Vijf voordelen van het leerlingvolgsysteem als begeleidingstool
De verslaglegging in de begeleiding van stagiaires of BBL-leerlingen is vaak een arbeidsintensief proces. Een leerlingvolgsysteem is hiervoor dé oplossing! Hieronder vijf redenen om te kiezen voor een leerlingvolgsysteem als begeleidingstool.
1. Het leerproces van alle leerlingen op één centrale plek
Vergeet de papierwinkel; met een leerlingvolgsysteem heb je één centrale plek waar alle verslaglegging, planning en rapportages van je leerlingen wordt geborgen. Het leerproces van iedere leerling is op elk moment inzichtelijk voor alle betrokkenen.
2. Hoger rendement op het leerproces
Aan de hand van diverse (deel)rapportages is de voortgang van het totale leerproces direct beschikbaar voor de leerling, praktijkbegeleider en begeleider van de opleiding. De leerling heeft hiermee eigen regie op zijn/haar leerproces en begeleiders kunnen te allen tijde bijsturen waar nodig.
3. Efficiënt in te zetten in de verantwoording Subsidie Praktijkleren
Bespaar tijd en geld met het verzamelen van de gegevens die nodig zijn voor voor de goedkeuring van de verantwoording Subsidieregeling Praktijkleren. Binnen het leerlingvolgsysteem kunnen de vereiste documenten, zoals gespreks-, beoordeling-, en evaluatieverslagen eenvoudig verzameld én digitaal ondertekend worden.
Goed om te weten: op 13 juli j.l. heeft het kabinet bevestigd dat de subsidieregeling is verlengd en ook in het schooljaar 2018/2019 blijft bestaan. Zie het schrijven op Rijksoverheid.nl.
4. Voortgang van leerlingen eenvoudig te vergelijken
De ontwikkeling van individuele leerlingen is binnen het leerlingvolgsysteem onafhankelijk en objectief te volgen. Daarnaast zijn de prestaties en het bereiken van leerdoelen eenvoudig te vergelijken met die van andere leerlingen. Met deze informatie kan het leeraanbod en de begeleiding beter op de leerlingen worden afgestemd.
5. Privacy van de leerling altijd gewaarborgd
Met behulp van rollen, rechten en inzage van autorisatie kan worden bepaald welke onderdelen een gebruiker kan inzien, uitvoeren en accorderen. Er kan bijvoorbeeld ingesteld worden dat begeleiders in de praktijk alleen de voortgang van de leerlingen van hun eigen afdeling kunnen volgen en dat coördinatoren alle leerlingen van de organisatie of organisatieonderdelen kunnen inzien. De privacy van de leerling wordt zo optimaal gewaarborgd.
Wil je meer weten over het leerlingvolgsysteem of hoe wij deze begeleidingstool binnen het Novio Concept integreren? Neem contact op of vraag een demo aan via dit contactformulier.
Hoe waardeert u deze bijdrage?