Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag

In zijn blogpost “Does ChatGPT enhance learning (or does it make you stupid)?” verkent Philip Kerr op basis van onderzoek de invloed van ChatGPT op het leerproces. Hij concludeert dat de vraag waarmee hij zijn blogpost opent, eigenlijk geen zinvolle vraag is. Kerr begint met de opmerk... Lees verder
Précon Learning Manifesto
Van Précon | 20-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Précon Learning Manifesto

Précon Learning Manifesto Précon vertaalt al ruim 30 jaar complexe materie in heldere leeroplossingen voor medewerkers op elk niveau. Om consistent goed werk af te leveren, heeft Précon in een learning manifesto in 8 punten vastgelegd aan welke eisen een e-learning van Précon moet voldoen. Dit sc... Lees verder
Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI

Een groep van 45 internationale onderwijsonderzoekers heeft een manifest geschreven met de voor- en nadelen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. Als je de discussie en publicaties rond dit thema volgt, dan bevat het manifest weinig nieuws. Toch vormt dit document een mooi overzicht ... Lees verder
Trends op het gebied van generatieve AI samengevat
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Trends op het gebied van generatieve AI samengevat

Als je nog een gewone baan hebt, of als zzp’er diverse opdrachten, is het bijna niet te doen om ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bij te houden. Daarom is de bijdrage Generative AI at the end of 2024 handig. In deze bijdrage reflecteert Bryan Alexander op de meest recente ontwikk... Lees verder
Hoe bestrijd je het duveltje dat je leermotivatie om zeep helpt
Van Let’s Learn! | 05-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe bestrijd je het duveltje dat je leermotivatie om zeep helpt

Als het om leren gaat, heeft iedereen zijn eigen voorkeur voor de manier waarop geleerd wordt. Maar welke leervoorkeur je ook hebt: succes is hiermee nog altijd niet gegarandeerd. Want leren is een complex cognitief proces dat van veel factoren afhankelijk is. En daar waar de een slaagt en zijn leer... Lees verder
Wat zijn ‘AI-guardrails’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat zijn ‘AI-guardrails’?

Als je leest over (generatieve) AI, dan kom je de term ‘AI-guardrail’ regelmatig tegen. McKinsey heeft een informatief artikel geschreven over wat deze vangrails zijn (inclusief voordelen, typen, de werking, de waarde en de toepassing ervan). AI-guardrails zijn richtlijnen en technisc... Lees verder
Impressie afsluitende workshop The Trend is Your Friend #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie afsluitende workshop The Trend is Your Friend #oeb24

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mocht ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikten we terug op dertig jaar ‘leertechnolo... Lees verder
Integratie en impact van generatieve AI in het onderwijs #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Integratie en impact van generatieve AI in het onderwijs #oeb24

Tijdens deze sessie van dag twee van de dertigste editie van de OEB kwamen diverse sprekers aan bod die vertelden over hun ervaringen met generatieve AI in het onderwijs. Jesper Vedel Bertelsen heeft samen met collega’s een taxonomie ontwikkeld voor het gebruik van generatieve AI. Deze taxo... Lees verder
Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24

De tweede dag van de Online Educa Berlin 2024 opende vandaag met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie met de titel   “Transforming Education for Visionary Futures” bijgewoond. Tijdens deze openingssessie deelden drie vertegenwoordigers van universiteiten hu... Lees verder
Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24

Het jaarlijkse OEB-debat ging tijdens editie 2024 over: Dit Huis vindt dat het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten sterk moet worden beperkt. Als de afsluiting van dag 1 van editie 2024 van de OEB was er weer het jaarlijkse OEB-debat. DE stelling was: ... Lees verder
Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24

Standaarden en diensten voor digitale credentials beloven levenslang lerenden te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Is dit de werkelijkheid, of is deze belofte slechts een marketingtruc? Over deze vraag ging de een na laatste sessie van dag 1 van de OEB 2024. ... Lees verder
Lerenden al partner van innovatie #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Lerenden al partner van innovatie #oeb24

Tijdens deze sessie ging een aantal sprekers in op AI-innovaties die bevorderd zijn door lerenden. Deze sessie werd verzorgd door studenten van het programma ‘Future scouts”. Future scouts is een Duits programma waarin studenten technologietrends verkennen en die inbrengen binnen betr... Lees verder
Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24

Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 2024 mocht ik een paneldiscussie leiden over het gebruik van chatbots, en hoe je AI-assistenten bij leren, waaronder chatbots, kunt implementeren en opschalen om de betrokkenheid van lerenden te vergroten. Vlnr Hans-Christian, Philipp en Alice Tij... Lees verder
Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning

Vanochtend is de Online Educa in Berlijn met zo’n 2000 deelnemers daadwerkelijk van start gegaan. De opening was traditiegetrouw gewijd aan een reflectieve beschouwing op maatschappelijke ontwikkelingen en hun gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. Wand met technologie trends, te... Lees verder
Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021)

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. De redactie doet vanaf morgen weer verslag van dit evenement. Redactielid Wilfred Rubens komt er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– ... Lees verder
10 Essentiële L&D-Inzichten uit Kahneman’s ‘Thinking, Fast and Slow’
Van Let’s Learn! | 26-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

10 Essentiële L&D-Inzichten uit Kahneman’s ‘Thinking, Fast and Slow’

Daniël Kahneman, Nobelprijswinnaar en auteur van het boek ‘Thinking, Fast and Slow’*, heeft baanbrekend onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen denken. Zijn inzichten zijn van onschatbare waarde voor professionals in Learning & Development (L&D). We zijn als L&D’e... Lees verder
Microlearning en Kahneman’s inzichten: een perfecte match!
Van Let’s Learn! | 19-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning en Kahneman’s inzichten: een perfecte match!

Microlearning wordt soms weggezet als ‘te oppervlakkig’ of: ‘daar kun je niet echt mee leren’. Onterecht, wat ons betreft. En dat laat onderzoek van Nobelprijswinnaar Daniël Kahneman ook zien. Kahneman, Nobelprijswinnaar en auteur van het boek ‘Thinking, Fast and Slow&r... Lees verder
Winnaars SURF Onderwijsdagen 2024
Van de Redactie | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Winnaars SURF Onderwijsdagen 2024

Tijdens de SURF Onderwijsdagen hebben drie inspirerende onderwijsprofessionals de Onderwijsaward 2024 gekregen. Anouschka van Leeuwen (Universiteit Utrecht), Marian Soepenberg-Zwanepol (Landstede MBO) en Paul Gobée (UMC Leiden) ontvingen de award voor hun inzet en impact op het gebied van onderwijsi... Lees verder
Gratis Quickscan Leercultuur Ministerie SZW
Van de Redactie | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis Quickscan Leercultuur Ministerie SZW

Leren op het werk heeft veel voordelen voor zowel werkgevers als werknemers zo blijkt uit onderzoek van TNO (2023). Zo zijn werknemers bijna twee keer vaker tevreden over hun werk. Ook verbetert het leren op werk hun werkvermogen, productiviteit en betrokkenheid bij het bedrijf. In opdracht van het ... Lees verder
Inspiratiesessie voor schoolleiders VO
Van de Redactie | 15-11-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Inspiratiesessie voor schoolleiders VO

Op maandag 2 december organiseert Schoolleiders VO een inspiratiesessie over het onderwijs van de toekomst. De digitalisering van Nederland biedt volop kansen in het onderwijs. Dat is de insteek van deze bijeenkomst. Deelnemers worden voorzien waanzinnige ideeën om je richting te geven op weg naar i... Lees verder
Pagina 3 van 294Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.