Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2025 | Article Rating | (0) reacties

OEB 2025: Versterkt of ondermijnt technologie de menselijke autonomie?

OEB 2025: Versterkt of ondermijnt technologie de menselijke autonomie?

Versterkt digitale technologie, en in het bijzonder AI, het menselijk handelen of ondermijnt het dit handelen juist? De Online Educa in Berlijn richt zich dit haar op deze boeiende vraag. Daarbij staat niet alleen de rol van technologie in leren centraal, maar ook de invloed op denken, beslissen en sociale relaties. Wat dat betekent voor leren, leiderschap en de samenleving?

OEB vindt plaats van 3 tot 5 december in Berlijn en brengt meer dan 2.000 docenten, beleidsmakers, bedrijfsleiders en vernieuwers uit meer dan 70 landen samen. Het thema van dit jaar, "Menselijkheid in het intelligente tijdperk: empathie, verantwoordelijkheid en zorgplicht", onderzoekt hoe technologie menselijke verbinding, creativiteit en kritisch denken kan versterken in plaats van verzwakken.

"We betreden een moment waarop technologie niet alleen beïnvloedt wat en hoe we leren, maar ook hoe we denken, beslissen en met elkaar omgaan," zegt Astrid Jaeger, algemeen directeur van CloserStill Media, organisator van OEB Global. "Tijdens OEB 2025 stellen we de vraag welk soort intelligentie we willen cultiveren - kunstmatig of menselijk - en hoe onderwijs ons kan helpen beide in evenwicht te brengen."

De volledige agenda van OEB 2025 is online beschikbaar, met meer dan 120 sessies, 14 pre-conferentie workshops en 10 thematische tracks die de ethische, sociale en menselijke dimensies van AI en digitale transformatie verkennen.

Belangrijke onderwerpen zijn onder andere:

  • Ethische en mens-gerichte innovatie in leren
  • AI, data en immersieve technologieën
  • Gepersonaliseerd en skillbased opleiden
  • Transformatie van de arbeidsmarkt en levenslang leren
  • Psychologische veerkracht en verandering
  • De rol van docenten in een tijdperk van desinformatie

Bevestigde hoofdsprekers zijn:

  • Maja Göpel, politiek econoom en transformatie-expert
  • Shafika Isaacs, hoofd sectie: Technologie en AI in het onderwijs, UNESCO
  • Yong Zhao, hoogleraar, Universiteit van Kansas
  • Neil Selwyn, hoogleraar, Monash University
  • Andrew Maynard, directeur, Future of Being Human Initiative, Arizona State University
  • Avinash Chandarana, Chief Learning and Transformation Officer, MCI Group
  • Kerri O'Neill, Chief People Officer, Ipsos UK
  • Niall Winters, socio-technoloog en oprichter, Openstrand

Naast de conferentie toont de OEB-expositie mondiale innovaties op het gebied van EdTech, learning design en ontwikkeling van digitale vaardigheden - wat deelnemers de kans biedt te zien hoe opkomende technologieën worden toegepast in onderwijs, bedrijfsleven en publieke-sectie training.

"Wat OEB uniek maakt, is de mix van sectoren en perspectieven - van klaslokalen tot bestuurskamers," voegt Jaeger toe. "Het is een van de weinige plekken waar docenten, technologen en beleidsmakers een eerlijk gesprek kunnen voeren over zowel de voordelen als de blinde vlekken van het intelligente tijdperk."

Het volledige conferentieprogramma en registratie voor zowel het hoofdevenement als de pre-conferentie workshops zijn beschikbaar op https://oeb.global.

OEB 2025 vindt plaats van 3 tot 5 december 2025 in het InterContinental Hotel Berlijn.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

15-10

L&D: van uitvoerder naar strategische partner

Door: Wilfred Rubens (redactie)

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.