Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van UNI Learning Nederland | 28-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De heilige graal en de drie open deuren

De heilige graal en de drie open deuren

De heilige graal van het online leren. Al gevonden? Probeer het eens via de weg van de drie open deuren…

  • Leren doe je om gedrag, vaardigheden en kennis te laten groeien. Dat is de eerste open deur. 
  • Gedrag, vaardigheden en kennis laten groeien lukt op het moment dat je – als organisatie of persoon – goed je best doet met de juiste dingen. Dat is de tweede open deur.
  • Actief succesvol groeien (goed je best doen met de juiste dingen) lukt als je handige werkvormen inzet en deze daadwerkelijk gebruikt. De derde open deur. 

Mooi. Nu hebben we uitzicht op de heilige graal: de werkvorm.
En wat belooft de werkvorm? Dat je met de inhoud aan de slag gaat! Inhoud is koning. Maar de koning is niets zonder de werkvorm. De koningin.

Wil je contextgedreven leren? Gebruik als werkvorm een verhaal met dilemma’s die in de feedback voor kennisopbouw zorgen. Wil je leren door kennisdrills? Gebruik flash cards. Dat lukt altijd. Wil je top down leren? Inspireer door het grotere plaatje vanuit verschillende invalshoeken te laten ervaren. Wil je empathisch leren? Breng de praktijk dichtbij met virtuele simulaties.

Taakgestuurd leren, handelingsgericht leren, opbrengstgericht leren, toepassingsgericht, samenwerkend, studerend, reflectief… Het is allemaal te doen als je gaat voor de eenvoud. Hanteer een enkelvoudige werkvorm bij iedere manier van leren. Een werkvorm die precies datgene bewerkstelligt wat nodig is. Dit geldt voor organisaties en personen.

Neem de werkvorm als vertrekpunt. Innoveer door vanuit de kern te blijven werken met alle eigentijdse mogelijkheden. Bijvoorbeeld: realtime feedback, comfortabele responsive design, sparkstechnology, gepersonaliseerde learning records, big data, dashboards en ga zo maar door.

Wat je ook bedenkt, blijf de didactische werkvorm zuiver benutten om het verschil te maken. De vraag wat het effect van e-learning is, is overbodig geworden. Omdat je precies weet waar je mee bezig bent. Het doel bereiken. Lerend actief zijn met groei van gedrag, vaardigheden en kennis. Dat laten lukken. Wie met de werkvorm in beweging komt, maakt online leren waar. Want de behoefte is niet de content zelf, maar wat je ermee doet.

Dus geef aandacht aan de koningin: het learning format (‘power to the werkvorm’). Iedereen actief. Dan aan de koning: de inhoud (focus, doel, thema, onderwerp). En benut online maximaal.

Zeker weten dat de werkvorm de heilige graal is?
Geen idee. Iedereen weet dat ‘de heilige graal’ staat voor de eeuwige zoektocht. En iedereen weet dat alle open deuren je met uitzicht verleiden.
Blijf zoeken. Blijf vinden. Blijf leren.


Joost Moerdijk is verantwoordelijk voor Innovatie en Creativiteit bij U&I Learning Nederland.

Email: jmoerdijk@uni-learning.com


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)
25-10

Kanttekeningen bij het monitoren va...

Door: Wilfred Rubens (redactie)