Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24

Het jaarlijkse OEB-debat ging tijdens editie 2024 over: Dit Huis vindt dat het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten sterk moet worden beperkt. Als de afsluiting van dag 1 van editie 2024 van de OEB was er weer het jaarlijkse OEB-debat. DE stelling was: ... Lees verder
Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24

Standaarden en diensten voor digitale credentials beloven levenslang lerenden te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Is dit de werkelijkheid, of is deze belofte slechts een marketingtruc? Over deze vraag ging de een na laatste sessie van dag 1 van de OEB 2024. ... Lees verder
Lerenden al partner van innovatie #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Lerenden al partner van innovatie #oeb24

Tijdens deze sessie ging een aantal sprekers in op AI-innovaties die bevorderd zijn door lerenden. Deze sessie werd verzorgd door studenten van het programma ‘Future scouts”. Future scouts is een Duits programma waarin studenten technologietrends verkennen en die inbrengen binnen betr... Lees verder
Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24

Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 2024 mocht ik een paneldiscussie leiden over het gebruik van chatbots, en hoe je AI-assistenten bij leren, waaronder chatbots, kunt implementeren en opschalen om de betrokkenheid van lerenden te vergroten. Vlnr Hans-Christian, Philipp en Alice Tij... Lees verder
Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning

Vanochtend is de Online Educa in Berlijn met zo’n 2000 deelnemers daadwerkelijk van start gegaan. De opening was traditiegetrouw gewijd aan een reflectieve beschouwing op maatschappelijke ontwikkelingen en hun gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. Wand met technologie trends, te... Lees verder
Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021)

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. De redactie doet vanaf morgen weer verslag van dit evenement. Redactielid Wilfred Rubens komt er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– ... Lees verder
10 Essentiële L&D-Inzichten uit Kahneman’s ‘Thinking, Fast and Slow’
Van Let’s Learn! | 26-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

10 Essentiële L&D-Inzichten uit Kahneman’s ‘Thinking, Fast and Slow’

Daniël Kahneman, Nobelprijswinnaar en auteur van het boek ‘Thinking, Fast and Slow’*, heeft baanbrekend onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen denken. Zijn inzichten zijn van onschatbare waarde voor professionals in Learning & Development (L&D). We zijn als L&D’e... Lees verder
Microlearning en Kahneman’s inzichten: een perfecte match!
Van Let’s Learn! | 19-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning en Kahneman’s inzichten: een perfecte match!

Microlearning wordt soms weggezet als ‘te oppervlakkig’ of: ‘daar kun je niet echt mee leren’. Onterecht, wat ons betreft. En dat laat onderzoek van Nobelprijswinnaar Daniël Kahneman ook zien. Kahneman, Nobelprijswinnaar en auteur van het boek ‘Thinking, Fast and Slow&r... Lees verder
Winnaars SURF Onderwijsdagen 2024
Van de Redactie | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Winnaars SURF Onderwijsdagen 2024

Tijdens de SURF Onderwijsdagen hebben drie inspirerende onderwijsprofessionals de Onderwijsaward 2024 gekregen. Anouschka van Leeuwen (Universiteit Utrecht), Marian Soepenberg-Zwanepol (Landstede MBO) en Paul Gobée (UMC Leiden) ontvingen de award voor hun inzet en impact op het gebied van onderwijsi... Lees verder
Gratis Quickscan Leercultuur Ministerie SZW
Van de Redactie | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis Quickscan Leercultuur Ministerie SZW

Leren op het werk heeft veel voordelen voor zowel werkgevers als werknemers zo blijkt uit onderzoek van TNO (2023). Zo zijn werknemers bijna twee keer vaker tevreden over hun werk. Ook verbetert het leren op werk hun werkvermogen, productiviteit en betrokkenheid bij het bedrijf. In opdracht van het ... Lees verder
Inspiratiesessie voor schoolleiders VO
Van de Redactie | 15-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Inspiratiesessie voor schoolleiders VO

Op maandag 2 december organiseert Schoolleiders VO een inspiratiesessie over het onderwijs van de toekomst. De digitalisering van Nederland biedt volop kansen in het onderwijs. Dat is de insteek van deze bijeenkomst. Deelnemers worden voorzien waanzinnige ideeën om je richting te geven op weg naar i... Lees verder
Microlearning & opleidingsbudget
Van Let’s Learn! | 14-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning & opleidingsbudget

Al bezig om het leerprogramma voor volgend jaar samen te stellen, én te budgetteren? Benut in 2025 de kracht van microlearning. Dat maakt leren leuk! Medewerkers leren sneller en efficiënter door het inzetten van microlearning en gespreid leren. Neem daarom in je opleidingsplan van volgend jaar d... Lees verder
Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologi... Lees verder
Queer-training voor medewerkers HU
Van de Redactie | 07-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Queer-training voor medewerkers HU

De training is onderdeel van de nieuwe trainingenreeks van de GSA (Gender Sexuality Alliance) van de Hogeschool Utrecht, bedoeld voor medewerkers van Trajectum. Een uitgebreide toelichting en hoe je kunt aanmelden vind je online. Lees verder
Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI

In 2003 gaf de Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons aan dat er zeven manieren zijn waarop ICT kan leiden tot betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten (Simons, 2003). Simons sprak daarom van zeven pijlers van digitale didactiek. In 2013 heb ik deze zeven pijlers uitge... Lees verder
AI & Marketing: alles verandert
Van de Redactie | 06-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI & Marketing: alles verandert

Verslag van Bouke Vlierhuis op de site van Frankwatching. Vlierhuis doet verslag van het Frankwatching AI Marcom Event. “Hoe staan we ervoor met AI, als marketeers?” Met deze vraag ging hij naar het Event. “De situatie is nogal urgent: ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij... Lees verder
e-Learning rijksoverheid over discriminatie in algoritmes en data
Van de Redactie | 05-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

e-Learning rijksoverheid over discriminatie in algoritmes en data

RADIO – wat staat voor RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid – heeft een nieuwe e-learning online staan. De E-learning: voorkom discriminatie in algoritmes en data laat zien hoe discriminatie ongemerkt in algoritmes en data kan sluipen, wat kan leiden tot ongelijk... Lees verder
De kracht van Microlearning: GRATIS inspiratiesessie
Van Let’s Learn! | 25-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van Microlearning: GRATIS inspiratiesessie

  Wist jij dat je als trainer, HRM-, Change- of L&D-professional de GRATIS inspiratiesessie 'De kracht van Microlearning' kunt aanvragen? Want wij van Let's Learn! inspireren je graag over wat Microlearning voor jouw organisatie kan betekenen. Wat kun je verwachten tijdens... Lees verder
In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?

Philippa Hardman -die binnenkort in Utrecht een keynote verzorgd tijdens AI-deas for learning– onderzoekt in haar bijdrage Are ChatGPT, Claude & NotebookLM *Really* Disrupting Education? de mogelijkheden en beperkingen van AI-tools, zoals ChatGPT 4o, Claude 3.5 en NotebookLM, voor het ond... Lees verder
Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren

De taxonomie van Bloom is ooit ontwikkeld als een gemeenschappelijke taal voor het indelen van leerdoelen en leervaardigheden, ten behoeve van het evalueren hiervan. Aangezien AI een steeds grotere rol speelt, is het de vraag of deze taxonomie niet aan herziening toe is. In twee recente publicaties ... Lees verder
Pagina 3 van 294Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.