Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het gebruik van leertechnologie beschreven via het SAMR-model

TeachThought gebruikt het SAMR-model als raamwerk om meer grip te krijgen op hoe je beter met apps onderwijs kunt verzorgen. Een dappere, maar m.i. niet heel erg geslaagde poging.

Het SAMR-model onderscheidt in feite vier manieren waar op je ICT binnen onderwijs en opleiden kunt integreren.

  1. Substitutie (zonder functionele verbetering)
  2. Augmentation (versterking van het leren): technologie vervangt een leermiddel, maar leidt ook tot functionele verbetering.
  3. Modification (vernieuwing): dankzij technologie kun je taken opnieuw ontwerpen.
  4. Redefinition (transformatie): dankzij technologie kunnen lerenden nieuwe taken uitvoeren, die zonder ICT praktisch niet konden worden uitgevoerd.

Op het niveau van substitutie gebruik je ICT volgens TeachThought bijvoorbeeld om eenvoudige toetsen te maken (die je vervolgens handmatig moet nakijken), of om lerenden essays te laten schrijven. Het lezen van digitale tekstboeken met eenvoudige vragen valt hier volgens de auteurs ook onder.
Op het niveau van augmentation zet je bijvoorbeeld een digitaal portfolio in of gebruik je ‘learning algorithms’.
Als je denkprocessen via Twitter bevordert, ben je bezig met modification. Het stimuleren van creativiteit via ICT valt hier volgens de auteurs ook onder, net als het elegant ontwerpen van een digitaal portfolio van het authentieke werk van lerenden.
ICT voor het ontwikkelen van leerpaden die zelfsturing faciliteren, het betrekken van lerenden in communities of mobiel, scenario-based en projectmatig leren zijn volgens de samenstellers voorbeelden van redefinition.

TeachThought legt terecht de nadruk op de wijze waarop ICT-toepassingen worden gebruikt, en niet op de ICT-toepassingen zelf. Al hebben leertechnologieën altijd ‘affordances’ die beïnvloeden dat de ICT-toepassingen meer of minder geschikt zijn voor bepaald didactisch gebruik. Zo is een leermanagement systeem niet echt geschikt voor het faciliteren van een open online community (een lms is nogal gesloten en hiërarchisch).

Ik heb echter best moeite met de voorbeelden. Op de eerste plaats zijn ze vaak onvoldoende uitgewerkt. Op de tweede plaats is de indeling discutabel. Waarom is mobile learning een voorbeeld van redefinition? Kun je project-based learning niet zonder ICT uitvoeren? En didactisch gezien kan het in verbinding brengen van lerenden met experts via bijvoorbeeld Skype allesbehalve ‘transformatief’ zijn als experts vooral proberen kennis over te dragen.

 

Via EducatorsTechnology.com


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: