Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een bekend probleem. Als docent van een online of blended cursus wil je dat studenten leren via interactie. Op het online forum is het echter akelig stil. Hoe kan dat? En wat kun je doen?
In de loop van de maanden heb ik veel interessante artikelen in de app Pocket verzameld. Ik wil daarom de komende tijd ook aandacht besteden aan meer tijdloze bijdragen.
In 3 Reasons Students Don’t Participate in Online Discussions verkent Debbie Morisson waarom studenten niet participeren in online discussies. Volgens haar zijn er dus drie redenen:
Deze redenen en de bijbehorende adviezen zijn bruikbaar, maar zijn wellicht minder toepasbaar bij grote aantallen studenten. Voor docent is het dan onmogelijk om bij te houden wie waarom niet participeert. Bij grote aantallen is de kans overigens groot dat er veel interactie plaats vindt. Maar niet door alle lerenden.
Morisson formuleert deze redenen en aanbevelingen, ervan uitgaande dat je online discussies expliciet hebt ingebed in je curriculum. Zij besteedt namelijk ook summier aandacht aan de de kwaliteit van de taak of opdracht (gebruik open vragen en vragen die uitnodigen tot analyse en reflectie), aan de rol van de docent (strategisch aanwezig zijn, aanmoedigen maar niet domineren) en aan de wijze van beoordelen (discussiebijdragen een cijfer geven en via een rubric aangeven op basis waarvan je gaat beoordelen).
Verder adviseert zij om studenten de gelegenheid te geven om te wennen aan de technische en sociale aspecten van online discussiëren.
Ik wil hier nog één ding aan toevoegen. Bij blended learning zijn lerenden vaak geneigd om te zeggen: “we discussiëren wel tijdens bijeenkomsten”. Je kunt als docent echter pedagogisch-didactische redenen hebben om online discussies toe te passen:
Het is dan wel belangrijk dat expliciet maakt waarom je wilt dat lerenden online discussiëren. In feite wil je dus dat lerenden leren hoe zij online kunnen leren.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar