Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanmiddag heb ik tijdens de Middag van de Digitale Didactiek van ROC Midden-Nederland een keynote verzorgd over ‘blended learning’. Ik heb er voor gepleit dat je als docententeam je eigen didactisch model moet construeren, om betekenis te geven aan dit op zich betekenisloze begrip.
Binnen tal van organisaties -niet alleen binnen het onderwijs- zijn docenten en opleiders bezig met het vormgeven van ‘blended learning’. De vraag is echter: waar hebben we het over?
Hoogleraar Paul Kirschner betoogt bij voorbeeld dat al het onderwijs eigenlijk ‘blended’ is. Tony Bates onderscheidde laatst drie vormen van blended learning: ICT-ondersteund klassikaal leren, flipped classroom en hybride leren.
Je leest ook wel eens dat blended learning in elk geval moet bestaan uit een combinatie van online leren op afstand, en face-to-face leren, waarbij ICT ‘leerdoelgericht’ zou moeten worden ingezet. ICT-ondersteund klassikaal leren valt dan dus niet onder de definitie van ‘blended learning’, net zo als het gebruik van ICT voor ondersteunende processen. Maar ook dan kunnen tal van vormen van leren onder dit paraplubegrip vallen.
‘Blended learning’ is daarmee eigenlijk een nogal betekenisloos, en tegelijkertijd ingeburgerd begrip. Net als ‘e-learning’ dat eigenlijk is. Ik pleit er daarom voor om als docententeam/opleiding je eigen didactisch model te ontwikkelen, om invulling te geven aan ‘blended learning’. Daar gaat het namelijk om.
Een aantal vragen zijn daarbij wat mij betreft leidend, waarvan ik er vanmiddag de volgende heb behandeld:
Je moet dus heel goed nadenken over de samenstelling van je leerarrangement dat bestaat uit zaken als leerdoelen, leerinhouden, didactiek en leertechnologieën. Uiteraard bepaalt de kwaliteit van de medewerker ook hierbij voor een groot deel de kwaliteit van het onderwijs.
Hieronder vind je mijn slides:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar