Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief zondag 11 november 2018

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

UNI Learning Nederland
e-Learning Developer

BeOne Development
E-learning en LMS implementatie consultant

The Courseware Company
(e-)Learning Consultant

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.

 


Welkom
e-Learning.nl heet de volgende marktspelers welkom:

IMC (information multimedia communication)
IMC is een ‘leading full-service provider for digital learning’.

Simac Learning Solutions
Ontwikkelaar van e-learning producten en leveraqncier van de zelf ontworpen digitale leeromgevingen LearningBOX en TrainingBOX.

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

25-10-2018
Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning
30-10-2018
Training E-learning ontwikkelen met Articulate Storyline
9-11-2018
Moodle Basis Training
9-11-2018
Articulate Learning Lab
13-11-2018
Articulate Gebruikersdag (België)
15-11-2018
Articulate Gebruikersdag Utrecht (VOL)
15-11-2018
Moodle Beheer Training
16-11-2018
Articulate Gebruikersdag Utrecht (VOL)
29-11-2018
Articulate Storyline Training
4-12-2018
Competenties in Moodle
4-12-2018
Lectora Learning Lab
5-12-2018
Online Educa Berlijn
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 


Blogs Marktspelers Q3
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

E-learning training
SCARF-motivatie in e-learning | Deel 3: Autonomie

Splintt
Schrijven van e-learning: tip 7
Schrijven van e-learning: tip 6
Schrijven van e-learning: tip 5
Breng de stof terug naar de essentie
Samen online leren in Vietnam

TrainTool
Hoe training bij kan dragen aan succes in sales
Infographic: 4 typen online rollenspellen

Avetica
Jouw GPS locatie als voorwaarde om te leren
Verjaardag van Moodle #16jaar #Moodleparty
Programmeertaal in Moodle invoegen met Generico filter
Nieuw inzicht voor Moodle
H5P Dictee komt eraan!
Moodle beëindigt partnership met Blackboard
H5P Branching scenario komt eraan
Moodle 3.5.1 is uit

Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.

 


 


e-Learning of een niéuwe spraakverwarring?

Redacteur en columnist Wilfred Rubens vraagt zich af hoe lang we nog zullen spreken van e-learning. Is de term sleets aan het worden? Werkt het ook niet meer als we er 2.0 achter zetten? Moet er een andere term komen? En zo ja, levert een nieuw begrip wellicht ook weer nieuwe spraakverwarring op? Wilfred Rubens is er stellig over. Lees zijn column, onderaan deze nieuwsbrief.

 

Bij de dood van Yvonne Sterken

Het plotselinge overlijden van Yvonne Sterken heeft ons geschokt. Een hartstilstand op haar vakantieverblijf bleek fataal. Yvonne zal enorm worden gemist. Zij was een zeer gewaardeerde medewerker van e-Learning.nl. Niet alleen als redacteur, ook als voorzitter van de e-Learning Awards. Redacteur Marcel de Leeuwe blikt in een in memoriam terug op die samenwerking en op haar betekenis voor ons vakgebied.

 

Introductie marktspeler Simac Learning Solutions

Simac Learning Solutions heeft zich recent als Marktspeler aangesloten bij e-Learning.nl. Een waardevolle aanvulling, want de organisatie heeft een ruime ervaring in het adviseren over en samen met de klant ontwerpen en maken van e-learning. Voor verschillende markten en bedrijven en voor het onderwijs. Dan kan het gaan om complete, diplomerende opleidingen, maar ook om cursussen en trainingen ter introductie van een werkproces, een nieuw product of een nieuwe softwareapplicatie.

De e-learning kan in elk willekeurig leerplatform/LMS geplaatst en afgespeeld worden. Simac Learning Solutions voert zelf twee webbased leerplatforms. Voor het onderwijs is dat de LearningBOX, en voor het bedrijfsleven de TrainingBOX. In een leerplatform wordt het lesmateriaal gestructureerd aangeboden, afgestemd op de doelgroep. De trainer, docent of uitgever kan zelf de volgorde van het lesmateriaal bepalen en kan dit aanvullen met eigen content. De leeractiviteiten, kennis, vaardigheden en gedrag, van cursist, de medewerker of student kunnen worden gevolgd en beoordeeld. De platforms zijn single sign-on (SSO) en te koppelen aan andere elektronische leeromgevingen.

 

Nieuw in de rubriek Achtergrond Q3 2018

Op e-Learning.nl, in de rubriek Achtergrond vind je verdiepende bijdragen over e-learning. Nieuw de afgelopen periode:

MicroLearning
Mobile- of microlearning? Zoek de verschillen
Drie essentiële principes voor microlearning
Vijf redenen waarom werkgevers kiezen voor microlearning
De vijf voordelen van microlearning

Video
Hoe film je een videorollenspel?

 

Achtergrondartikelen Q3 2018

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

Trends
Key e-Learning Trends For 2019
5 Trends Shaping Higher Education
The next Revolution in Global eLearning
Technology That Blur Lines Between Human & Machine
How EdTech will structure college class of 2022
Is The LMS A Distraction In EdTech Futurology?

MicroLearning
6 Microlearning Trends We’ve Seen in 2018
Microlearning: 6 Types Of Bite-Size Revolution
The Ideal Duration For Bite-Sized Learning
3 innovative interactive Microlearning examples
Learning in the workflow
Maximize Learning Time and Efficiency in eLearning
Mobile Learning Engagement On The Go!

MOOCs
Free Online Courses in Education & Teaching
MOOCs Are No Longer Massive

Corporate Learning
Everything HR Needs to Know About HR Technology
eLearning Courses for Modern Workers
Is Your Company Embracing Just-in-Time Learning?
10 Things Modern L&D Professionals Should Be Doing
Building a culture of continuous improvement

e-Learning Development
Retooling the Instructional Designer
6 Laws No Instructional Designer Should Ignore
5 Ways Instructional Designers Can Innovate and Thrive
A Complete Guide On Blended Learning Solutions
Challenges of Blended Learning
15 Sites and Apps for Flipped Learning
The Basics of Motivational eLearning Design
4 Key Elements of Learning Experience Design

EdTech
Students Need to Master IT Skills in the New Economy
The state of education technology in higher education
10 Best Education Blogs for Modern Teachers to Follow
Building an Edtech Ecosystem in your classroom
Tech elite is making a power-grab for public Education
Balancing Work and Learning (video)
25 Years of Ed Tech: Themes & Conclusions

Theorie
A Definition of Learning
Designing For How People Really Learn
Side Effects of Education
Better Ways to Learn as an Adult
No evidence for learning styles
Fostering Human Connection for Meaningful Learning

Tools
Edtech product reviews
9 Apps to Learn Something New Every Day
67 Essential EdTech Tools
250 Google Tools Tutorials for Teachers
Top 10 Moodle Plugins
16 Curation Tools for Teachers and Students

Diversen
30 Sites and Apps for Digital Storytelling
3 New Ways to Foster a Culture of Continuous Learning
5 Technologies that are Transforming eLearning  

 

Wilfred Rubens' keuze

In deze rubriek een selectie van de bijdragen die redacteur Wilfred Rubens het afgelopen kwartaal op e-Learning.nl heeft gepubliceerd. Voor een volledig en actueel overzicht verwijzen wij naar de rubriek Bloggers of naar zijn weblog.

Over het belang van vertrouwen bij virtual classrooms en webinars
Zorgt een ‘live’ docent voor hogere cijfers dan een online collega?
Moet L&D zich aanpassen aan de ‘moderne lerende’, of….
Professionalisering online en blended learing via Belgisch competentiecentrum
Wat zijn belangrijke succesfactoren bij het gebruik van games voor leren?
Kan het gebruik van online video bijdragen aan succesvol studeren?
Hoe ontwikkel je een leercultuur voor een leven lang leren?
Gepersonaliseerd leren: veel diverser dan een continuüm
Verbeter leerstrategieën in plaats van beïnvloeden karakter en persoonlijkheid
Gevolgen technologische ontwikkelingen op arbeid en arbeidsmarktbeleid
Is binnen virtual classrooms gemis aan face-to-face contact te compenseren?
Meer betrokkenheid van lerenden bij online leren
Artikel Digitaal leren en leertechnologie
Het model voor werkplek leren bestaat niet
Meer contact met lerenden door online les te geven  

Wilfred Rubens is zelfstandig en onafhankelijk adviseur. Hij helpt organisaties met het versterken van leren en ontwikkelen met behulp van ICT.

 

Nieuwsberichten Marktspelers Q3

Een overzicht van de bijdragen die de markspelers de afgelopen periode op e-Learning.nl hebben geplaatst.

UP learning
Checklist Onboarding. Zeg jij 5x ja?

Tele'Train
Tele’Train opnieuw Cedeo Erkend

BeOneDevelopment
BeOne Development biedt gratis Phishing Test

Infolearn
Bevorder werkgeluk, investeer in het talent van de medewerker
Vijf voordelen van het leerlingvolgsysteem als begeleidingstool
Videoleren: een waardevolle leerervaring
Werkgeluk van de medewerker centraal stellen

TrainTool
Talent development (niet) voor iedereen?
Kun je empathie trainen in je organisatie?
Waarom soft skills niet mogen ontbreken in een leven lang leren
Leren van feedback met formatief toetsen
Een beknopte handleiding voor coachend leiderschap
Is jouw organisatie klaar voor de carrière van de toekomst?

TinQwise
5 stappen voor goede offboarding
Digitale transformatie: een goed begin?
In the age of automation, adaptability rules
Learning Technologies Awards
Let's talk about Compliance, baby
Een doorkijkje naar de toekomst van L&D
Trainee-af: een terugblik

Let’s Learn!
Start jij de dag met koffie of met leren?
Microlearning voorbeelden uit USA
Learning at the point of need
Het eLearning Manifesto
Teens worry they use phones too much
Gamification and microlearning: a dynamite combination
2018 Workplace Learning Trends
What is microlearning?
Video How to make a microlearning
Microlearning solutions unlock knowledge business

SkillsTown
Zo verhoogt online leren de duurzame inzetbaarheid
Medewerkers aantrekken en behouden met online leren
10 do’s voor succesvolle medewerkerontwikkeling
Een academie lanceren na de zomer
De mooiste foto’s maken met je smartphone
Hoe ik opeens wél werd uitgenodigd op sollicitatiegesprekken
Hoe bind je talent succesvol aan je organisatie?
Succesvol een online academie implementeren
In 7 stappen excelleren met online leren
Hoe je studenten aan de slag laat gaan met online leren?
Op naar geluk met positieve psychologie
HR ter tafel: interactieve talkshow voor HR-professionals  

Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers


Nieuwsbrief

De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in het afgelopen kwartaal op de site het meest is gelezen.

De afgelopen maand meest gelezen

Dit kan het HBO leren van Apple Music, Greenwheels en Thuisbezorgd.nl

Meest gelezen nieuws 
In het hoger beroepsonderwijs wordt nog te veel vanuit producent en afnemer gedacht, vindt Jean Luc Laval van TinQwise. Wat als we dezelfde technieken en methodes gebruiken als Apple Music, Greenwheels of Thuisbezorgd? Hoe zou het onderwijs er dan uitzien? Bekijk het hier.

 

Het voordeel van gepersonaliseerd leren

Meest gelezen nieuws van marktspelers
Om iets te kunnen leren, is het van belang dat het aansluit op dat wat je al weet. Uitdaging is van groot belang, echter wel op het juiste niveau. Om deze reden past het ‘one size fits all’ principe maar zelden wanneer het om leren gaat. Lees het in dit artikel.

 

Wet van Rubens (AVG)

Meest gelezen blog
Kennen jullie de Wet van Godwin? Analoog hieraan heb ik nu ook de Wet van Rubens geformuleerd. In deze blogpost gaat Wilfred Rubens uitgebreid in op deze wetten.

 

Longreads op het web Q3

Onderstaande digitale boeken en rapporten kwam de redactie de afgelopen periode tegen. Een (klein) deel van de e-boeken is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten adresgegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

Digital Experience Insights Survey 2018 (JISC)
Learning with digital games (Amplify)
Instructional Design in Higher Education (Online Learning Consortium)
The Future of Education and Skills Education 2030 (OECD)
How To Leverage Mobile Learning For Your Training Strategies (360Learning)
Information Technology for Higher Education (Boston High Tech Network)
The future of Education (Canon)
To Flip or Not to Flip (Journal of Open, Flexible and Distance Learning)
Practical Ed Tech Handbook 2018-19 (PracticalEdTech.com)
18 Challenges for Teachers in 2018 (Shake Up Learning)
Horizon Report 2018: Higher Education Edition (Educause)
Campus of the Future Project (Educause)


 

Congresnieuws 

Met korting naar Next Learning

Lezers van deze Nieuwsbrief kunnen op 2 april met korting naar Next Learning. Ook in 2019 is het event weer in Den Bosch.
Het thema dit jaar is: Ready 4 the Revolution
Nieuwe, disruptieve technologieën gaan ons leven en werken steeds sterker bepalen. Het wordt een onmisbaar onderdeel, veel meer dan het ooit geweest is, stelt de organisatie. Naast de keynotes en interactieve sessies biedt het event een extra verdiepingsmogelijkheid met twee LeerTracks: een minicursus van 3 sessies die samen één geheel vormen. Deelnemers ontvangen na afloop een Open Badge die zij bijvoorbeeld kunnen plaatsen op hun LinkedIn-profiel.

200,- korting én Vroegboekcadeau
Lezers van de Nieuwsbrief ontvangen een korting van 200,- op het congresticket. Zij betalen geen 799,- maar slechts 599,- per persoon (excl. btw).
Meld je aan met kortingscode 777SDELEARNING, de korting wordt direct in mindering gebracht. En bij aanmelding vóór 1 december 2018 krijg je ook het “Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties” cadeau. Hou de website in de gaten voor de sprekers, updates en extra’s!
 

Met korting naar LEARNTEC

Als partner van de LEARNTEC heeft e-Learning.nl exclusief voor de lezers van de nieuwsbrief een forse korting afgesproken. Voor toegang tot het driedaagse congres betalen de lezers 260 euro, i.p.v. 700 euro; voor een ticket voor één dag betalen de lezers 170 euro i.p.v. 430 euro. Toegang tot de beurs is gratis. Inschrijven kan op de site van de LEARNTEC.
Voor gratis toegang tot de beurs, vul de speciale promotion code: ELNL-LT19-TF
Voor korting voor het congres, voer als promotion code in: ELNL-LT19-CONF
De LEARNTEC wordt van 29 t/m 31 januari gehouden in het Duitse Karlsruhe. Voertaal overwegend Engels.
Meer informatie over inschrijven bij de online ticketshop.
Meer info over de LEARNTEC op de speciale website.
 

Jane Hart mede-organisator LEARNTEC-congres

Met Jane Hart heeft LEARNTEC een gerenommeerde leerexpert binnengehaald. De Britse is toegetreden tot de LEARNTEC Congress Committee. Voor de editie die van 29 tot en met 31 januari in Karlsruhe wordt gehouden, heeft zij een deel van het congresprogramma samengesteld. Door haar inbreng wordt het programma uitgebreid met een volledig Engelstalige gedeelte.
Jane Hart werkt al meer dan 30 jaar op het snijvlak van leren en technologie. Zij is een expert als het gaat om corporate learning. Ze is de oprichter van het Centre for Learning & Performance Technologies (C4LPT), een toonaangevende website voor leertrends, technologieën en tools. Dit jaar ontving Hart de Distinguished Contribution to Talent Development Award van de US Association for Talent Development (ATD).

OEB: Learning to Love Learning

Van 5 december tot en met 7 december is Berlijn weer gastheer van de OEB. Thema van dit jaar: hoe kunnen we leren om van leren te houden.
De OEB (voorheen Online Educa Berlijn) is Europa’s grootste internationale conferentie over e-learning. In 2017 kwamen meer dan 2.000 deelnemers uit ruim tachtig landen naar dit evenement. OEB is bijzonder omdat onderwijs, bedrijfsleven, overheid en de non-profit vertegenwoordigd zijn. De conferentie bestaat uit pre-conferences, keynotes, sessies in diverse formats en het befaamde Online Educa Debat, dit jaar over de vraag of leren altijd leuk moet zijn. Nieuw is dit jaar de integratie van Learning Technologies Germany (specifiek gericht op L&D).
e-Learning.nl is - zoals elk jaar - mediapartner en doet verslag. Redacteur Wilfred Rubens doet op alle dagen ‘live verslag’ van de sessies die hij bezoekt. Elk jaar zijn dat weer veel gelezen en hoog gewaardeerde bijdragen. Toch raadt Wilfred Rubens aan om naar Berlijn te komen. Volgens hem “valt het lezen van de verslagen in het niet bij daadwerkelijke deelname”. Meer informatie en aanmelden kan online.
 


