Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er is er veel discussie over wat “social learning” kenmerkt. Dat illustreert de onvolwassenheid van dit terrein. Gelukkig is wel sprake van overlap als het gaat om kenmerken van deze benadering van leren.
De term “social learning” is een jaar of 40 oud. De laatste jaren heeft dit begrip een nieuwe impuls en betekenis gekregen. Met als gevolg dat weer gediscussieerd wordt over definities en kenmerken van social learning.
Volgens Belinda Gannaway is social learning bijvoorbeeld het proces waarin we leren in een sociale context door observatie, instructie en samenwerkend leren. Zij onderscheidt de volgende kenmerken van social learning:
Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe deze elementen zich verhouden tot leren via observatie en instructie hetgeen volgens Gannaway centrale begrippen zijn van social learning.
Marcel de Leeuwe en ik definiëren in de publicatie “Social learning en leren met sociale media” social learning als
samenwerkend leren met behulp van sociale media, waarbij de lerende veel controle heeft over wat, hoe, waar en waarmee er geleerd wordt
Cureren, connecties en conversaties maken hier een belangrijk deel van uit. We besteden eigenlijk geen expliciete aandacht aan chaos en nieuwsgierigheid.
Wij onderscheiden wel de volgende didactische kenmerken:
Er is dus veel overlap tussen Gannaway’s kenmerken, en de onze. Ik vind wel dat wij consistenter zijn in de relatie tussen definitie en kenmerken. Maar ik ben uiteraard niet objectief. Verder onderscheiden wij meer kenmerken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar