Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Zijn snelle gamers slimmer?
Van de Redactie | 13-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn snelle gamers slimmer?

VR-gamers die sneller klaar zijn met games hebben over het algemeen een hogere algemene intelligentie en verwerkingscapaciteit dan de tragere gamers. Dit blijkt uit een studie, uitgevoerd door de Universiteit van Keulen, in samenwerking met de Universiteit van Liechtenstein en de Vorarlberg Universi... Lees verder
Dertiende bloemlezing over ChatGPT
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dertiende bloemlezing over ChatGPT

Ik houd me bijna dertig jaar bezig met internettechnologie, leren, opleiden en onderwijs. Ik heb niet eerder meegemaakt dat de lancering van een technologie zoveel heeft losgemaakt als het publiek beschikbaar komen van ChatGPT. Dat blijkt onder meer uit deze dertiende bloemlezing over ChatGPT. It... Lees verder
Veel belangstelling voor Een slimmer Collegejaar
Van de Redactie | 12-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Veel belangstelling voor Een slimmer Collegejaar

Er is veel belangstelling voor het programma Een slimmer collegejaar van minister Dijkgraaf. Het programma bestaat uit 42 pilots die de planning van het collegejaar, de inhoud van de curricula en andere zaken onder handen nemen. Instelling kunnen met maximaal drie projecten meedoen. Vier pilots g... Lees verder
Met korting naar Next Learning 2023
Van de Redactie | 12-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Met korting naar Next Learning 2023

Volgende week dinsdag 18 april wordt weer het jaarlijkse Next Learning Event gehouden. Zoals gebruikelijk in Den Bosch. De lezers van e-learning.nl krijgen 20% korting. Meld je aan via de website met kortingscode 777SDelearning Lees verder
Games maken? Dan eerst boeken lezen!
Van de Redactie | 11-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Games maken? Dan eerst boeken lezen!

Jongeren die geïnteresseerd zijn in games ontwikkelen, kunnen binnenkort een cursus gamification volgen bij het Belgische Scum Studios. Deelname aan de cursus kent één belangrijke voorwaarde: het computerspel moet gebaseerd zijn op een boek. Op die manier wil Scum Studios jongeren aan het lezen krij... Lees verder
25 april EduDay-webinar voor schooldirecties
Van de Redactie | 11-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

25 april EduDay-webinar voor schooldirecties

Het Education-team van Microsoft verzorgt op dinsdag 25 april een webinar voor schooldirecties. Drie onderwerpen staan daarin centraal: Hoe kun je leren versterken met je digitale klas? Edu-team laat zien hoe Teams als digitaal klaslokaal kan dienen met opdrachten- en cijfermodules, leesvoortg... Lees verder
Microlearning puzzel Woordzoeker
Van Let’s Learn! | 06-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning puzzel Woordzoeker

Een woordzoeker is ook een vorm van Microlearning. Op een ontspannende manier leer je over termen die die tot eenzelfde gebied of onderwerp behoren. De oplossing geeft vaak een overkoepelende boodschap mee. Daarom heeft @lets-learn deze maand voor jou een woordpuzzel in onze puzzelcompetitie. 🧩️ ... Lees verder
edX Prize voor MOOC TU Delft
Van de Redactie | 06-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

edX Prize voor MOOC TU Delft

Hoogleraar Dick van Gameren en zijn medewerkers van de Faculteit Bouwkunde zijn beloond met een edX Prize voor vernieuwend Global Housing Design, een gratis MOOC op edX.org. Deze cursus, die zich richt op het ontwerpen van duurzame, voor iedereen beschikbare huisvesting, speelt direct in op de grote... Lees verder
Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)

Thinkific is aanbieder van platforms voor online cursussen en heeft een vragenlijst over trends op het gebied van ‘digitaal leren’ laten beantwoorden door 2000 Amerikaanse respondenten. Op basis hiervan onderscheiden zij vijf belangrijke trends (pdf). De focus van het rapport ligt overig... Lees verder
Inschrijven voor Comenius-EduMedia-Contest verlengd
Van de Redactie | 05-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Inschrijven voor Comenius-EduMedia-Contest verlengd

Society for Pedagogic, Information and Media verlengt de termijn voor inzendigen voor de Comenius-EduMedia-Contest tot 14 april. Alle digitale educatieve media, inclusief blended learning opties, kunnen worden ingezonden zonder beperkingen wat betreft inhoud, formaat of doelgroep. Meer informatie en... Lees verder
Festival Onderwijs Met Games
Van de Redactie | 04-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Festival Onderwijs Met Games

Op maandag 22 mei is in Kortrijk het eerste Onderwijs Met Games-festival. Het festival wil laten zien wat de educatieve, maatschappelijke, culturele en sportieve waarde van games kan zijn. Het volledige programma is te vinden op de site van OMG. Inschrijven kan eveneens online.  Br... Lees verder
Vernieuwde MOOC game-based learning
Van de Redactie | 04-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vernieuwde MOOC game-based learning

European Schoolnet Academy organiseert de vernieuwde MOOC over game-based learning. Tijdens de Massive Online Open Course leren de deelnemers hoe zij met games hun leerlingen boeiende en zinvolle leerervaringen kunnen bijbrengen. De cursus is onderverdeeld in vijf modules en loopt van 17 april tot 3... Lees verder
Alles over het ontwikkelen van examenproducten
Van de Redactie | 03-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Alles over het ontwikkelen van examenproducten

Examens brengen in kaart wat iemands kennis en vaardigheden zijn met betrekking tot een bepaald onderwerp. Examens worden dan ook gezien als toelatingseis tot of afsluiting van een opleiding. Examens zijn daarmee een onmisbaar onderdeel van iedere opleiding, zeker als het gaat om het opleiden van va... Lees verder
Met korting naar Next Learning 2023
Van de Redactie | 03-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Met korting naar Next Learning 2023

Op 18 april 2023 is de volgende editie van het jaarlijkse Next Learning Event. Zoals gebruikelijk in Den Bosch. Next Learning is hét jaarlijkse event over leren, in 2023 met een nieuwe opzet en nieuwe werkvormen met nog meer beleving. Op het Next Learning Event gaan de deelnemers samen op zoek naar ... Lees verder
Wie betaalt opleiding van medewerkers?
Van de Redactie | 03-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wie betaalt opleiding van medewerkers?

Bijna de helft van de werkgevers wil dat hun werknemers meebetalen aan een dure opleiding. 80% van de werknemers verwacht dat de baas alles betaalt. Bijna de helft van de werkgevers wil daarnaast dat hun medewerkers ook in privétijd leren. Dit blijkt uit de Studytube Learning & Development Monit... Lees verder
Kaders voor gebruik van ChatGPT
Van de Redactie | 31-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kaders voor gebruik van ChatGPT

De Hogeschool Rotterdam biedt docenten kaders voor het gebruik van de AI-tool ChatGPT. ChatGPT raakt aan regels voor examinering: studenten kunnen er misbruik van maken. Tegelijkertijd kan kunstmatige intelligentie een nuttig en leerzaam hulpmiddel zijn. Docenten moeten ermee leren werken. Om hen ho... Lees verder
Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen

Moet je leerdoelen bij de start van e-learning wel of niet expliciet noemen? Christy Tucker vat de discussie hierover mooi samen. Leerdoelen zouden helderheid verschaffen aan lerenden over wat zij kunnen verwachten. Leerdoelen zijn echter bedoeld voor de ontwerpers van e-learning (en leertrajecte... Lees verder
Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?

'Interactie’ speelt een belangrijke rol bij leren, bijvoorbeeld ten behoeve van het actief verwerken van leerstof. Volgens Karl Kapp kan teveel interactie leren echter ook in de weg staan. Hij bekritiseert het toevoegen van interactie om te voorkomen dat leren ‘saai wordt’. ... Lees verder
Breinleren en de 6 breinprincipes - een infographic
Van Let’s Learn! | 21-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Breinleren en de 6 breinprincipes - een infographic

Waar hou je als ontwikkelaar rekening mee bij het opzetten van een e-learning? Precies: met de werking van de hersenen! Door breinleren toe te passen krijg je een learning die de opname van de leerstof optimaliseert. Je maakt dan gebruik van de zes breinprincipes. Welke breinprincipes dat zijn?... Lees verder
STAP-budget na 2,5 uur op
Van de Redactie | 20-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

STAP-budget na 2,5 uur op

De nieuwe aanvraagronde voor STAP-subsidie heeft iets langer dan 2,5 uur geduurd. Afgelopen vrijdag, vanaf 10.00 uur kon er weer 1.000 euro subsidie worden aangevraagd voor het volgen van een cursus of training. Om 12.32 uur was de pot leeg. Tijdens deze aanvraagronde was er 34 miljoen euro beschikb... Lees verder
Pagina 8 van 287Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.