Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Bloemlezing over de metaverse: er is hoop
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Bloemlezing over de metaverse: er is hoop

Soms lijkt het alsof de metaverse als relevante technologische ontwikkeling dood en begraven is. Dat is niet het geval. In deze blogpost vat ik enkele relevante en recente artikelen over deze ontwikkeling samen. The Metaverse Hype Died Down. Where Does That Leave Colleges That Invested In It? ... Lees verder
IDEAS raamwerk voor online leren (ook relevant voor blended learning)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

IDEAS raamwerk voor online leren (ook relevant voor blended learning)

Het IDEAS-raamwerk van Florence Martin en Albert Ritzhaupt had ik tot nu toe gemist. Dit raamwerk beschrijft beproefde werkwijzen voor, tijdens en na het verzorgen van een online leertraject. Het raamwerk beoogt docenten te helpen onderwijs en opleiden van hoge kwaliteit te verzorgen en de ervaring ... Lees verder
Podcasts bij e-learning gebruiken: voordelen en kanttekeningen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Podcasts bij e-learning gebruiken: voordelen en kanttekeningen

Christopher Pappas beschrijft in What Are The Benefits Of Using Podcasts For eLearning? vijf voordelen van het gebruik van podcasts voor leren en ontwikkelen. Ik plaats er enkele kanttekeningen bij. Op de eerste plaats creëren podcasts volgens Pappas een gepersonaliseerde leerervaring. Lerenden k... Lees verder
Leertraject Learning Analytics voor de L&D-professional
Van Advertorial | 20-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Advertorials

Leertraject Learning Analytics voor de L&D-professional

Data zijn erg belangrijk voor learning & development. Het stelt je namelijk in staat om uitspraken te doen over de effectiviteit van leerinterventies. Data-enthousiasteling Max Mertens, docent van het Leertraject Learning Analytics voor de L&D-professional, noemt data onderbelicht binne... Lees verder
Leertraject (e-)Learning Design voor learning professionals
Van Advertorial | 20-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Advertorials

Leertraject (e-)Learning Design voor learning professionals

De énige opleiding die zélf een krachtige leerbeleving is! Met een doordachte blend van werkvormen en technologie maak jij krachtige manieren van leren mogelijk. Met dit leertraject leer je hoe jij als (e-)learning vakgenoot het verschil kunt maken. Je krijgt van (e-)learning experts bruikbare model... Lees verder
De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels

De afgelopen week heeft Apple eindelijk het eigen apparaat voor augmented en virtual reality gepresenteerd, de Apple Vision Pro. Ze spreken zelf trouwens van een “spatial computer“. Je kunt dit apparaat ook gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. In sommige gevallen zelfs heel goed.... Lees verder
Reducate neemt THAR en LearnLet over
Van de Redactie | 09-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Reducate neemt THAR en LearnLet over

Reducate Edtech Group neemt THAR en LearnLet over en groeit daarmee naar 175 medewerkers en een jaaromzet van 23 miljoen euro. De e-learningprovider speelt hiermee in op de toenemende vraag naar gecertificeerde trainingen voor professionals. Het in Breda gevestigde e-learningbedrijf THAR legt zich t... Lees verder
Puzzelen om lucht in leren te brengen
Van Let’s Learn! | 08-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Puzzelen om lucht in leren te brengen

Hoe maak je leren afwisselend? Door lucht te brengen in leren! Dat kan bijvoorbeeld met een ouderwetse schuifpuzzel! Dit keer hebben we een ouderwetse schuifpuzzel voor je. Het is vast al lang geleden dat je in de weer was met zo’n klein schuifpuzzeltje waarbij je de verschillende vak... Lees verder
Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?

Als een organisatie tegen een ‘performance probleem’ aanloopt, wordt al snel gekeken naar een (online of blended) training of cursus als antwoord. Dat is lang niet altijd terecht. Cathy Moore heeft een stroomdiagram gemaakt dat helpt te bepalen of en zo ja welke leerinterventie een bijdr... Lees verder
Gratis Event: A Taste of Learning
Van de Redactie | 06-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis Event: A Taste of Learning

Met de zomer in aantocht, organiseert FLOWSPARKS een nieuwe editie van A Taste of Learning. Tijdens het event laat FLOWSPARKS de deelnemers kennismaken met wat e-Learning hun organisatie kan bieden. Dit is wat de deelnemers op 29 juni mogen verwachten van het event: Inspiratie door boeiende... Lees verder
E-learning implementeren binnen je organisatie? Voer campagne!
Van Let’s Learn! | 05-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren binnen je organisatie? Voer campagne!

Als je veel tijd en energie steekt in een e-learning voor je medewerkers, dan wil je natuurlijk dat deze learning ook goed wordt opgepikt op de werkvloer. Hoe je zorgt dat ze de learning niet links laten liggen? Door gericht campagne te voeren! Hoe dat zit en wat dat betekent voor de op... Lees verder
Transformeer L&D met AI: workshop op 31 oktober
Van de Redactie | 05-06-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Transformeer L&D met AI: workshop op 31 oktober

Generatieve AI-tools zoals ChatGPT bieden enorme mogelijkheden voor L&D-professionals. Ze kunnen o.a. complexe input vertalen naar begrijpelijke taal, snel instructievideo's maken en ondersteuning bieden bij het ontwerpen van leerdoelen. Terwijl we nog volop aan het experimenteren zijn, is h... Lees verder
Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2023 | Article Rating | (3) reacties
  • Redactie

Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hieronder vind je weer ik een bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Het gaat om tien samenvattingen en meer dan zestig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. Er is inmiddels veel aandacht voor het hanteerbaar maken van risico&r... Lees verder
De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal)

Volgens Gartner maken veel nieuwe technologieën een vergelijkbare ontwikkeling door. Eerst is sprake van overspannen verwachtingen, daarna komen ze in een dal van desillusie terecht. Uiteindelijk klimt de technologie uit het dal om productief te worden. De metaverse lijkt op dit moment in een dal te... Lees verder
Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?

Er zijn hooggespannen verwachtingen van AI, vooral sinds de lancering van ChatGPT. De impact van AI op de arbeidsmarkt zal groot zijn: sommige banen zullen verdwijnen, andere zullen ontstaan, maar het zijn waarschijnlijk vooral bestaande banen die zullen veranderen. Traditioneel wordt gedacht dat be... Lees verder
Webinar - Zo voegen AR en VR wél wat toe aan leren.
Van UP learning | 12-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Webinar - Zo voegen AR en VR wél wat toe aan leren.

🧐 𝗪𝗲𝘁𝗲𝗻𝘀𝗰𝗵𝗮𝗽𝗽𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸 𝗶𝘀 𝗮𝗮𝗻𝗴𝗲𝘁𝗼𝗼𝗻𝗱 𝗱𝗮𝘁 𝗔𝘂𝗴𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗱, 𝗩𝗶𝗿𝘁𝘂𝗮𝗹 𝗲𝗻 𝗠𝗶𝘅𝗲𝗱 𝗥𝗲𝗮𝗹𝗶𝘁𝘆 𝗵𝗲𝘁 𝗹𝗲𝗲𝗿𝗲𝗳𝗳𝗲𝗰𝘁 𝗽𝗼𝘀𝗶𝘁𝗶𝗲𝗳 𝗸𝘂𝗻𝗻𝗲𝗻 𝗯𝗲ï𝗻𝘃𝗹𝗼𝗲𝗱𝗲𝗻. Maar voor welke leervragen geldt dat? En welke vorm kies je dan? In dit (gratis) web... Lees verder
Tien invloedrijke papers over leren en denken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tien invloedrijke papers over leren en denken

In deze blogpost vat Scott Young tien wetenschappelijke artikelen samen die grote invloed hebben gehad op zijn denken over leren en denken. Het gaat om de volgende bijdragen. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Prob... Lees verder
Leren met microlearning puzzels!
Van Let’s Learn! | 09-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Leren met microlearning puzzels!

Vakantietijd: Heerlijk! Wellicht heb je tijd en zin in een ouderwets kruiswoordpuzzel. Allemaal woorden rondom het thema microlearning. Vul de juiste woorden in en kraak het codewoord. Neem je tijd, om deze puzzel te maken óf een van de anderen die je vindt op deze pagina op onze site.  Wi... Lees verder
VR inzetten bij soft skill-trainingen
Van Splintt | 05-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

VR inzetten bij soft skill-trainingen

Virtual reality kan scenario's simuleren die werknemers op het werk tegenkomen. Het stelt hen in staat om hun soft skills te oefenen, in een setting waarin het okay is om fouten te maken. Sterker nog, ze kunnen leren van hun fouten, door de VR-scenario's meerdere keren te doorlopen. Zo bezie... Lees verder
Aanvraag STAP-budget op 1 mei gaat door zoals gepland
Van de Redactie | 29-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Aanvraag STAP-budget op 1 mei gaat door zoals gepland

Het kabinet heeft besloten om het STAP-budget te beëindigen. Vanaf 2024 wordt hiervoor geen geld meer vrijgemaakt. Het aanvraagtijdvak van komende maandag 1 mei gaat door zoals gepland. Voor dit tijdvak is 32 miljoen euro beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen zich via het STAP-portaal van het UWV ... Lees verder
Pagina 10 van 291Eerste   Vorige   5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.