Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Microlearning en Kahneman’s inzichten: een perfecte match!
Van Let’s Learn! | 19-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning en Kahneman’s inzichten: een perfecte match!

Microlearning wordt soms weggezet als ‘te oppervlakkig’ of: ‘daar kun je niet echt mee leren’. Onterecht, wat ons betreft. En dat laat onderzoek van Nobelprijswinnaar Daniël Kahneman ook zien. Kahneman, Nobelprijswinnaar en auteur van het boek ‘Thinking, Fast and Slow&r... Lees verder
Winnaars SURF Onderwijsdagen 2024
Van de Redactie | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Winnaars SURF Onderwijsdagen 2024

Tijdens de SURF Onderwijsdagen hebben drie inspirerende onderwijsprofessionals de Onderwijsaward 2024 gekregen. Anouschka van Leeuwen (Universiteit Utrecht), Marian Soepenberg-Zwanepol (Landstede MBO) en Paul Gobée (UMC Leiden) ontvingen de award voor hun inzet en impact op het gebied van onderwijsi... Lees verder
Gratis Quickscan Leercultuur Ministerie SZW
Van de Redactie | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis Quickscan Leercultuur Ministerie SZW

Leren op het werk heeft veel voordelen voor zowel werkgevers als werknemers zo blijkt uit onderzoek van TNO (2023). Zo zijn werknemers bijna twee keer vaker tevreden over hun werk. Ook verbetert het leren op werk hun werkvermogen, productiviteit en betrokkenheid bij het bedrijf. In opdracht van het ... Lees verder
Inspiratiesessie voor schoolleiders VO
Van de Redactie | 15-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Inspiratiesessie voor schoolleiders VO

Op maandag 2 december organiseert Schoolleiders VO een inspiratiesessie over het onderwijs van de toekomst. De digitalisering van Nederland biedt volop kansen in het onderwijs. Dat is de insteek van deze bijeenkomst. Deelnemers worden voorzien waanzinnige ideeën om je richting te geven op weg naar i... Lees verder
Microlearning & opleidingsbudget
Van Let’s Learn! | 14-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning & opleidingsbudget

Al bezig om het leerprogramma voor volgend jaar samen te stellen, én te budgetteren? Benut in 2025 de kracht van microlearning. Dat maakt leren leuk! Medewerkers leren sneller en efficiënter door het inzetten van microlearning en gespreid leren. Neem daarom in je opleidingsplan van volgend jaar d... Lees verder
Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologi... Lees verder
Queer-training voor medewerkers HU
Van de Redactie | 07-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Queer-training voor medewerkers HU

De training is onderdeel van de nieuwe trainingenreeks van de GSA (Gender Sexuality Alliance) van de Hogeschool Utrecht, bedoeld voor medewerkers van Trajectum. Een uitgebreide toelichting en hoe je kunt aanmelden vind je online. Lees verder
Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI

In 2003 gaf de Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons aan dat er zeven manieren zijn waarop ICT kan leiden tot betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten (Simons, 2003). Simons sprak daarom van zeven pijlers van digitale didactiek. In 2013 heb ik deze zeven pijlers uitge... Lees verder
AI & Marketing: alles verandert
Van de Redactie | 06-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI & Marketing: alles verandert

Verslag van Bouke Vlierhuis op de site van Frankwatching. Vlierhuis doet verslag van het Frankwatching AI Marcom Event. “Hoe staan we ervoor met AI, als marketeers?” Met deze vraag ging hij naar het Event. “De situatie is nogal urgent: ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij... Lees verder
e-Learning rijksoverheid over discriminatie in algoritmes en data
Van de Redactie | 05-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

e-Learning rijksoverheid over discriminatie in algoritmes en data

RADIO – wat staat voor RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid – heeft een nieuwe e-learning online staan. De E-learning: voorkom discriminatie in algoritmes en data laat zien hoe discriminatie ongemerkt in algoritmes en data kan sluipen, wat kan leiden tot ongelijk... Lees verder
De kracht van Microlearning: GRATIS inspiratiesessie
Van Let’s Learn! | 25-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van Microlearning: GRATIS inspiratiesessie

  Wist jij dat je als trainer, HRM-, Change- of L&D-professional de GRATIS inspiratiesessie 'De kracht van Microlearning' kunt aanvragen? Want wij van Let's Learn! inspireren je graag over wat Microlearning voor jouw organisatie kan betekenen. Wat kun je verwachten tijdens... Lees verder
In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?

Philippa Hardman -die binnenkort in Utrecht een keynote verzorgd tijdens AI-deas for learning– onderzoekt in haar bijdrage Are ChatGPT, Claude & NotebookLM *Really* Disrupting Education? de mogelijkheden en beperkingen van AI-tools, zoals ChatGPT 4o, Claude 3.5 en NotebookLM, voor het ond... Lees verder
Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren

De taxonomie van Bloom is ooit ontwikkeld als een gemeenschappelijke taal voor het indelen van leerdoelen en leervaardigheden, ten behoeve van het evalueren hiervan. Aangezien AI een steeds grotere rol speelt, is het de vraag of deze taxonomie niet aan herziening toe is. In twee recente publicaties ... Lees verder
Hoe kan L&D bijdragen aan betere HR?
Van Let’s Learn! | 15-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan L&D bijdragen aan betere HR?

Onlangs bracht HR Community het HR Trend Onderzoek 2024 uit. Met daarin de kernvraag: ‘Hoe kan L&D bijdragen aan betere HR?’ Helma Van Den Berg, microlearning expert bij Let's Learn! dook in het rapport en analyseerde de uitkomsten. Met een verrassende ontdekking! Haar conclus... Lees verder
Leren over Microlearning? Vraag ons gratis e-boek aan!
Van Let’s Learn! | 10-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leren over Microlearning? Vraag ons gratis e-boek aan!

Meer leren over Microlearning? Dat kan kort & krachtig met het gratis E-boek ‘De kracht van Microlearning’ van Let's Learn!.  In dit E-boek ontdek je alles over deze krachtige tool om snel en efficiënt èn met plezier te (laten) leren. Zo hou je de kennis van je medew... Lees verder
Dankzij AI elke lerende een persoonlijke begeleider. Maar hoe effectief is dat?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dankzij AI elke lerende een persoonlijke begeleider. Maar hoe effectief is dat?

Laatst schreef ik dat idealiter elke lerende een individuele docent heeft die de lerende instrueert, begeleidt en ondersteunt. AI kan dit wellicht helpen realiseren. Maar leidt dit inderdaad tot betere leerprestaties? Gisteren las ik namelijk het artikel Two-Sigma Tutoring: Separating Science Fic... Lees verder
Is ‘workflow learning’ een mythe?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is ‘workflow learning’ een mythe?

Deze vraag stelt Clark Quinn zichzelf en ons. Opvallend is dat hij daarbij een vergelijkbare argumentatie hanteert als ik vaak gebruik. Wel wil ik enkele kanttekeningen bij zijn bijdrage plaatsen. Quinn onderzoekt de oorsprong en validiteit van ‘workflow learning’, een term die recent... Lees verder
Wie wordt de held van je e-learning video?
Van Moovs | 25-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wie wordt de held van je e-learning video?

Bij het maken van een video voor e-learning is het belangrijk wie het in beeld gaat brengen. Ga je voor professionele acteurs, zet je eigen medewerkers in, of kies je voor moderne AI-avatars? Elke optie heeft voor- en nadelen. In een bijdrage van Moovs in de rubriek Achtergrond vind je handige tips ... Lees verder
Noodzakelijke bekwaamheden als gevolg van grootschalige adoptie van AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Noodzakelijke bekwaamheden als gevolg van grootschalige adoptie van AI

De toenemende adoptie van AI heeft gevolgen voor arbeid, en daarmee ook voor bekwaamheden van werknemers. Er zal daarbij in toenemende mate sprake zijn van een wisselwerking aan interacties tussen mensen en AI-toepassingen. Fawzi BenMessaoud heeft een model voor bekwaamheden voor een ‘AI-gedre... Lees verder
De leerkuil, niet alleen voor Pippi
Van Let’s Learn! | 19-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

De leerkuil, niet alleen voor Pippi

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan! Een bekende uitspraak van Pippi Langkous. Wie kent haar en haar uitspraak niet? Door Pippi's insteek doorloopt ze elke keer weer de verschillende stappen van de leerkuil. Net als iedereen die aan iets nieuws begint. Daarmee staat Pipp... Lees verder
Pagina 3 van 293Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.