Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2025 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Global Learning & Skills Trends rapport

Impressie Global Learning & Skills Trends rapport

Een recent rapport van Udemy laat zien dat organisaties die leren integreren in het dagelijks werk en investeren in vermogen van medewerkers om zich aan te passen, beter voorbereid zijn op een samenleving die verandert als gevolg van de AI-trend.

Udemy is een online leerplatform waar experts online cursussen aanbieden over uiteenlopende onderwerpen, aan deelnemers wereldwijd. Zij vatten in het Udemy 2026 Global Learning & Skills Trends Report belangrijke trends op het gebied van leren en ontwikkelen samen.

Het rapport schetst hoe organisaties wereldwijd omgaan met de ingrijpende transformatie die AI teweegbrengt als het gaat om leren en werken. De centrale boodschap: succes in dit tijdperk vraagt niet om technische beheersing van AI, maar om het vermogen om voortdurend te leren, aan te passen en leiding te geven aan verandering.

Udemy benadrukt dat AI-vaardigheid meer is dan kennis van tools of code. Tot mijn genoegen breken zij een lans voor AI-fluency. Dat betekent volgens de samenstellers begrijpen wat AI kan en niet kan, weten wanneer het verstandig is om AI in te zetten, en daarbij ethische grenzen respecteren. Bedrijven die AI-fluency ontwikkelen, bouwen een organisatiebreed leervermogen waarin mensen experimenteren, fouten durven maken en AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen.
De groei van AI-gerelateerde leeractiviteiten op Udemy is schijnbaar explosief: onderwerpen als prompt-engineering, agentic AI en Copilot-toepassingen behoren tot de snelst groeiende leercategorieën. Succesvolle organisaties werken aan meerdere lagen van AI-vaardigheid: basiskennis voor iedereen, specifieke toepassingen per functie, en leiderschap dat richting en vertrouwen geeft. Overigens wordt context engineering belangrijker dan prompt engineering.

Een tweede belangrijke trend, die het rapport beschrijft, is dat bekwaamheden het best worden ontwikkeld in de context van het werk. Eenmalige trainingen leveren minder op dan leren door doen, experimenteren en directe feedback. Udemy verwijst naar onderzoek van Carnegie Mellon waaruit zou blijken dat oefenen met directe terugkoppeling drie keer effectiever is dan leren via instructie alleen.
Voorbeelden uit de praktijk tonen dit aan. Het bedrijf Prodapt bereikte dat 90 procent van de medewerkers AI-vaardigheden opdeed door microlearning in de werkstroom te integreren. Organisaties die voorlopen op het gebruik van AI benaderen leren leren volgens het rapport als volgt:

  • hands-on en contextueel, met realistische simulaties en rollen spellen;
  • continu, als onderdeel van teamsprints en evaluaties;
  • peer-based, met coaching en feedback;
  • persoonlijk afgestemd op bedrijfsdoelen, zodat medewerkers de relevantie direct ervaren.

De samenstellers schrijven ook dat AI-transformatie vooral slaagt of faalt door menselijk gedrag. Leiderschap wordt daarbij de doorslaggevende factor: leiders moeten vertrouwen wekken, ethische kaders stellen en medewerkers ruimte geven om te experimenteren. AI-angst bij werknemers is vaak het gevolg van gebrekkige communicatie en te weinig eigenaarschap.
Voorbeelden illustreren dit: PepsiCo’s Leadership Academy leidde tot tweemaal zoveel promoties onder deelnemers; andere bedrijven ontwikkelden “AI-codes of conduct” om ethisch gebruik te borgen. Udemy ziet een toename van 98 procent in trainingen rond AI-ethiek en governance. Effectieve leiders handelen transparant, stimuleren “bottom-up” innovatie en creëren psychologische veiligheid. Aldus dit rapport.

Het rapport waarschuwt dat ‘AI’ niet het eindpunt is. Wie AI ziet als einddoel, “verliest de race”. De volgende fase draait om permanente aanpassingskracht. Organisaties moeten investeren in zogeheten adaptive skills – kritisch denken, veerkracht, oordeelsvorming en creativiteit. Dit zijn vaardigheden die technologie-onafhankelijk zijn en werknemers in staat stellen om zich blijvend te ontwikkelen. Udemy registreerde bijvoorbeeld een groei van 25 procent in leeractiviteiten rond communicatieve en adaptieve vaardigheden, met sterke stijgingen in besluitvorming (+38 %) en kritisch denken (+37 %). Bedrijven als Integrant koppelen deze “zachte” vaardigheden aan technische scholing. Dat leidde tot praktisch volledige AI-adoptie waarbij verschillen in vaardigheid binnen zes maanden met de helft afnamen.

Het rapport concludeert dat organisaties die leren als continu proces benaderen, beter voorbereid zijn op toekomstige disrupties. Udemy pleit voor leeromgevingen waarin menselijke en kunstmatige intelligentie elkaar versterken: medewerkers leren van en met AI, leiders stimuleren nieuwsgierigheid en ethisch handelen, en systemen blijven flexibel genoeg om volgende technologiegolven op te vangen. AI-transformatie is dan niet het doel, maar een oefening in blijvende wendbaarheid – voor organisaties én lerenden.

Mijn opmerkingen

Als het gaat om leren en ontwikkelen, dan worden meer aandacht voor veerkracht en adaptiviteit, en leren in de ‘flow of work’ al veel langer als trends genoemd. Uiteraard geldt dat ook voor de opkomst en impact van AI-technologie op tal van facetten van onze samenleving. Verder ontbreken trends zoals microcredentialing en de opkomst van immersieve technologieën. In dit rapport benadrukken de auteurs de urgentie om te investeren in een leven lang ontwikkelen, in veerkracht en adaptiviteit als gevolg van de AI-ontwikkeling. Dat is wat mij betreft de belangrijkste waarde van dit rapport.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

15-10

L&D: van uitvoerder naar strategische partner

Door: Wilfred Rubens (redactie)

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.