Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is onderzoekend leren niet effectief?

De fameuze metastudie van prof. dr. John Hattie laat zien dat ’inquiry-based learning’ maar een gering effect zou hebben op leren. Moeten we deze manier van leren dus maar niet meer toepassen?

Binnen het onderwijs wordt vaak heel verschillend gedacht over wat goed onderwijs is. Critici van ‘traditioneel onderwijs’ vinden onder meer dat dit onderwijs jongeren onvoldoende betrekt bij het leren. Een aantal pleit er onder meer voor jongeren onderzoekend te laten leren.

Critici van deze onderwijsvernieuwers grijpen vervolgens de metastudie van de Nieuw-Zeelandse hoogleraar John Hattie aan om aan te tonen dat ’inquiry-based learning’ amper toegevoegde waarde heeft. Hattie heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar de effecten van tal van maatregelen binnen het onderwijs. Hij heeft een ‘effect size’ van 0,31 voor inquiry-based learning gevonden. In zijn visie zijn maatregelen pas echt interessant als zij een effectgrootte van meer dan 0,4 hebben.

Je zou dus kunnen zeggen dat onderzoekend leren geen interessante manier van leren is. Dan ga je echter te kort door de bocht. Je moet namelijk ook achter het verhaal van Hattie’s analyse kijken.

In onderstaande video licht John Hattie himself dat voor ’inquiry-based learning’ toe. Hij stelt daarin dat deze manier van leren vaak te vroeg wordt toegepast. Deze manier van leren is geschikt voor meer verdiepend leren. Om echter verdiepend te kunnen leren, zullen lerenden eerst over basale kennis moeten beschikken. En het is niet effectief om basale kennis via onderzoekend leren te ontwikkelen.

In wezen is dit wederom een pleidooi om uit te gaan van leerdoelen binnen een context en daar een passende didactiek bij te kiezen. Bovendien blijkt hieruit dat je je niet moet focussen op de tabel met effectgroottes in Hattie’s boek ‘Visible learning’, maar dat je vooral ook de toelichting moet bestuderen.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: