Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op basis van recent onderzoek heeft het Online Learning Consortium een infographic gemaakt met daarin opvallende cijfers over de rol van online leren. Wat verder opvalt zijn de verschillen met het Nederlands hoger onderwijs. Ik denk dan met name aan discussie over de toegankelijkheid.
In de VS wordt online leren gezien als een manier om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te bevorderen. Online leren is waarschijnlijk kwalitatief net zo goed, en goedkoper. Bovendien ben je als student natuurlijk beter in staat werken en leren te combineren. In een land waar mensen helaas twee of drie banen nodig hebben om te kunnen leven, is het combineren van werken en studeren schijnbaar niets bijzonders.
In ons land speelt die discussie minder. Online leren wordt vaak gezien als manier van leren voor volwassen lerenden, die post-initieel deelnemen aan hoger onderwijs. Volledig online leren speelt binnen het Nederlandse hoger onderwijs -met uitzondering van de Open Universiteit- een marginale rol. Wel bieden internationaal georiënteerde universiteiten -zoals de Wageningen University- vaker online leren aan.
Binnen het Nederlandse hoger onderwijs wordt online leren gecombineerd met face-to-face leren. We gebruiken technology enhanced learning veelal voor het realiseren van een krachtige leeromgeving (meer actief leren, meer interactie, meer ‘engagement”) en voor flexibilisering (inspelen op diverse leervragen en voorkennis, leren in eigen tempo).
Toch nemen ook hier de zorgen over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs toe. Zie de ophef over het studiestelsel. In ons land is er in discussies vooralsnog geen rol weggelegd voor online leren als manier om de toegankelijkheid te vergroten. Net zo min als dat het geval is bij discussies over het ontlasten van de spits in het openbaar vervoer.
Tijdens de laatste Onderwijsdagen gaven studenten ook aan risico’s te zien (grotere afstand tot onderwijsinstellingen, verlies aan interactie, gebrek aan academische gemeenschapsvorming).
Zelf denk ik dat je dankzij internettechnologie juist ook werk kunt maken van zaken als interactie en gemeenschapsvorming. Ik denk dat het goed is dat we nadrukkelijk meer aandacht hebben voor de bijdrage die online leren kan hebben in het vergroten van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs van studenten tussen de 17 en 25 jaar.
Find more education infographics on e-Learning Infographics
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar