Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Ineke Verheul | 18-02-2014 | Article Rating | (2) reacties

Te weinig games in het onderwijs

Te weinig games in het onderwijs

Door Ineke Verheul

Periodiek verschijnen er in de media oprispingen van het aloude en allang achterhaalde idee dat games zonder meer verslavend zouden zijn, tot geweld zouden leiden of allebei. Dan barst er een discussie los, wordt er een kenniscafé georganiseerd en kunnen diezelfde media met voldoening constateren dat de knuppel in het hoenderhok het nog steeds best goed doet. Als missionaris voor games in het onderwijs word ik daar wel eens moe van. Tijd voor een ander geluid.

In een onderzoek naar de implementatie van games in het onderwijs, dat ik onlangs afsloot, blijken docenten die zelf games spelen positiever over games in de les. Het onderzoek werd uitgevoerd op een school die vooroploopt op het gebied van e-learning. Maar zelfs daar had twee derde van de docenten nog nooit games in hun lessen gebruikt. Wat zijn mogelijke oorzaken?

Ontbreken van de benodigde hardware scoorde bovenaan het lijstje van belemmerende factoren.  Schoolcomputers zijn doorgaans niet ingericht op het gebruik van games, zeker wanneer dat games zijn die een behoorlijke grafische kaart vereisen. Een ander struikelblok is de overbeveiliging van de schoolnetwerken. Die zijn vaak dermate dichtgetimmerd dat het bijna onmogelijk is om er iets nieuws op te zetten. Als er dan bovendien gebruik wordt gemaakt van een derde partij voor de inrichting en beveiliging van het netwerk, is het vrijwel uitgesloten dat een docent ‘zomaar’ even iets kan uitproberen in zijn of haar klas. Dat probleem geldt overigens voor alle vormen van e-learning. Op zich is het wel begrijpelijk dat ICT-diensten de veiligheid van hun netwerk als prioriteit zien, maar voor innovaties is het de hond in de pot. Als je zoveel moet regelen om iets te kunnen uitproberen, moet je wel heel gemotiveerd zijn. En zo gemotiveerd t.a.v. het gebruik van games lijken de docenten in Nederland doorgaans (nog) niet.

In het onderzoek  bleken docenten het meest behoefte te hebben aan ondersteuning op het gebied van de keuze van games en de didactische inzet. Docenten vinden het daarbij belangrijk dat een game een deel van het curriculum kan vervangen. Aansluiting van een game op de eindtermen van een vak is dan een belangrijke randvoorwaarde. Er is maar beperkte tijd om die eindtermen te bereiken, dus docenten moeten de inzet van die lestijd kunnen verantwoorden. Ligt daar dan het probleem? Dat docenten niet het idee hebben dat een game die functie ook daadwerkelijk kan vervullen?

Bij veel van de beschikbare onderwijs-games wordt de inzet wel gekoppeld aan eindtermen. Het kán dus! Maar je kunt je afvragen of een directe aansluiting op eindtermen wel zo’n harde eis zou moeten zijn. In een game gaat het om meer, gaat het naast kunnen ook om ervaren. Omdat een goede game niet alleen het hoe behandelt, maar ook het waarom, lenen games zich bij uitstek voor de inzet bij notoir didactische struikelblokken. Je kunt nog zo ervaren zijn in het toepassen van een trucje (hoe), je valt onherroepelijk door de mand als je ‘dat trucje’ in een nieuwe context niet weet toe te passen (waarom). Dat gaat een stap verder dan veel eindtermen verlangen.

Ineke Verheul is zelfstandig ondernemer. Haar bedrijf Game Onderwijs Onderzoek richt zich op het gebruik van games in het onderwijs door middel van advies en onderzoek. Voor ondersteuning bij de keuze en didactische inzet is de Databank Games ontwikkeld.



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Joeri Tjitra
Van Joeri Tjitra | 10-03-2014
Beste Ineke Verheul,

Met veel interesse heb ik uw column gelezen (te weinig games in het onderwijs). Labster is een Deens bedrijf dat virtuele laboratoriums maakt waardoor studenten een op een in een 3d omgeving ervaring kunnen opdoen met laboratorium apparatuur. Wij hechten veel waarde aan gamification van ons product en zouden graag meer horen over uw ervaringen met games in het onderwijs.

Is het voor u mogelijk om ergens deze week 15 minuten ervaringen te delen over skype?

Met vriendelijke groet,

Joeri Tjitra
Ineke Verheul
Van Ineke Verheul | 10-03-2014
Hallo Joeri,

lijkt me goed om ervaringen te delen :) Deze week zit ik nogal vol, maar ergens volgende week zou zeker kunnen. Op mijn sites (zie de gegevens onder de column) staan mijn contactgegevens.

vr.gr., Ineke Verheul
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)
25-10

Kanttekeningen bij het monitoren va...

Door: Wilfred Rubens (redactie)