Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er wordt vaak kritiek geuit op het didactisch ontwerp van massive open online courses. Het inherent vrijblijvende karakter en het grote aantal deelnemers stelt hoge eisen aan het onderwijsontwerp van MOOCs. Hoe kun je omgaan met grote groepen lerenden? Hoe kun je lerenden gemotiveerd houden om te leren?
Foto: refeia
Marisa Keramida heeft een artikel geschreven over het didactisch ontwerp van massive open online courses, ook in relatie tot de motivatie van lerenden. In deze blogpost wil ik de m.i. belangrijkste onderdelen samenvatten, en becommentariëren.
Keramida formuleert in de eerste plaats suggesties die te maken hebben met het omgaan met grote groepen lerenden.
Nadat Keramida kort in is gegaan op het verschil tussen cMOOCs en xMOOCs -wat mij betreft een achterhaald onderscheid- beschrijft zij heel kort hoe bijvoorbeeld xMOOCs versterkt kunnen worden vanuit het perspectief van het constructivisme (leren door te doen, actief leren, problemen oplossen, onderzoekend leren) en social learning (door sociale media te gebruiken voor reflectie en het delen van persoonlijke ervaringen, meningen en ideeën).
In het laatste deel van haar bijdrage gaat de auteur in op manieren om lerenden te motiveren tot deelname. Zij stelt vier ‘technieken’ voor:
Deze vier ‘technieken’ zijn zinvol, en kunnen nog verder worden aangevuld. Bijvoorbeeld met het faciliteren van sociale interactie in groepen van bepoerkte omvang, zichtbare aanwezigheid door docenten (bijvoorbeeld via synchrone online sessies) of het bieden van een duidelijke structuur.
Het is overigens wel belangrijk om je te realiseren dat het didactisch ontwerp maar één van de factoren is die van invloed zijn op de motivatie van lerenden in een MOOC. Persoonlijke factoren zoals het vermogen om zelfgestuurd te leren of de mogelijkheid om leren met werken te combineren, spelen hierbij onder andere ook een belangrijke rol.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar