Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Waarom heeft Windows een veel groter marktaandeel dan het Operation System van Apple? En wat maakt dat Android zo’n succes heeft, maar Panoptix geen blijvertje bleek te zijn? En gelden de lessen van platforms als Uber ook voor leerplatforms?
Foto: geralt, Pixabay
Volgens Marshall van Alstyne, Geoffrey Parker en Sangreet Paul Choudary zijn er zes redenen waarom online platforms niet aanslaan. Zij doelen daarbij op platforms als Airbnb of YouTube. Deze platforms zijn gericht op het uitwisselen van waarde tussen aanbieders en afnemers. Hoe meer deelnemers, des te groter de waarde.
Volgens Van Alstyne cs worden bij de realisatie van dergelijke platforms vaak zes cruciale fouten gemaakt:
De auteurs concluderen:
When a platform enters the market, product managers who focus on features are not just measuring the wrong things, they’re thinking the wrong thoughts.
Zijn deze lessen ook relevant voor leerplatforms? Een belangrijk verschil is dat de waarde van leerplatforms niet altijd bepaald wordt door een grote hoeveelheid deelnemers. Leren vindt vaak individueel plaats (met interactie tussen lerende en docent), of in relatief kleine groepen. Toch zie ik ook duidelijke parallellen met leren, opleiden en onderwijs.
Via Stephen Downes
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar