Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het faillissement van V&D heeft diverse oorzaken. Onvoldoende beleving en onvoldoende focus op de doelgroep zijn daar twee van. De afgelopen week kreeg ik de vraag gesteld of elektronische leeromgevingen niet te vergelijken zijn met het failliet gegane warenhuis. In deze blogpost probeer ik een antwoord te geven op deze vraag.
Foto: Skitterphoto
De afgelopen week heb ik een sessie verzorgd over het bekijken van leertechnologie door een didactische bril. Ik gaf daarbij aan dat elektronische leeromgevingen vaak heel veel functionaliteiten bevatten die niet echt ‘geweldig’ zijn. Er komen steeds meer applicaties beschikbaar die één functie -zoals feedback geven of het proces van summatief beoordelen- heel goed faciliteren. Verder heeft menig ELO de afgelopen jaren onvoldoende geïnvesteerd in user interaction design, waardoor de uitstraling vaak niet meer van deze tijd is.
Vervolgens kreeg ik de vraag of ELO’s dan te vergelijken zijn met de winkels van V&D. Deze opmerking heeft me aan het denken gezet.
Ik heb vanochtend een artikel van hoogleraar Cor Molenaar uit mei 2015 gelezen waarin hij beschrijft wat er mis was met V&D (zoals onvoldoende investeringen, geen gebruik van internet en technologie, geen focus op de doelgroep maar op het assortiment dat ook nog eens in het lastige middensegment zit, geen beleving, te hoge kostenstructuur, geen visie). Hij formuleert in dit artikel ook de lessen van succesvol retailing.
In hoeverre zijn die lessen relevant voor ELO’s?
De meeste lessen voor “new retailling” kun je m.i. dus ook betrekken op ELO’s en ELO-leveranciers. Er is echter ook een groot verschil. Je wisselt de V&D makkelijker in voor de Bijenkorf of Bol.com dan dat je overstapt naar een andere ELO. Maar ook dit laatste komt voor.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar