Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Eelko Huizing | 17-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leersoftware lastig en lelijk

Leersoftware lastig en lelijk


Als populaire apps als OV9292, Google Maps of Spotify net zo lastig in gebruik zouden zijn als de doorsnee digitale leeromgevingen, zou geen mens ze gebruiken. Kijk maar eens wat op Twitter over digitale leeromgevingen wordt geschreven: “Even wennen aan het nieuwe portaal; we raden aan de uitleg en handleiding te lezen.” Of: “Ik heb uiteindelijk alles opnieuw ingevoerd…” En: “Ik kan nooit snel en eenvoudig de informatie vinden die ik nodig heb.” Noah Hayes, een designer, zei ooit: “Als mensen zoveel tijd besteden aan het werken met professionele software, waarom is die software dan altijd zo lelijk? En waarom moet ik ‘leren’ hoe ik met deze software moet werken?”

 

Met de explosieve groei van het gebruik van tablets en laptops in het onderwijs groeit ook het gebruik van digitale leeromgevingen. Leeromgevingen die een scala aan leeractiviteiten ondersteunen: van interactieve werkvormen en de monitoring van voortgang tot adaptief en gepersonaliseerd leren. Geen vak binnen het onderwijs dat hieraan ontkomt. Functionele specificaties spelen uiteraard een grote rol in de keuze voor zo’n leeromgeving. En terecht! Denk aan eisen ten aanzien van resultaatanalyse, single-sign-on, vraagtypes die ondersteund worden, plagiaatbeveiliging, adaptieve werkvormen of randomisatie van vragen. Maar een leeromgeving met de juiste functionaliteiten is niet per definitie ook een pakket waarmee fijn valt te werken. Vindt een docent snel zijn weg? Sluit het aan bij de belevingswereld van de leerling? Naar onze ervaring is er over het algemeen nauwelijks aandacht voor deze vragen.

 

Met de komst van tablets en smartphones zijn mensen in hun dagelijks leven steeds meer apps gaan gebruiken. Apps waarbij niet alleen is nagedacht over het bieden van de juiste functionaliteit, maar minstens zoveel aandacht is besteed aan ‘design’ en ‘user experience’. De consument van tegenwoordig verwacht software die intuïtief is. Een gebruiker wil geen ‘knoppentraining’ volgen. Of een handleiding lezen. Opstarten en aan de slag. Is het te lastig, dan is er genoeg aanbod van apps die wel gemakkelijk in gebruik zijn. Het is dan ook niet voor niets dat de meest succesvolle internet start-ups zijn opgericht door niet alleen een techneut, maar met ook een designer in het ‘founding team’.

 

Waarom geldt dit dan niet voor veel leersystemen, of voor andere software die op scholen gebruikt wordt? Terwijl uit onderzoek blijkt dat het werken met goed ontworpen interfaces de productiviteit verhoogt. Design zou dus ook voor ontwikkelaars van leersystemen een prioriteit moeten zijn. Docenten en leerlingen mogen een leeromgeving verwachten die niet alleen functioneel voldoet, maar ook fijn is om mee te werken. Vanaf de eerste dag van het schooljaar. Ons advies? Betrek docenten en leerlingen bij de keuze voor een leeromgeving. Gebruik de software eerst in een pilot en evalueer hoe snel docenten en leerlingen wegwijs zijn. Test de klantenservice. Ervaar de leeromgeving. Kijk verder dan lijsten met specificaties en kostentabellen. Docenten en leerlingen verdienen het. Het onderwijs verdient het.

 

----

 

Eelko Huizing (35) is director bij Dedact, leverancier van Learnbeat. Dedact is ‘Sprout Challenger van het jaar’, een prijs voor ondernemers die de markt opschudden en de gevestigde orde uitdagen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)
25-10

Kanttekeningen bij het monitoren va...

Door: Wilfred Rubens (redactie)