Holland Paviljoen op LEARNTEC 2019


De LEARNTEC heeft komend jaar een Holland Paviljoen. Nederlandse aanbieders van e-learning en gerelateerde producten en diensten krijgen daarmee extra aandacht. De LEARNTEC is jaarlijks in het beurs- en congrescentrum in Karlsruhe. Van 29 tot en met 31 januari 2019 wordt de 27e editie gehouden van ‘vakbeurs en platform voor IT ondersteunend leren’. Ook komend jaar verwacht de organisatie minimaal 10.000 bezoekers uit 31 landen en 302 exposanten uit 14 landen.
De Duits-Nederlands Handelskamer (DNHK) is partner van de Karlsruher Messe- und Kongress-GmbH en is op zoek naar geïnteresseerde organisaties. Meer informatie is te krijgen via Inge Overdijkink.
 

 

Nieuwsberichten Congressen Q3

Een overzicht van de bijdragen van onze congrespartners die de afgelopen periode op e-Learning.nl zijn geplaatst.

Next Learning / SBO
Beveiligd: De Learning Correspondent nr.16
Beveiligd: De Learning Correspondent nr.15  

Zie ook de rubriek Nieuws van Congressen

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

Hoe lang nog e-learning?

Wilfred Rubens

De term e-learning is in 1999 gelanceerd in de slipstream van e-commerce en e-business. In die tijd werd alles ‘e’, terwijl een jaar of vijf later overal ‘2.0’ achter geplaatst werd. Vandaag de dag moeten we de ‘e’ schijnbaar weer vervangen door ‘digitaal’. Maar betekent dat ook dat er inhoudelijk iets veranderd?

Verleden jaar werkte ik een hoofdstuk over leren, ontwikkelen en leertechnologie voor het onlangs verschenen Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. De redactie wilde dat ik in navolging van onder andere Josh Bersin de term ‘digitaal leren’ zou gaan gebruiken.

Ik heb me uiteindelijk neergelegd bij het verzoek van de redactie. Toch zie ik geen reden om voortaan deze term te gebruiken. Ik besef dat de term ‘e-learning’ onder vuur ligt omdat deze wordt geassocieerd met de ‘klassieke’ en lang niet altijd effectieve online cursus of online module. Veel vakgenoten spreken zelfs over ‘de e-learning’ als ze doelen op een afgebakend stuk online content. Dit is echter maar één van de toepassingen van e-learning. E-learning heeft zich in de afgelopen 20 jaar sterk ontwikkeld en omvat ook toepassingen als serious gaming of leren in online communities. Tegelijkertijd is dit ook een tweede bezwaar tegen het begrip ‘e-learning’: er zou sprake zijn van onvoldoende afbakening.

Is ‘digitaal leren’ dan een beter alternatief? Het internationale HRD-onderzoeksinstituut CIPD typeert digitaal leren nog wat breder. ’Elektronische technologieën’ zoals het bestuderen van gedownload materiaal of het delen van hyperlinks, zouden ook vormen van ‘digitaal leren’ zijn. Weer anderen menen dat we vandaag de dag andere technologieën gebruiken dan in 1999, en dat we nu ook anders tegen leren aankijken dan toen (meer zelfgestuurd, meer informeel). Dit zou een nieuwe term rechtvaardigen (Zie Rijken, Rubens & Van Dam, 2018).

Ik vind dit maar de vraag. De term ‘leren’ hebben we ook niet vervangen door een ander begrip, nu we eindelijk breed erkennen dat mensen ook informeel leren. Is het niet eerder zo dat nieuwe termen vooral worden gelanceerd vanuit het oogpunt van positionering of ‘branding’? Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs zijn we goed in het voeren van semantische discussies. Maar helpt het ons vakgebied echt verder als we weer een nieuw begrip moeten introduceren?

Erken liever dat een terrein als ‘e-learning’ dynamisch van aard is. Gebruik liever aparte benamingen voor specifieke toepassingen, zoals webinars of online communities, als je een en ander wilt verduidelijken. Wat levert een nieuw begrip nu op, behalve nieuwe spraakverwarring?

De kans is dus klein dat e-Learning.nl binnenkort digitallearning.nl gaat heten. Overigens ook omdat deze domeinnaam al geregistreerd is (maar wel te koop staat) ;-).

Rijken, J., Rubens, W. en Dam, N. van (2018). Digitaal leren en leertechnologie. In: Mooijman, E., Rijken, J. en Dam, N. van (2018). Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Groningen|Utrecht: Noordhoff Uitgevers (5e druk). 381-411