustratie van:
Deze perceptie hoeft niet correct te zijn. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar